آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

ستاد مبارزه با مواد مخدر: احتمال مرگ معتادان مبتلا به کرونا ۶.۵ برابر افراد عادی است

معتادانمعاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه حدود ۱۵ هزار نفر از معتادان متجاهر از سطح کشور جمع‌آوری و زخم‌های بازشان کنترل شده و داروهایشان نیز در اختیارشان قرار گرفته است گفت: افرادی که مصرف کننده مواد مخدر هستند اگر کارشان به بیمارستان برسد، ۶.۵ برابر بیش از سایر مبتلایان فوت می‌کنند.

امیرحسین یاوری درباره جزئیات طرح یاریگران زندگی، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری حدود ۳۰ سال قبل شکل گرفت و در این مدت انواع و اقسام راهبردها را انجام داده است اما این راهبردها بیشتر در راستای مقاصد نظامی و مبارزه فیزیکی بود که تقریبا از یک سال قبل به تدبیر دبیر کل ستاد، قرار بر این شد که طرح یاریگران زندگی آغاز شود. هدف ما این است که در جامعه گفتمان سازی کرده و دانش تخصصی را بین مردم توزیع کنیم. در این مسیر در اقدامی مشترک با آموزش و پرورش قرار شد بتوانیم در مدارس کشور کانونی را با وظیفه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر دایر کنیم.

وی افزود: ۱۲ هزار مدرسه تاکنون آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کردند و فعال شدند و امسال این عدد به ۴۰ هزار خواهد رسید و برای سال ۱۴۰۰ تمام مدارس کشور درگیر این موضوع خواهند شد. آموزش در حوزه اعتیاد در سنین حدود ۱۴ تا ۲۴ سالگی افراد که سن ریسک‌پذیری است آنها را درگیر می‌کند و هدف گذاری جدی ما برای گذر از این دوران پرخطر به مدارس و دانشگاه‌ها معطوف شده است.

یاوری ادامه داد: در کنار طرح یاریگران زندگی، دو طرح یاریگران ورزش و یاریگران کار هم در حال اضافه شدن است که در برخی مراکز ورزشی هزینه‌هایی شده تا بتوان تامین کننده اوقات فراغت باشد.

وی درباره هدف‌گذاری‌ها در طرح یاریگران زندگی تصریح کرد: خیلی اوقات در جلساتی که با خانواده‌ها داریم متوجه می‌شویم اعضای خانواده نمی‌دانند باید چه اقدامی انجام دهند و حتی نمی‌دانند فرزندشان در مسیر پرخطری هست یا خیر و… این کانون‌ها در مدارس می‌توانند پاسخگوی این دست از نیازهای خانواده‌ها باشند. همچنین خط ۰۹۶۲۸ بهزیستی نیز تا ساعت ۱۲ شب آماده پاسخگویی به مردم است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اعتیاد به مواد مخدر تنها یک عامل ندارد، اظهار کرد: انواع عوامل در این زمینه نقش دارند، برای این منظور نیاز است تا در حوزه‌های مختلف اقداماتی انجام دهیم. بر آورد ما این است که اگر بتوانیم با ابزار رسانه اطلاعات در اختیار مردم قرار دهیم می‌توانیم کمک کنیم رفتارهای غلط انجام ندهند. از خانواده‌ها میخواهیم به طور مرتب با فرزندشان در ارتباط باشند تا لطمه‌ای به رابطه وارد نشود. این کارها نوعی از پیشگیری‌های تخصصی است. دوران بحران در سنین ۱۴ تا ۲۴ سال است و پس از گذر از این دوران انسان‌ها به تدریج نه گفتن را آغاز می‌کنند و هر کاری را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در حال تولید انواع و اقسام راهنماها و محتواها با کمک وزارتخانه‌های مختلف هستیم تا دامنه پیشگیری را گسترش دهیم.

یاوری درباره اقدامات این ستاد در بحران کرونا، گفت: از ۴اسفند سال قبل کار ما به شکل تخصصی در کمیته‌ای در وزارت بهداشت آغاز شد. حدود ۶ دستورالعمل تخصصی برای نگه‌داری معتادان متجاهر و نحوه باز کردن مراکز اقامتی آماده کردیم. حدود ۴ مرکز جدید علاوه بر پروتکل‌های قبلی تولید شد که مرکز ویژه مبتلایان به کووید۱۹، مراکز، ایزوله و… بود.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۴.۵ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و حدود ۴.۵ میلیارد تومان به بهزیستی کمک کردیم و از آغاز شیوع کرونا در کشور حدود ۱۵ هزار نفر از معتادین متجاهر از سطح کشور جمع‌آوری و زخم‌های بازشان کنترل شده و داروهایشان نیز در اختیارشان قرار گرفته است؛ البته در کنار این خدمات سایر خدمات عمومی نیز در اختیارشان قرار گرفته است. کرونا موضوع پیچیده‌ای است که به طور مرتب در حال تغییر ساختار خود است. افرادی که مصرف کننده مواد مخدر هستند اگر کارشان به بیمارستان برسد، ۶.۵ برابر بیش از سایر مبتلایان فوت می‌کنند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا