آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

جعفرزاده ایمن آبادی: روحانی می تواند مجلس آینده را مدیریت کند/ بعید می دانم قالیباف اعصاب لاریجانی را داشته باشد

مجلسغلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی معتقد است «راه قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست سخت است و حتی اگر این کرسی را در اختیار بگیرد روزی شب نمی شود که او چالشی جدی را پشت سر نگذرانده باشد».

به گزارش تدبیرشرق، ترکیب مجلس آینده مشخص شد؛ اصولگرایان حالا هیچ رقیبی برای اداره پارلمان پیش روی خود نمی بینند اما همین مسئله چالشی جدی برای آنها محسوب می‌شود چون از قالیباف، میرسلیم، نیکزاد و آقاتهرانی گرفته تا فریدون عباسی داعیه نشستن بر کرسی ریاست را در سر می پرورانند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی معتقد است «راه قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست سخت است و حتی اگر این کرسی را در اختیار بگیرد روزی شب نمی شود که او چالشی جدی را پشت سر نگذرانده باشد».

******

نسبت مجلس آینده با دولت روحانی را چه طور ارزیابی می کنید؟

آقای روحانی کار خودش را انجام خواهد داد و می‌تواند مجلس آینده را مدیریت کند. الان فضای عمومی جامعه این تصور را دارد که مجلس آینده برای دولت روحانی شمشیر را از رو بسته است. این اتفاق اگر بیفتد برای خود مجلس آینده خوب نیست چون نمایندگانش برای آنکه به مجلس راه پیدا کنند درباره رفع مشکل بیکاری، ایجاد رفاه اجتماعی، کنترل گرانی، تورم و نقدینگی، خیلی قول و وعده به مردم دادند و گفتند «همه مشکلات کشور را حل و فصل می کنند». به عنوان یک نماینده که سال ها در پارلمان بودم می گویم «عمل به این وعده ها غیرممکن است». مجلس نمی تواند ایران را گل و بلبل کند چون حوز اجرا و خیلی از امور کشور دست مجلس نیست. به نفع خود مجلس یازدهم است که فتیله را پایین بکشد و با دولت وارد یک فضای آرامش و تعاملی بشود چون نمایندگان بدون تعامل و همفکری با دولت قطعا نخواهند توانست به وعده های انتخاباتی شان جامع عمل بپوشانند. اگر نمایندگان مجلس آینده وارد تنش با دولت بشوند، مطمئن باشند که دولتی ها نیز راه مجلسی‌ها را برای تحقق وعده های انتخاباتی شان می بندند.

اما چهره های شاخصی که به مجلس راه پیدا کردند گفتند دولت را راه می اندازیم و به تحرک و کار وادار می کنیم؟

اصلا می دانند چه می گویند؟ این حرف های کسانی است که یا قانون اساسی و آیین نامه مجلس را نخواندند یا اصلا اطلاعی از حوزه اختیارات یک نماینده مجلس ندارند.

پس شما پیش بینی نمی کنید که مجلس آینده آقای روحانی را استیضاح کند؟

من فکر می کنم اگر مجلس این کار را بکند چهره ای افراط‌گرایانه و انتقام‌جویانه از خود نشان می دهد بنابراین وجهه اش نزد افکارعمومی خراب می شود. این اتفاق خوبی در سال انتخابات ریاست جمهوری برای جناح اکثریت در مجلس آینده نخواهد بود چون به شدت دچار ریزش محبوبیت می شود.

اما از صحبت‌های آقای قالیباف که بگذاریم آقایان زاکانی و نادران نیز چنین حرف هایی را زدند در حالیکه خودشان چندین دوره سابقه حضور در پارلمان را داشتند؟

این حرف ها برآمده از هیجان انتخابات است. همین آقایان بگویند در مجلس هفتم، هشتم و نهم آیا توانستند آقای احمدی نژاد را به یک مسیری هُل بدهند یا او را به انجام کاری وادار کنند؟ آنها در دولت اول آقای روحانی هم نماینده بودند واقعا چه کار کردند؟

پس این حرف ها را نباید جدی گرفت؟

بله، قطعا. چون مجلس به دولت هر تکلیفی بکند دولت می گوید «با چه اعتبار و بودجه ای این کار را انجام بدهم؟ مجلس محل تأمین اعتبارش را مشخص کند تا انجام بدهم.»

آقای قالیباف راحت رئیس مجلس می شود؟

این همه ژنرالی که به مجلس آینده راه پیدا کردند کار رسیدن به کرسی ریاست را برای آقای قالیباف خیلی سخت می کنند.

ریاست آقای قالیباف بر مجلس را در قیاس با آقای لاریجانی چه طور پیش بینی می کنید؟

آقای قالیباف کارهای اجرایی زیادی انجام داده است اما آیا می تواند از صبح تا ظهر روی صندلی بنشیند و بلند نشود. هر نامه ای به آقای لاریجانی بدهند او درباره موضوع به موضوع بندهای قانونی را در حاشیه نامه پاراف می کند. من با آقای قالیباف کار نکردم ولی بعید می دانم اعصاب چنین کار را داشته باشد.

در ماه های اخیر موارد متعدد پیش آمد که نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در صحن علنی آقای لاریجانی را به دیکتاتوری متهم می کردند، فکر می کنید از این ادبیات درباره آقای قالیباف به کار ببرند؟

چنین ادبیاتی در خون و رگ اینها است.

احتمال دارد که گزینه جبهه پایداری رئیس مجلس شود و آقای قالیباف به ریاست مجلس آینده نرسد؟

این احتمال را نمی دهم ولی می گویم چون پایداری ها اقتدارگرا هستند و تلاش می کنند کرسی هایی را که سهم شان نیست در اختیار بگیرند بنابراین هر جایی باشند اذیت می کنند. اگر آنها ریاست را به قالیباف بدهند، حتما کرسی نواب رئیس و سخنگویی هیأت رئیسه را در اختیار می گیرند.

/خزرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا