آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

گزارشی از عملکرد یک ساله ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان

عملکرد یک سالهدکتر ارسلان سالاری در مردادماه سال ۹۸ از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شد و در اولین اقدام خود شورای سیاست‌گذاری دانشگاه را از نخبگان مدیریتی و اعضای هیئت‌علمی باتجربه دانشگاه تشکیل داد و مسؤولیت ارائه مشورت و همچنین تدوین و تصویب برخی از برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های سلامت را به آن‌ها واگذار کرد. این شورای از ابتدای تشکیل تاکنون ۱۵ نشست را به خود دیده است.

افتتاح اورژانس هوای استان گیلان در فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت دومین اقدام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در روزهای نخستین از پذیرفتن مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بود.

اورژانس هوایی در گیلان به‌منظور دور بودن مراکز درمانی شرق و غرب گیلان و همچنین مناطق صعب‌العبور راه‌اندازی شد و از ابتدای بهره‌برداری تاکنون چندین صوت پرواز از شهرستان‌های آستارا، تالش و یا منطقه دیلمان به مرکز استان به جهت ارجاع مادران باردار، مصدومان تصادفات جاده‌ای و یا سایر بیماران تروما را به مرکز استان داشته است.

خانه‌های بهداشت مهدیخان محله ماسال، دهنه سر شیجان رشت، یگانه محله رضوانشهر، کوشال لاهیجان، مراد دهنده سوستان لاهیجان و سیگارود لنگرود تنها مهم‌ترین پروژه‌های با محوریت خانه بهداشت بود که توسط دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهریورماه سال گذشته افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

علاوه بر افتتاح پروژه‌های خانه‌های بهداشت در گیلان، دکتر سالاری پروژه‌های دیگری ازجمله بهسازی بخش جراحی مردان بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) فومن، واحد فیزیوتراپی در مرکز دانشگاهی رازی، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی چوبر تالش، ساختمان جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار و بخش اطفال بیمارستان نیکوکار املش را افتتاح و به بهره‌برداری رساند.

همچنین در واپسین روزهای شهریور سال گذشته، سامانه شکایت از کالاهای قاچاق و غیرمجاز سلامت‌محور در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی شد.

این سامانه در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و قابلیت دسترسی آسان مصرف‌کنندگان کالاهای سلامت‌محور در پورتال معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی شد و مردم با مراجعه به آن می‌توانستند در صورت داشتن شکایت از کالاهای مصرفی یا عرضه‌کنندگان محصولات مزبور اعم از دارو، مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی، غذایی، آرایشی و بهداشتی شکایت خود را ثبت و به اطلاع معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برسانند.

یکی از خبرهای مسرت‌بخش در حوزه سلامت گیلان افتتاح اورژانس جدید بیمارستان دولتی رازی در رشت بود که توسط دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاون درمان وی در دهه نخست آبان ماه سال گذشته به سمع و نظر همگان رسید.

اورژانس جدید بیمارستان رازی ۷۲۴ مترمربع مساحت دارد و عملیات اجرایی آن در سال ۹۵ آغاز شد که دولت برای تکمیل آن بالغ‌بر ۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه کرد.

با بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان رازی ۲۸ تخت به ظرفیت تخت‌های درمانی این بیمارستان افزوده شد که ۲۰ تخت آن اورژانسی، هفت تخت ظرفیت ویژه و همچنین یک‌تخت نیز ایزوله بود.

پس از حدود یک ماه از افتتاح اورژانس جدید بیمارستان رازی رشت، مرکز کوهورت سالمندان گیلان افتتاح شد.

این مرکز به گفته دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن کم کردن بار بیماری، باصرفه‌ترین سرمایه‌گذاری برای سلامت محسوب می‌شود زیرا با یک بررسی ساده افراد مستعد را شناسایی کرده و روند پیشگیری و درمان را سرعت می‌بخشد.

بازسازی پاویون بیمارستان رازی، بازسازی و راه‌اندازی سونوگرافی بیمارستان الزهرا (س)، بازسازی اتاق عمل ارتوپدی و همچنین بازسازی CSR پورسینا از دیگر پروژه‌های حوزه درمانی بودند که توسط دکتر ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اواخر پاییز سال گذشته افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

عقب‌ماندگی در حوزه آموزش و فرهنگی ازجمله در بخش دانشجویی یکی از انتقادهایی است که دکتر سالاری بارها و بارها به آن اشاره‌کرده و از این‌که طی سالیان متمادی رشد و نموی را به خود ندیده، بسیار گله‌مند‌است.

به جهت افزایش کمی و کیفی خدمات به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش خوابگاهی، کف‌پوش کردن خوابگاه بوستان و خرید ۳۵ دستگاه یخچال در سال گذشته از اقداماتی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به آن اهتمام ورزید؛ البته همچنان دکتر سالاری نسبت به عقب‌ماندگی ساخت‌های فرهنگی دانشجویی گله‌مند است و تلاش می‌کند تا بسترهای لازم در این حوزه در آینده افزایش بدهیم

الحاق ۱۱ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس گیلان در روزهای منتهی به اسفندماه سال گذشته، آغازی برای توسعه و افزایش زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان بود که توسط دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان کلید خورد.

به گفته دکتر ارسلان زارع، استاندار گیلان اضافه شدن آمبولانس‌های جدید به ناوگان خودروی اورژانس گیلان و توزیع آن در مناطق صعب‌العبور، گام مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به شمار می‌رفت و برای مردم، مسافران و گردشگرانی که در فصول مختلف سال گیلان را هدف قرار می‌دهند، بسیار مفید است.

با افزایش ۱۱ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس گیلان، شمار آمبولانس‌های استان به ۱۳۸ دستگاه افزایش یافت.

کمبود دستگاه دیالیز برای بیماران کلیوی یکی از ضعف‌های عدیده حوزه سلامت گیلان بود که به‌شدت این موضوع مورد پیگیری دکتر ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت و در پی تلاش‌های مستمر و مطالبه گرایانه، ۲۰ دستگاه دیالیز جدید به بیمارستان‌های گیلان افزوده شد.

آن‌طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرده مجموعاً ۲۵۶ دستگاه دیالیز در مراکز درمانی استان وجود دارند که به ۱۲۸۴ بیمار دیالیزی خدمات‌رسانی می‌کنند.

یکی دیگر از کمبودهای عدیده بخش درمان حوزه سلامت گیلان، کمبود CT اسکن یا دستگاه‌های مقطع‌نگاری رایانه‌ای بود.

این نیاز مبرم استان که به اذعان دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ۱۰ سال گذشته تنها دو دستگاه به ناوگان درمان استان اضافه‌شده بود درحالی‌که تنها در طول یک سال اخیر پنج دستگاه CT اسکن به استان واردشده و هم‌اکنون در شهرستان‌های آستارا، لاهیجان، رودسر رودبار مستقر است و به‌زودی CT اسکن جدید نیز در بیمارستان رازی رشت راه‌اندازی و به مرز بهره‌برداری می‌رسد.

پیش از راه‌اندازی و بهره‌برداری از CT اسکن‌های دولتی در بیمارستان‌های سراسر استان، بیماران اجباراً باید از مراکز خصوصی استفاده می‌کردند که علاوه بر صرف هزینه نسبتاً بالا باید در صفوف طولانی برای دریافت خدمات تشخیصی منتظر می‌ماندند.

علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و صرف بیشترین وقت مسئولان حوزه سلامت نسبت به مدیریت و مقابله با این ویروس منحوس و متقلب، نخستین مرکز تخصصی کاشت حلزون شنوایی استان گیلان در آخرین روزهای بهار امسال در رشت افتتاح و دو کودک ۵ ساله برای اولین بار در این استان مورد جراحی قرار گرفتند و استان گیلان با عمل جراحی به‌عنوان قطب درمانی کاشت حلزون شمال کشور تبدیل شد.

آن‌طور که دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده، مرکز کاشت حلزون شنوایی استان گیلان علاوه بر ارائه خدمات جراحی و توان‌بخشی به بیماران استان، قادر است به بیماران استان‌های هم‌جوار نظیر زنجان، قزوین، اردبیل و همچنین غرب استان مازندران خدمات درمانی مکفی را ارائه کند.
کمبودهای پرشمار حوزه سلامت گیلان به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جذب میلیاردها تومان اعتبار برای رفع کمبودها گرچه خدمات ارزنده و قابل ملموسی را برای گیلان به ارمغان آورد اما همچنان این استان در مقایسه با استان‌های هم‌جوار در توسعه سلامت همچنان عقب بود.

دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شناختی که از دستان پرتوان و جهاد گونه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه داشت به همت سردار عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس استان، پای این قرارگاه جهادی را به گیلان باز کرد و مساعدت به ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی را از فرمانده قرارگاه جهادی سازندگی خاتم‌الانبیا خواستار شد.

دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در گیلان حضور یافت و احداث بیمارستان جنرال و اورژانس پورسینا، احداث بیمارستان رازی و احداث بخشی از فازهای باقیمانده سایت لاکان رشت را متعهد شد و در این راستا با دانشگاه علوم پزشکی گیلان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

درحالی‌که نیمه دوم تیرماه امسال روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد، دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده باانرژی بالا دولتی گیلان پس از ۱۰ سال در بیمارستان رازی رشت توسط دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بهره‌برداری رسید.

برای خرید و راه‌اندازی دستگاه رادیوتراپی رازی رشت مجموعاً اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی صرف شده بود اما به دلیل نداشتن مجوز از سازمان انرژی اتمی ایران، بهره‌برداری ازاین‌دستگاه غیرممکن بود.

دکتر سالاری در اظهارات خود در مواضع مختلف اعلام کرده که باید از ظرفیت‌هایی موجود به نحوه شایسته و مطلوب استفاده کرد که پیگیری برای دریافت مجوز برای راه‌اندازی دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده باانرژی دولتی گیلان ازاین‌دست پیگیری‌ها است.

دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده انرژی بالای مرکز دانشگاهی رازی رشت در درمان انواع سرطان‌ها نظیر گوارش، کبد، مجاری ادراری، مغز و یا درمان تومورهای سطحی مثل سرطان پوست، پلک یا در مراحل انتهایی رادیوتراپی سرطان سینه کاربرد دارد.

درگذشته بیماران نیازمند دریافت این نوع خدمات درمانی به دلیل فقدان دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده انرژی بالا به‌ناچار باید به مراکز درمانی ازجمله تهران و یا مراکز خصوصی با هزینه بسیار بالا مراجعه می‌کردند.

با شیوع ویروس کرونا و قابل‌لمس شدن کمبودهای حوزه بهداشت و درمان، سیر توسعه زیرساخت حوزه سلامت گیلان باد طرح مشکلات و مطالب گیری مجدانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شتاب چشمگیری به خود گرفت به‌گونه‌ای که دو بیمارستان در قطب غرب و شرق استان به مرکزیت تالش و لنگرود تجهیز و راه‌اندازی شدند و دولت برای آن‌ها بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه کرد.

یکی دیگر از اقدامات بسیار بزرگ و محسوسی که شاید تا چندین سال آینده حوزه سلامت گیلان به خود نخواهد دید، تجهیز بیمارستان استان به تجهیزات پزشکی موردنیاز بود.

دکتر سالاری توانست بالغ‌بر ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال را به گیلان جذب کند و این اقدام ارزشمند در کنار سایر اقدامات به یکی دیگر از نقاط عطف در حوزه سلامت گیلان تبدیل شد و تحسین همگان را برانگیخت.

با افزایش بیماران مبتلابه کرونا و نیاز حیاتی به تخت‌های ICU موجب شد تا احساس برای افزایش تخت‌های مراقبت‌های ویژه در استان به یک نیاز حیاتی مبدل شود ازاین‌رو پیگیری‌ها برای جذب اعتبارات به جهت استقرار تخت‌های ICU در گیلان آغاز شد.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز ICU دولتی شمال کشور در رشت در نخستین ماه از بهار امسال عیدی بود که وزارت بهداشت به گیلانیان توسط دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان داد.

۳۰ تخت ICU در مساحتی ۹۰۰ مترمربعی در بیمارستان رازی رشت بااعتبار بالغ‌بر هشت میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه استان را از ۹۰ تخت یک‌باره به ۱۲۰ تخت افزایش داد.

همچنین در بیمارستان رازی به دلیل افزایش بیماران بستری مبتلابه کرونا به همت سپاه و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان صحرایی ۸۰ تختخوابی با ظرفیت افزایش تا ۱۲۰ تخت درمانی بااعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی راه‌اندازی شد.

البته در ایام کرونا اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی و بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) فومن تجهیز شد که این مهم نیز توانست در ارائه خدمات درمانی به مردم اثر گزار باشد.

دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت حفظ و پایداری سلامت نیروی انسانی ازجمله پرستاران که خود درگیر ویروس منحوس کرونا شده بودند، مرکز نقاهتگاه ۱۸۴ تختخوابی را در هتل المپیک رشت راه‌اندازی کرد و این مرکز به‌عنوان الگوی موفق در کشور و سازمان جهانی بهداشت تبدیل شد.

همچنین احداث و تجهیز آزمایشگاه سانترال بیمارستان رازی و همچنین احداث و تجهیز آزمایشگاه تشخیصی کرونا ویروس در گیلان ازجمله اقداماتی بود که دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانست با صرف اعتبار بالغ‌بر ۱۵۵ میلیارد ریال راه‌اندازی کند.

با این اقدام به‌موقع، به‌جا و به هنگام علاوه برافزایش فضای آزمایشگاهی در بیمارستان رازی، کیت‌های آزمایشگاهی کرونا ویروس در خود استان گیلان نمونه‌برداری شده و سیر درمان کوتاه‌تر شد.

افزایش شمار مبتلایان بستری به کرونا ویروس در مراکز بیمارستانی و دایر شدن بیمارستان صحرایی در گیلان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا موجب شد تا دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، احداث اورژانس پشتیبان را در استان آغاز کند.

در این راستا ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساخت و همچنین ۴۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز مرکز اورژانس پشتیبان سایت لاکان رشت اعتبار صرف شد.

گفتنی است، تجهیز مراکز درمانی به امحا گر زباله، اتاقک‌های اکسیژن ساز، لنژری، انواع اتوکلاو بیمارستانی و توسعه زیرساخت‌های IT از دیگر اعتبارات مهم و قابل‌توجه دکتر سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که در طول ایام کرونا انجام شد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا