آخرین خبرها

اروپا ۱۵میلیارد دلار در باکو سرمایه گذاری کرده هست

وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام نمود: « شاهین مصطفی اف» در دیدار با « گونتر اوتینگر» کمیسر امور بودجه و مراجع انسانی کمیسیون اروپا، مشارکت باکو و اتحادیه اروپا را ثمربخش عنوان نمود.
وی بیان کرد : اتحادیه اروپا در سال های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۷ میلادی ۱۵٫۳ ۳ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده است که ۳۸٫۲
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان یادآور گردید: در حال حاضر بیشتر از یک هزار و ۵۰۰ شرکت از کشورهای اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال می باشند و دولت باکو با ۹ کشور عضو این اتحادیه توافقنامه مشارکت راهبردی ، با ۲۴ کشور عضو توافقنامه معافیت از پرداخت مالیات مضاعف و با ۱۷ کشور عضو توافقنامه ترویج و مراقبت متقابل سرمایه گذاری امضا نموده است.
مصطفی اف با اشاره به نقش جمهوری آذربایجان، در تامین امنیت انرژی اروپا و جابه جایی نفت این کشور از طریق خط لوله «باکو – تفلیس – جیهان » به اروپا ، اجرای طرح دالان گازی جنوب برای جابه جایی گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای اتحادیه اروپا را نمونه بارز مشارکت ها بین باکو و اتحادیه اروپا قرائت کرد .
وی اضافه کرد: «الهام علی اف» ریاست جمهوری آذربایجان در ۱۰ سال اخیر، هفت عزیمت به اتحادیه اروپا داشته از طرف دیگر مقام های اتحادیه اروپا نیز عزیمت های متعددی به باکو داشتند .
وی سفرهای متقابل و سندهای امضا شده میان طرفین را برای گسترش مشارکت همکاری ها با اهمیت دانست و اتحادیه اروپا را شریک بازرگانی عمده جمهوری آذربایجان عنوان نمود .
به گفته مصطفی اف، در سال ۲۰۱۷ میلادی قسمت اتحادیه اروپا در تجارت بیگانه جمهوری آذربایجان ۴۲ درصد و در چهار ماه نخست سال جاری ۴۲ در صد بوده است.
وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا تا کنون در قالب برنامه های مشارکت متفاوت ۵۹۵ میلیون یورو کمک مالی به باکو ارایه کرده است .
کمیسر امور بودجه و مراجع انسانی کمیسیون اروپا نیز در این دیدار گفت : ارتباطات اتحادیه ارو پا و جمهوری آذربایجان بر اعتماد متقابل مبتنی است.
اوتینگر، دستاوردهای جمهوری آذربایجان در حوزه های متفاوت را قابل تقدیر قرائت کرد و ابراز امیدواری نمود اصلاحات انجام گرفته در این کشور مستمر باشد.
وی بخش انرژی را از حوزه های عمده مشارکت اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان عنوان نمود و از این نظر اهمیت اجرای طرح دالان گازی جنوب را مورد اشاره قرار داد.
کمیسر امور بودجه و مراجع انسانی کمیسیون اروپا علاوه بر این ابراز امیدواری نمود چهارمین سمینار اقتصادی جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا که در آینده نزدیک در باکو برگزار می گردد به تقویت ارتباطات دو طرف تحرک بخشد.
خاورم ** ۳۳۷* ۱۵۷۹*۱۰۴۹

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا