آخرین خبرها

کاروانسرای صفوی لار تبدیل به پارکینگ شد!

پرونده مرمتی این بنای تاریخی گشوده می شود؟

کاروانسرای صفوی لار تبدیل به پارکینگ شد!

استان‌ها > فارس – «خبرجنوب» نوشت: یکی از بناهای تاریخی شهر لار که قدمتش به دوره صفوی می رسد و قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارد هم اکنون قسمتی از آن به پارکینگ خودروها و حجره هایش به انبار کالا بدل شده است!

اینجا کاروانسرای «نو» در شهر لار است، بنایی تاریخی که به دلیل بی توجهی ها، قسمت های عمده آن چون دیوارها و تزیینات و همچنین ستون های سنگی آن در آستانه نابودی کامل است و چنانچه بگوییم کاروانسرا کاربری خود را از دست داده اغراق نکرده ایم . در حال حاضر این بنا به پارکینگ خودروها تبدیل شده است وبه دلیل رفت و آمد های بسیار خودروها قسمت های عمده بنا چون چهار چوب آن و کتیبه سر در تخریب شده است اما با این وجود بنا همچنان زیبا ست و از معماری خاص دوره صفوی
بهره مند است.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبر جنوب» کاروانسرای نو در ضلع جنوبی (روبه رو ی) میدان قیصریه لار واقع شده است و دارای تعدادی زیادی اتاق ومغازه می باشد.این اثر مربوط به دوره صفویه است کاشیکاری وآجر کاری آن حائز اهمیت است . این کاروانسرا یکی از بنا های تاریخی و مهم شهرستان محسوب میشود ودارای ۵۴ حجره است که مالک خصوصی دارد وهم اکنون به انبار کالا تبدیل شده است.
با اینکه چند سال قبل قسمت هایی از بنا چون چهار چوب درب ورودی بنا و پشت بام آن با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیون مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت اما آنطور که از شواهد پیداست بنا نیازمند مرمت اضطراری است و آنطور که برآورد شده است مرمت کامل آن به بیش از یک میلیارد تومان نیاز دارد .
در این رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لارستان با اشاره به تخریب کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو این شهرستان تاکید کرد : مشارکت بخش خصوصی به ویژه مالکان این بناها در مرمت کاروانسراها الزامی است.سیما علویه در گفتوگو با خبرنگار ما درباره بازسازی کاروانسراهای صفوی « نو» افزود: مالکین حجرههای این کاروانسراها حاضر به تعمیر یا فروش حجرهها نیستند و تنها راه نجات این بنای تاریخی از ویرانی، مشارکت در اجرای پروژه مرمتی است.
وی با بیان اینکه کاروانسراهای نو و همچنین گلشن که در کنار آن قرار دارد از مهمترین کاروانسراهای منطقه جنوب کشور و منطقه لارستان محسوب میشوند، گفت : این کاروانسراها متعلق به دوره صفویه است و در دورههای مختلف تعمیر شده و به دلیل آنکه مالک خصوصی دارد، در حال حاضر باید بخش خصوصی در امر بازسازی ورود کند هرچند که میراث فرهنگی نیز بنابر تعهداتی که نسبت به مرمت و حفاظت از آثار دارد حاضر است در این پروژه (مرمت بنا) ورود کند.
رییس میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری شهرستان لار در ادامه بیان کرد: قبل از هرگونه ساخت و ساز و مرمت آثار، بایدطرح مرمتی تهیه شود و برای بررسی و تایید به میراث فرهنگی ارسال گردد. وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری لارستان قصد دارد که در یک برنامه مرمتی اقدام به بهسازی و مرمت این کاروانسرا نماید، افزود: در جلسه ای که در این رابطه برگزار شد مقرر شده مرمت بنا با همکاری هیات امنای کاروانسرا ، حجره داران و مالکین صورت گیرد و منابع مالی آن هم تامین
گردد.
علویه اضافه کرد: طبق برنامهریزیها قرار است ۵۰ درصد ازهزینه مرمت توسط شهرداری،میراث فرهنگی ، راه و شهرسازی و مابقی نیز از سوی مالکین تامین شود.
رییس میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری شهرستان لار با اشاره به اینکه چهل روز دیگر تکلیف کاروانسرای تاریخی« نو» مشخص میشود، افزود:مقرر شده طی ۴۰ روز دیگر هیات امنای کاروانسرا و دفتر تسهیل گری که در این بنا مستقر است طی رایزنی با مالکین در صورت موافقت و اخذ قرارداد جلسات آتی برای ادامه کار برگزار نمایند.
علویه گفت: با برآوردهایی که صورت گرفته، مرمت این بنای تاریخی به یک میلیارد تومان نیاز دارد.
به گفته وی حفظ و احیا بناهای تاریخی که دارای مالک خصوصی است باید توسط مالک یا مالکین نسبت اقدام شود و میراث فرهنگی نیز بر انجام این عملیات نظارت اصولی داشته باشد .
بنابر این گزارش شهر لار از شهرهای بسیار قدیمی کشور پهناور ایران محسوب میشود که سالها پیش از اسلام وجود داشته و دارای تاریخچه ای طولانی پرفرازونشیب است.
شهر لار در جنوبیترین نقطه استان پهناور فارس و در فاصله ۳۷۵ کیلومتری شیراز واقع شده است.
شهر لار از دو بافت قدیم و جدید تشکیل شده است و این نامگذاری از سال ۱۳۳۹ در پی وقوع زلزله و تخریب این شهر صورت گرفت، چراکه پسازاین حادثه طبق طرحی مدرن شهری بدون کوچه در کنار شهر قدیم لار تأسیس و از آن زمان تاکنون بهتدریج بخش بسیاری از جمعیت شهر لار به شهر جدید انتقال یافت.

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا