آخرین خبرهااستان هااسلایدر

استاندار ی برای گیلان انتخاب شود که پتانسیل این خطه را بشناسد و قدر بداند

در میان استان‌های کشور که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، بی‌شک استان گیلان با توجه به منابع سرشار و پتانسیل‌هایی که برای کشور دارد نگینی است که باید یک گوهرشناس را به عنوان استاندار به خود ببیند

برای گیلان استاندار ی انتخاب شود که پتانسیل این خطه را بشناسد و قدر بداند
به گزارش تدبیرشرق، در میان استان‌های کشور که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، بی‌شک استان گیلان با توجه به منابع سرشار و پتانسیل‌هایی که برای کشور دارد نگینی است که باید یک گوهرشناس را به عنوان استاندار به خود ببیند
ایران کشوری است که همه دنیا به ثروتمند بودن آن اذعان دارند ولی متاسفانه سال‌هاست که قدر پتانسیل های موجود توسط مسئولان شناخته نمی‌شود و برای مثال از این رو شاهد آن هستیم که در این کشور با عظمت که دارای دومین ذخایر گازی جهان است مسئولان از روسیه درخواست گاز دارند یا در زمستان و تابستان مشکل ناترازی گریبان ملت را می‌گیرد.

این معضلات بی‌شک از روی کیفیت پایین مدیریت منابع و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی است که می‌توان بیابانی را به دشتی سرسبز تبدیل کند ولی متاسفانه شاهد افول سطح زندگی مردم ایران با گذر زمان هستیم.

انطباق نوشت: در این بین هر استانی با ویژگی‌های فراوانی که دارد از قاعده مذکور مستثنی نیست و در این بازه، دولت باید بیشترین توجه را به انتخاب نمایندگان خود در استان‌ها یعنی استانداران داشته باشد که افرادی با صلاحیت، درایت و کارآمدی و به ویژه آشنا به امور استان را انتخاب کند؛ افرادی که سطح استان‌ها را بالا ببرند و مشکلاتی که سالیان سال مردم با آن درگیر هستند را رفع کند. حال تفاوتی ندارد که استاندار بومی باشد یا غیربومی اولویت باید تخصص، توانایی و دانایی فرد باشد.

در همین زمینه چندی پیش رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه دولت در انتخاب استانداران از مشورت نمایندگان مجلس بهره خواهد برد، گفته بود: ملاک و معیار ما در تعیین استانداران، توانمندی، شایستگی و تخصص است نه داشتن روابط یا وابستگی‌های جناحی.دولت چهاردهم اعطای اختیارات ویژه به استانداران استان‌های مرزی برای بهره‌مندسازی بیشتر کشور از ظرفیت مرزها را در دستور کار خود دارد.

پس از رییس دولت، مومنی وزیر کشور نیز در زمینه انتخاب استاندار اظهار داشت: رئیس جمهور بار‌ها بر شعار وفاق ملی تاکید داشتند و در عمل هم این را با تشکیل کابینه وفاق ملی اثبات کردند، چراکه معتقدند یک تفکر و یک سلیقه به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند، این نگاه و رویکرد باید تا سطح استانداران، فرمانداران و بخشداران هم پیش برود.

وی متذکر شد: آقای رئیس جمهور بار‌ها تاکید داشتند که برای انتخاب استانداران، ملاک‌هایی در نظر گرفته شود و افراد شایسته‌ای انتخاب شوند؛ این مهم نیست که مربوط به چه تفکری باشند و مهم این است که کارآمدی لازم را داشته باشند به همین دلیل کمیته‌ای نیز در همین رابطه تشکیل شد و این کمیته شاخص‌هایی را در نظر گرفته و بر اساس این شاخص‌ها پیشنهاداتی از جا‌های مختلف؛ از معتمدین، تشکل‌ها و نمایندگان مجلس مطرح می‌شود و در این کمیته ارزیابی و نمره داده می‌شود و تعدادی انتخاب می‌شوند و در نهایت یک نفر به عنوان استاندار انتخاب می‌شود.

وزیر کشور همچنین به اولویت‌های انتخاب استانداران اشاره کرد و گفت: در این میان چند اولویت در نظر گرفته شده، اینکه سابقه وزارت کشوری و یا کار در وزارت کشور را در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داشته باشند، بازنشسته نبودن اولویت دارد که البته ممنوع است، در همان استان، استاندار نبودن یکی دیگر از اولویت‌ها است، البته ملاک‌های عمومی دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

مومنی در پاسخ به این پرسش که آیا قید زمان نیز برای انتخاب استاندارن در نظر گرفته شده است یا خیر، بیان داشت: قید زمان در اسرع وقت است، اما نباید دقت، فدای سرعت شود، مراحل نهایی کار است و با انتخاب معاونت سیاسی هم این امر تسریع خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این ملاک‌ها برای انتخاب استانداران، چند ملاک عمده دیگر هم وجود دارد؛ علاوه بر همه شاخص ها، مردم داری و عدالت محوری در استانداران باید برجسته باشد. همه ما کارگزاران، باید مردم را، ولی نعمت خود بدانیم. این نگاه که مردم ارباب رجوع هستند باید در بین استانداران و همه کارگزاران وجود داشته باشد و همه مردم را مانند خانواده خود بدانیم و به آن‌ها احترام بگذاریم و کرامت آن‌ها را در نظر بگیریم.

هرچند که مسئولان در روزهای ابتدایی تشکیل دولت‌ها شعارهای فراوانی می‌دهند ولی عمل به آن و عدم چرخش‌های مضر مهم است تا دولت چهاردهم مانند قبلی دچار زمین‌گیری و افول نشود.

در میان استان‌های کشور که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، بی‌شک استان گیلان با توجه به منابع سرشار و پتانسیل‌هایی که برای کشور دارد نگینی است که باید یک گوهرشناس را به عنوان استاندار به خود ببیند.

استاندار ی که بداند چگونه باید از ویژگی‌های فراوانی که در استان وجود دارد استفاده کرده و چطور معضلاتی که گریبان مردم را سال‌هاست گرفته رفع کند.

مباحثی که با اندکی درایت و سرمایه موجود می‌تواند بازدهی فراوانی از لحاظ مادی و معنوی هم برای دولت و هم برای مردم داشته باشد.

وضعیت نابسامان آشغال‌های سراوان، معضلات جاده‌ها، بحران بیکاری‌‌جوانان در گیلان، پایین بودن نرخ باروی در استان، گسترش فقر، ضعف امکانات، گریز مردم روستا به شهر بخاطر سختی معیشت، رها کردن تدریجی مشاغلی همچون دامداری و کشاورزی بخاطر هزینه‌های مواد اولیه و گرفتاری‌های تهیه و توزیع، مصیبت دو رودخانه اصلی رشت که طبق برآورد کارشناسان، زرجوب آلوده‌ترین رودخانه استان گیلان و حتی کشور است و عمق فاجعه زیست محیطی و انسانی آنجایی مشخص می‌شود که عمده آب شرب و کشاورزی شهرستان رشت از زرجوب و گوهر رود تأمین می‌شود و این یعنی محیط زیست و از آن مهم‌تر، مردم رشت و به تبع استان اصلی ترین قربانی وعده و عیدها و آلودگی‌های فزاینده هستند؛ همه و همه مشکلاتی است که سال‌ها فقط توسط مسئولان دست به دست شده و حل آن به سرانجام نرسیده است.

در همین حال و هم‌زمان با تکاپوهای برای انتخاب استانداران، علیرضا سحرخیز رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات استان گیلان در گفتگویی از ارائه لیست مشترک جبهه اصلاحات و ستاد دکتر پزشکیان برای استانداری گیلان خبر داد و بیان داشت: پس از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رای معنادار مردم گیلان در انتخابات که با ۶۴.۱ درصد منجر به کسب بالاترین رای استان های غیرقومیتی برای دکتر پزشکیان شد جلسات مفصلی با استفاده از ظرفیت همه نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی، دانشگاهیان، گروه های مردم نهاد، برخی نمایندگان محترم مجلس و بسیاری از چهره های شاخص و تاثیرگذار برای معرفی گزینه های استانداری گیلان برگزار شد.وی در ادامه خاطر نشان کرد: طی جلسات متناوب نهایتا جبهه اصلاحات استان گیلان، ستاد انتخابات جبهه اصلاحات استان گیلان، ستاد مرکزی آقای دکتر پزشکیان در گیلان و شورای سیاست گذاری ستادهای انتخاباتی دکتر پزشکیان در گیلان، نام ۷ تن را به عنوان گزینه های پیشنهادی تصدی استانداری گیلان به وزارت محترم کشور اعلام کردند.سحرخیز تصریح کرد: مبتنی بر این قرار آقایان محمد زالفی، دکتر هادی حق شناس، محمد (سارنگ) حسن پور، قاسم رمضانپور نرگسی، منصور صوفی، خانم سمانه حسینی نوید و آقای دکتر جهانبخش خانجانی به عنوان ۷ گزینه این لیست معرفی شدند.

بی‌شک اینکه چه نامی بر کرسی استانداری تکیه بزند در اولویت نیست بلکه کارآیی، تخصص، توانایی و مردم‌داری باید در راس امور باشد تا بلایی که سر دولت رییسی آمد دوباره تکرار نشود و امید مردم از بین نرود؛ دولت با اعطای اختیار به استانداران با توجه به گره‌های ساختگی در برخی مناطق می‌تواند نظر مردم را جلب کند تا در ادامه در صورت رسیدن منابع، پروژه‌های عمرانی و خدماتی را اجرا و گذشته تلخ را از اذهان عمومی پاک‌کند و اگر در مسیری غیر از رفع گره و مشکل از معیشت و زندگی مردم قدم بگذارد، آینده‌ای تاریک‌تر از گذشته در انتظار است نکته‌ای که به نظر می‌رسد ارکان مختلف نظام نیز به آن رسیده‌اند و در ذهن خود برای آن برنامه دارند ولی مهم اجراست نه شعار، نه ادعا و نه ژست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا