آخرین خبرهااجتماعی

لایو ساینس: کشف دیوار باستانی ۱۱۵ کیلومتری در غرب ایران / چه کسی این دیوار را ساخته است؟

دیوار باستانی

تصاویری ماهواره ای به باستان شناسان کمک کرده است که متوجه بقایای یک دیوار سنگی در ایران شوند. دیواری که حدود ۷۱ مایل (۱۱۵ کیلومتر) طول دارد . این دیوار در شهرستان سرپل ذهاب در غرب ایران پیدا شده است.

به گزارش تدبیر شرق, این دیوار که مردم محلی به نام دیوار “گاوری” آن را می شناسند مشابه با دیواری است که در زمان امپراتوری روم در انگلستان با نام دیوار هادریان ساخته شده بود. سجاد علی بیگی ، دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه تهران در این خصوص می گوید:  تخمین زده شده این دیوار از تقریباً یک میلیون متر مکعب سنگ و نیروی کار قابل توجه، مواد ساخت و سازی زیاد و زمانی طولانی برخوردار بوده است.”

علی بیگی این اظهارات را در مجله Antiquity مطرح کرده است. بر اساس اظهارات علی بیگی این سازه از ازتفاعات بمو در شمال سرپل ذهاب شروع می‌شود و در ناحیه‌ای نزدیک به روستای ژاو مرگ به پایان می رسد. افزون بر اینها، سفال های موجود در کنار دیوار حاکی از آن است که این بنا در فاصله زمانی بین قرن چهارمپیش از میلاد مسیح و قرن ششم پس از میلاد مسیح ساخته شده است.

 در مکان هایی در امتداد دیوار برجک ها یا برج های کوچکی قابل مشاهده اند که البته اکنون تنها تخته سنگها ، با ملات گچی در مکانهایی از این دیوار باقی مانده اند. به گفته علی بیگی اگرچه وجود این دیوار برای باستان شناسان ناشناخته بود ، اما مردم محلی که در نزدیکی آن زندگی می کنند مدت هاست از این دیوار آگاهی دارند و آن را “دیوار گاوری” می نامند.

از زمان چاپ مقاله علی بیگی گروه دیگری از باستان شناسان تحقیقات جدیدی را روی دیوار انجام داده اند. باستان شناسان مطمئن نیستند که این سازه  با چه هدف یا اهدافی ساخته شده است. موقعیت این دیوار نیز به شکلی است که امکان هر نوع تحقیق دقیق را از پژوهشگران گرفته است. دانشمندان حتی از عرض و ارتفاع دقیق آن مطمئن نیستند. اما به گفته علی بیگی  بهترین تخمین های آنها به ۱۳ فوت (۴ متر) عرض و حدود ۱۰ فوت (۳ متر) ارتفاع می رسد.

علی بیگی با اشاره به اینکه ممکن است مشخص شود این مرز متعلق به یک امپراتوری باستانی باشد، اعلام کرد که تحقیقات ادامه دارد. او حدس زد که ممکن است این مرز متعلق به اشکانیان باشد که در فاصله  ۲۴۷ پیش از میلاد تا ۲۲۴ پس از میلاد در این منطقه ساکن بودند. این حدس می تواند در مورد ساسانیان که از تاریخ  تا ۶۵۱ پس از میلاد در منطقه حاضر بودند نیز صدق کند.

به گفته علی‌بیگی هر دوی این سلسله‌ها در غرب ایران شهرها و قلعه‌های بزرگ و  سیستم‌های زهکشی ساختند، بنابراین هر دوی آن منابع لازم برای ساختن دیوار گاوری را داشته‌اند.دیوار گاوری تازه کشف شده تنها دیوار بلند باستانی در ایران نیست. باستان شناسان قبلاً ساختارهای مشابهی را در مناطق شمالی و شمال شرقی ایران یافته اند و ممکن است ساخت این دیوارها هدف دفاعی داشته باشند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا