آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

اتهام پراکنی «عادل الجبیر» و «برایان هوک» علیه ایران

اتهام پراکنیوزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی و فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی مطبوعاتی با اتهام‌پراکنی علیه ایران، ادعاهای بسیاری از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی را به ایران نسبت دادند.

 به گزارش تدبیرشرق، «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه، امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، ضمن اتهام پراکنی علیه تهران ادعا کرد که ایران در «فعالیت‌های تروریستی» نقش دارد.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «العربیه»، وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در این خصوص مدعی شد: «ما با هوک مبارزه با اقدامات جنایت‌کارانه ایران را مورد بررسی قرار دادیم».

عادل الجیبر در ادامه ادعا کرد که انصار الله ۱۶۵۹ حمله علیه شهروندان سعودی اجرا کرده است.

الجبیر که پس از رسوایی قتل «جمال خاشقچی» از وزارت امور خارجه سعودی عزل شد اما همچنان نقش بسزایی در تدوین سیاست خارجی رژیم سعودی دارد در ادامه ادعاهایش از جامعه جهانی خواست که بار دیگر ورود اسلحه به ایران را تحریم کنند.

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه که کشورش بنابر یک فایل صوتی که اخیرا افشا شده بود، بیش از چهار هزار تروریست را به عراق اعزام کرده بود، مدعی شد:‌ «ایران برخی گروه‌های تروریستی در سوریه و جهان را به سلاح مجهز می‌کند».

او همچنین ادعا کرد: «در صورتی که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود، اقدامات خصمانه ایران بیشتر خواهد شد».

محدودیت‌های تسلیحاتی ایران اواخر مهر ماه بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو خواهند شد اما آمریکا و برخی متحدانش تلاش دارند تا این تحریم‌ها را به‌هر نحو ممکن زنده نگهدارند.

الجبیر در ادامه اظهاراتش با تروریستی خواندن انصار الله و حزب الله، ادعا کرد که ایران از  سال 1979 تاکنون از تروریستم حمایت می‌کند و بر ادعاهایش چنین افزود:  «ایران به دنبال نابودی لبنان، سوریه،‌ عراق و یمن است».

الجبیر افزود:‌ «توافق هسته‌ای توافق ضعیفی است با وجود آن ایران اقدامات ناقضانه خود را ادامه داد».

الجبیر همچنین مدعی شد که عربستان سعودی در خصوص موشک‌هایی که این کشور را هدف قرار دادند با شفافیت رفتار کرده است.

وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در ادامه با ادعای اینکه ایران به دنبال تحت کنترل در آوردن شهروندان کشورهای عربی است، این اقدام را محکوم کرد.

الجبیر همچنین ادعا کرد که عربستان سعودی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا یمن را نجات دهد.

از سوی دیگر، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران همزمان با تأکید بر اظهارات الجبیر گفت:‌ «نباید تحریم تسلیحاتی وضع شده علیه ایران برداشته شود».

هوک که کشورش بیشترین صادرات تسلیحات در جهان را به خود اختصاص داده و بیشترین بودجه نظامی را در سطح جهان دارد مدعی شد: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی وضع شده علیه ایران برداشته شود، ایران موشک‌های خود را توسعه خواهد داد».

وی در ادامه با بیان اینکه اختیارات شورای امنیت بر حفظ صلح و امنیت تأکید دارد، مدعی شد: «ایران با هدف صادرات سلاح به گروه‌های وابسته به خود در منطقه اسلحه‌های خود را توسعه می‌دهد».

برایان هوک با اشاره به موضوع یمن، مدعی شد که تنش در یمن یک چالش است و عربستان سعودی به دنبال راه حل سیاسی در این کشور است.

آمریکا از زمان آغاز تجاوز گسترده ائتلاف سعودی به یمن در فروردین 94، همواره حامی سیاست‌های ریاض در یمن بوده است. بحران یمن تاکنون ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشانده و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است.

هوک ادعا کرد:‌ «در مقابل تلاش‌های سازنده عربستان سعودی، ایران امنیت یمن را تضعیف می‌کند».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه گفت:‌ «ما با عربستان سعودی شراکتی راهبردی داریم و ۱۸ هزار سرباز در منطقه مستقر کرده‌ایم».

وی ادعا کرد: «برخی محموله‌های تسلیحاتی ایران به یمن در ماه نوامبر و فوریه گذشته رهگیری شدند».

وی با ادعای اینکه ایران با ورود به کشورهای دیگر باعث سیه‌روزی آنها شده است، مدعی شد اگر تحریم تسلیحاتی وضع شده علیه ایران برداشته شود، احتمال هدف قرار گرفتن ناوگان هوایی و دریایی وجود دارد.

او همچنین از ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران حمایت کرد و گفت: «اقدام ایران در عدم اعطای دسترسی به تأسیسات هسته‌ای خود برای بازرسان آژانس را محکوم می‌کنیم». هوک ادامه داد: «ایران بازی موش‌ و گربه را برای بازرسان آژانس پیاده می‌کند».

برایان هوک در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه نیز گفت:‌ «شراکت استراتژیک دفاعی خود با عربستان سعودی را گسترش می‌دهیم. عربستان سعودی هم‌پیمان و شریک راهبردی و امنیتی آمریکا است».

هوک همچنین ادعا کرد: «به ایران اجازه نخواهیم داد سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد» و گفت: «حکم بازداشت ترامپ یک مانور تبلیغاتی ایرانی است و خنده‌دار».

فرستاده ویژه آمریکا همچنین مدعی شد:‌ «ایران از توافق هسته‌ای به عنوان یک پوشش برای سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود سو استفاده کرده است». او همچنین ادعا کرد: «تحریم‌ها ایران و حزب الله در وضعیت مالی بسیار دشوار قرار داده است».

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا