آخرین خبرهابین الملل

تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران | فهرست افراد و شرکت‌های جدید تحریم شده

جنون تحریم آمریکایی‎ها ادامه دارد؛

تدبیرشرق/دولت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را برای وزارت دفاع ایران و نهادهای مرتبط با برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای اعلام کرد. هدف دولت ترامپ این است که اعلام کند تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل که بزودی مهلتش به اتمام می‌رسد دوباره برقرار شده‌اند هر چند که متحدان آمریکا از جمله کشورهای اروپایی چنین اقدامی را زیر سوال برده‌اند.
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم این تحریم‌ها را “غیرقانونی” خواند.
پمپئو همچنین اعلام کرد که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز که اخیرا روابط کاراکاس- تهران را توسعه بخشیده است مشمول تحریم قرار خواهد گرفت.
استیون منوچین وزیر دارایی، مایک اسپر وزیر دفاع، ویلبر راس وزیر بازرگانی، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی در امور ایران و ونزوئلا و کلی کرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست خبری حضور داشتند.
به گفته وزیر خارجه آمریکا، ترامپ فرمانی صادر کرده که “ابزاری قدرتمند و جدید است برای تحکیم تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران.”
پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت انتظار داریم همه کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را اعمال کنند.
استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا نیز در این نشست خبری حضور داشت و تحریم‌های تازه‌ای را برای سازمان انرژی اتمی ایران و مقام‌های آن اعلام کرد. او گفت شرکت شهید همت و شرکت حاج علی مودت نیز تحریم خواهند شد.
آمریکا می‌گوید ایران با اقدام‌هایی مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان قطع‌نامه سازمان ملل در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران را نقض کرده است.
برای این کار آمریکا به قطع‌نامه‌ای استناد کرده که مبنای آن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) است در حالی که آمریکا از اردیبهشت ۱۳۹۷ پیش یک‌طرفه از برجام خارج شد.
ایران از سال بعد تعهدهای برجامی خود در زمینه فعالیت هسته‌ای را در پنج مرحله کنار گذاشت.
پومپئو امروز گفت “برجام برای ایران فرصتی بود تا به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.”
تلاش اخیر آمریکا برای برگرداندن این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل با ناکامی بزرگی مواجه شد و جز جمهوری دومنیکن کشور دیگری با آن همراهی نکرد و تقریبا تمام اعضای این شورا از جمله کشورهای اروپایی مشروعیت قانونی آن را زیر سوال بردند.

فهرست کامل تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

افراد مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران: محمد قنادی مراغه، بهروز کمالوندی، جواد کریمی ثابت، پژمان رحیمیان، محمد غلامی، اصغر اسماعیل‌پور، حمید رضا قدیریان، احمد اصغری شیوایی

شرکت‎ها: شرکت ماموت دیزل، گروه صنعتی ماموت

افراد مرتبط با گروه صنعتی ماموت: محمدرضا دزفولیان، بهزاد دانیل فردوس، مهرزاد مانوئل فردوس

نام ۵ دانشمند هسته‌ای ایران در فهرست تحریم‌ها

وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای از احمد نوزاد قلیک، بهنام پورعمادی، حمید سپهریان، مجتبی فرهادی گنجه و سید جواد احمدی به عنوان دانشمندانی نام برد که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: این افراد نقشی اساسی در برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران داشته‌اند و به همکاری با نظام ایران ادامه می‌دهند.

وی مدعی شد: وزارت بازرگانی به تعهد دونالد ترامپ برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که ایران همواره تاکید کرده که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا