آخرین خبرهاسیاسیملی

رییس قوه قضاییه: اینکه یک وکیل برای تبلیغ خود از عبارت «وکالت تضمینی» استفاده می کند، چه معنایی دارد؟ این عبارت اهانت به دستگاه قضایی است

تدبیرشرق/حجت الاسلام و المسلمین رییسی در دیدار با رؤسای واحد‌های قضایی و مسئولان سازمان‌های تابعه دادگستری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مسئولان اولویت‌های حوزه قضایی را تعیین کنند و رفع دغدغه‌های مردم را در صدر این اولویت‌ها قرار دهند.

وی افزود: انتظار ما این است که در استان چهارمحال و بختیاری پرونده معوق نداشته باشیم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در پرتو اتقان آرا است که حقوق مردم تضمین می‌شود و اطاله دادرسی کاهش می‌یابد.

رییسی بیان داشت: چهره قضات عادل و شجاع باید به مردم معرفی شود و در این راستا از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و اصحاب هنر می‌خواهیم که چهره قضات نفوذناپذیر و عادل را برای نسل جوان معرفی کنند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: لایحه جامع اداری و استخدامی قوه قضاییه تهیه شده است و از دولت می خواهیم در ارائه این لایحه به مجلس تسریع داشته باشد. در این لایحه جامع مشکلات و راهکارهای مرتبط با مسائل اداری و استخدامی کارکنان دستگاه قضا به صورت کامل مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: لایحه شوراهای حل اختلاف در دستگاه قضایی تهیه شده است و این لایحه هم اکنون در کمیسیون لوایح دولت است و همین روزها تقدیم مجلس می شود. در این لایحه به مسائلی از قبیل نیروی انسانی، حقوق و مزایا و ساختمان و تجهیزات و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با شوراهای حل اختلاف توجه شده است.

رییسی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات مجلس ناظر بر جرایم قابل گذشت باید در دادگستری ها به این موضوع توجه شود و باید توجه داشت که جرایم قابل گذشت از قابلیت رسیدگی در شوراهای حل اختلاف برخوردار هستند و از این طریق می توان تعداد ورودی پرونده ها به دادگستری را کاهش داد.

رییس دستگاه قضا یادآور شد: در برخی موارد شوراهای حل اختلاف پرونده های سنگینی نظیر پرونده های قتل را حل می کنند که این قبیل اقدامات آن ها باید به صورت لفظی و عملمی مورد تقدیر قرار گیرد.

وی گفت: حل موضوعات مرتبط با معیشت و مسکن کارکنان دستگاه قضایی باید با لحاظ شان عدلیه و دادگستری همراه باشد. دادگستری دارای شان قضاوت و عدالت گستری است و چنانچه اقدامی سئوال برانگیز صورت دهد حتما تیغش را برای ضربه زدن به مجرمان کُند می کند. به هیچ عنوان نباید کاری کرد که موضع صلابت و جایگاه عدالت گستری دادگستری سست شود.

رییسی اظهار کرد: استقرار و توسعه سامانه های برخط یکی از اولویت های دستگاه قضایی است و دستگاه‌های مختلف کشور باید از امساک کردن ارائه اطلاعات به یکدیگر پرهیز کنند تا از این طریق توسعه دولت الکترونیک تسهیل شود.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: سلامت دستگاه قضا یک امر بسیار مهم است و باید از هرگونه روابط ناسالم در این مجموعه جلوگیری کرد و اگرچه در دستگاه قضایی بخش‌های حفاظت و ارزشیابی را برای نظارت نهادینه داریم اما اصل حفظ سلامت دستگاه قضایی بر عهده همه کارکنان این دستگاه است.

وی گفت: در دستگاه قضایی باید اجزای مختلف از قبیل وکیل و ضابط و کارشناس کار خود را انجام دهند و از برقراری هرگونه روابط ناسالم پرهیز نمایند تا جایگاه عدالت گستری دستگاه قضایی توسعه یابد. گاهی در روزنامه ها می بینم که وکیلی برای تبلیغ خود از عبارت وکالت تضمینی استفاده کرده است! این چه معنایی دارد؟! این عبارت یک نوع اهانت به دستگاه قضایی است.

رییسی افزود: مجموعه اقدامات مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی باید به افزایش سرمایه اجتماعی نظام و قوه قضاییه بینجامد. حفظ کرامت انسانی در تمام مراحل قضایی و دادرسی از کشف و تعقیب تا اجرای حکم ضروری است و بخشنامه کرامت انسانی که ابلاغ شده است همواره باید مدنظر همکاران در دستگاه قضایی باشد. جمله یک پیرمرد یا پیرزن روستایی خطاب به قاضی یا مسئول قضایی مبنی بر اینکه تو در جای علی (ع) نشسته ای در برگیرنده یک دنیا حرف و حکمت است.

وی خاطرنشان کرد: مشورت قاضی و تبیین موضوع برای قاضی، منافاتی با استقلال قضات ندارد. سامانه ایده ها در دادگستری ثبت شده است و بیش از هزار مورد ایده از سراسر ایران به این سامانه واصل شده است. برخی از این ایده ها که از استان های مختلف کشور رسیده ایده های ذیقیمتی برای پیشبرد امور قضایی است که حتما به آن ها توجه می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا