آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

معاون وزیر نیرو از احتمال تعیین تعرفه صادراتی برق برای استخراج بیت کوین خبر داد

معاون وزیر نیرو

تصویب تعرفه برق برای استخراج کنندگان رمز ارزها وارد مرحله جدی‌تری شد. بعد از اعتراض مداوم به استفاده بسیار زیاد برق توسط فارم‌ها و نبود تعرفه برق مختص به آنها، «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرد برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود و اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود.

حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۷ درصدی هزینه‌های تولید برق، هزینه هر کیلووات ساعت برق در زمان اوج مصرف را ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت وزارت نیرو تنها ۶۰ تا ۷۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت، از مشترکان دریافت می‌کند؛ این در حالی است که با هدف مدیریت مصرف، برای مشترکان خوش مصرف، بسته تشویقی در نظر گرفته شده است که سبب کاهش هزینه قبوض آنها می‌شود.

همایون حائری معاون امور برق

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نیرو اجازه نخواهد داد که با محدودیت موجود در صنعت برق و قیمت ارزان این کالا و فشاری که بر مردم است، گروهی از این برق ارزان سوء استفاده کنند، اعلام کرد که برق ارزان ایران سبب استقبال قابل توجه سرمایه گذاران در حوزه استخراج رمزارز شده است. به گزارش مهر، حائزی در این رابطه گفته است:

«طبق شنیده‌های ما این گروه دستگاه‌های دسته دوم و انرژی بر را به کشور وارد می‌کنند که این موضوع برای صنعت برق مشکل ساز می شود، چرا که برای تولید هر یک بیت کوین، ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که این رقم، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک برق است. میزان مصرف برق در ادامه روند تولید کنونی این ارزرمزها ۲۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی می‌شود. در چنین شرایطی که احداث ظرفیت جدید و سرمایه گذاری در صنعت برق دشوار است، باید در خصوص فعالیت بیت کوین در ایران برنامه ریزی شود. طبق پیگیری‌های انجام شده، وزارت نیرو پیشنهاد داده است که قیمت برق مصرفی این بخش، به قیمت برق صادراتی محاسبه شود که امروز در هیات دولت تعیین تکلیف خواهد شد.»

حائری در پاسخ به سوال آیا وزارت نیرو برنامه‌ای برای برخورد و شناسایی مشترکانی که از برق ارزان و یارانه‌ای کشور برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند دارد یا خیر، گفت:

«وزارت نیرو پیشنهادی به دولت ارائه داده است که افرادی که قصد وارد کردن دستگاه‌های دست دوم به کشور برای استخراج بیت کوین را دارند شناسایی شوند و تعرفه برق آن‌ها با نرخ‌های مناسبی مثل نرخ برق صادراتی محاسبه شود. از سال گذشته این موارد مطرح بود و در سال جاری استخراج کنندگان بیت کوین افزایش پیدا کرد؛ بنابراین وزارت نیرو پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرد و اتفاقا چندین بار در کمیسیون اقتصادی دولت روی آن بحث و تبادل نظر شد. پیشنهاد این است که با تعیین نرخ‌های مناسبی به این موضوع ورود کنیم. یکی از کار‌هایی که وزارت نیرو می‌تواند انجام دهد این است که فعلا تعرفه برق صادراتی را برای این مشترکان مصوب و سپس برای آن‌ها اعمال کند.»

معاون وزیر نیرو باور دارد برق در ایران بسیار ارزان است و سرمایه‌گذاران بیت کوین ایران را بهترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند:

«اگر کنترل و نظارت برای این مصرف کنندگان نباشد مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقا در برخی گاوداری‌ها، مساجد و یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به ۲۵۰۰ مگاوات می‌رسد. امسال سال نخست افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف است، تلاش وزارت نیرو این بود که امسال با هدف مدیریت صنعت تعرفه برق مشترکان پرمصرف را ۱۶ درصد افزایش دهد بنابراین ما باید منتظر بمانیم ببینیم که جواب چه خواهد شد و چقدر می‌توانیم گروه‌های پرمصرف را به خوش مصرف‌ها تبدیل کنیم. باید به مرور قیمت برق مشترکان پرمصرف را افزایش دهیم. به هر حال این ۱۶ درصد برای تغییر تفکرات نیاز بود؛ بنابراین شناور شدن تعرفه‌ها موضوع تکمیلی این برنامه است تا هر مشترک پر مصرفی در هر پله‌ای با توجه به رشد مصرف تعرفه آن‌ها نیز پله‌ای رشد کند.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا