حریم خصوصی کاربران ایرانی امنتر میشود؟
موضوع حفظ حریم خصوصی در دنیایی که همگی با اینترنت در آن به نوعی به هم وصل شدهایم، موضوعی است که صیانت از آن دشواریهای بسیاری دارد. وزیر ارتباطات دولت جدید هم در زمان رای اعتماد خود این موضوع را بسیار مهم در کشور عنوان کرد و قول حمایت از کاربران را در برابر سازمانهای مربوطه داد. همانطور که شاید بدانید این روزها بسیاری از شرکتهای اینترنتی و اپراتورها به اصطلاح Big Data و تجارت با آن روی آوردهاند به طوری که بسیاری این دیتاها را طلای آینده سازمانها میدانند.
در کشور ما مثل تمام نقاط دنیا این مسئله کاربران را نگران کرده و البته تفاوتی نسبی که در این میان وجود دارد، نااگاهی برخی از کاربران ایرانی نسبت به این مسائل به ویژه در قشرهای سنین بالاتر است. از همین رو این ناآگاهی ها در مواقعی باعث سودجوییهایی در سازمانها شده و اعتماد الکترونیکی برخی از مردم را نسبت به فضای مجازی گرفته است. این سودجوییها بیشتر از آنچه که تصور میشود رخ میدهد به طوری که حتی وزیر ارتباطات چند روز پیش خطاب به معاونانش گفت:
«مواردی مشاهده شده از جمله اینکه شخصی هنگام ورود به شهر جدیدی اطلاعات شهرستان برای او پیامک میشود که این موضوع ممکن است نشانهای از افشای اطلاعات برخی از مشترکین باشد.»
وزیر ارتباطات پیشتر نیز با لحنی تند و محکم گفته بود: «اپراتور بی جا می کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند» این برخورد قاطعانه نشان از مصمم بودن وزیر در این رابطه دارد و توییت اخیر وی نیز نوید از تدوین قانونی مشخص درباره لایحه حمایت از دادهها و حریم خصوصی کاربران را میدهد.
البته این صحبت در حالی از سوی وی مطرح میشود که معاون وی، «حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان رگولاتوری، این حرف را رد میکند:«هنوز در اینباره چیزی ثابت نشده است اما شواهد نشان میدهد که برخی اطلاعات به مشترکین پیامک میشود که این شائبه را ایجاد کرده است.»
البته معاون وزیر در ادامه گفتههای خود اظهار داشته که به دستور وزیر پیگیر چنین تخلفاتی هستند اما از نظر او هنوز نمیتوان به قطعیت گفت که این موضوع از سوی اپراتورها ساماندهی شده است: «ممکن است عدهای بدون اطلاع اپراتور سوءاستفادههایی کرده باشند که در حال بررسی هستیم.»
گلایه از پیامکهای تبلیغاتی مدت زیادی است که باعث آزار کاربران تلفنهمراه شده است و این پیامکها از سوی شرکتها با در اختیار داشتن اطلاعات افراد از جمله سن، جنسیت، شهر و محل سکونت و… به تناسب این اطلاعات و خصوصیات هر فرد، تبلیغاتی را برایشان ارسال میکنند. به عنوان مثال کاربر وارد شهری شده و بعد تبلیغ صفحه اینستاگرام یک تور گردشگری در آن شهر برای وی به صورت پیامک ارسال شود.