آخرین خبرهااستان هااسلایدر

افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب حفاظت از جنگل های گیلان با هوشمندسازی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان ، با تاکید بر لزوم استفاده از پهپاد و دوربین دیدبلند جهت پایش عرصه‌های ملی، گفت: ضمن افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب حفاظت، شاهد ایجاد بازدارندگی در مقابل تخریب و تصرف جنگل ها خواهیم بود.

افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب حفاظت از جنگل های گیلان با هوشمندسازی

به گزارش تدبیرشرق، سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگویی، با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۶۳۷ فقره عملیات کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در استان گیلان انجام شده است، اظهار کرد: در این راستا شاهد کشف و ضبط ۶۴۶ مترمکعب چوب آلات جنگلی و توفیق ۳۴۷ دستگاه وسیله نقلیه و ۱۶ دستگاه اره موتوری و تبر و سایر ادوات برش چوب بودیم.

وی همچنین از دستگیری ۷۳۶ نفر در جریان عملیات های مبارزه با قاچاق چوب خبر داد و تصریح کرد: طی مدت مذکور سه فقره درگیری با قاچاقچیان داشتیم که منجر به مجروحیت چهار نفر شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه از انجام ۹۲۳ فقره رفع تصرف و آزادسازی ۲۰۷ هکتار از اراضی ملی استان ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع خبر داد و گفت: ۱۴۰ فقره اجرای احکام نیز داشتیم که در این راستا بیش از ۷۱ هکتار را آزادسازی کردیم؛ ۳۲ فقره پرونده رفع تصرف نیز در محاکم بوده و پس از صدور رای، شاهد آزادسازی ۸.۵ هکتاری خواهیم بود.

قربانی لرد از کاهش چشمگیر وقوع پدیده حریق در جنگل ها و مراتع طی امسال و سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در نیمه نخست امسال همانند مدت مشابه سال گذشته، هفت فقره حریق جنگلی به مساحت چهار هکتار داشتیم.

وی عملیات اطفای حریق در جنگل ها را با استفاده از تجهیزات انفرادی شامل دمنده و آتش کوب و بیل و چنگک و کوله آب پاش و… دانست و تاکید کرد: بیش از پایگاه اطفای حریق، به تجهیزات اطفای حریق و خودروهای آفرود و بیابانی برای دسترسی به نقاط صعب العبور بالادست جنگل ها و مراتع نیاز داریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان استاندارد جهانی حضور نیروهای حفاظتی در اراضی جنگلی را هزار نفر در هر هکتار دانست و یادآور شد: در کشور ما با توجه به وسعت جنگل ها و توپوگرافی و شرایط جغرافیایی، هنوز این شاخص ابلاغ نشده؛ این در حالی است که بیش از ۶۰۰ نیروی جنگلبان، پایش عرصه های ملی استان را بر عهده دارند و حداقل به ۲۵۰ نیروی دیگر نیاز داریم.

قربانی لرد بخش عمده جنگلبانان را نیروی شرکتی دانست و از دولت خواست پیگیر تبدیل وضعیت این نیروها باشد و خاطرنشان کرد: با کمک هوشمندسازی پایش عرصه های ملی، نیاز به نیروی انسانی کاهش می یابد و ضمن بازدارندگی متخلفین و سودجویان، کیفیت حفاظت از اراضی ملی و جنگلی را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از یک دستگاه پهپاد برای پایش جنگل های استان استفاده می کنیم، یادآور شد: حداقل به چهار پهپاد دیگر نیاز داریم تا هم در شناسایی حریق در لحظات اولیه و هم در جلوگیری از تصرفات به کار گرفته شود؛ از این پهپادها جهت تهیه نقشه های رقومی از عرصه ها نیز استفاده می کنیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان خواستار تخصیص بودجه ویژه جهت تهیه دوربین های دیدبلند با وضوح ۷۰ کیلومتری و ایجاد زیرساخت های آن شد و عنوان کرد: هر کدام از این دوربین ها و پهپادها کار ۱۰ نفر را انجام می دهد و لذا علاوه بر افزایش صد درصدی ضریب حفاظت، شاهد ایجاد بازدارندگی در مقابل تخریب و تصرف جنگل ها خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا