رامسر جای اشکورات رودسر، برند «گل گاو زبان» کشور می شود!؟
ابوالفضل رضائی: امروزه برندسازی شهرها و مناطق روستایی به عنوان ابزاری راهبردی جهت افزایش رقابت پذیری ،اعتبار ،قدرت و نفوذ شهرها و مناطق استفاده می شود .
به گزارش تدبیرشرق، در سالهای اخیر چنین راهبرد و سیاستی چه از سوی سازمان های غیردولتی جهانی و چه سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی برای امکان رقابتی کردن موقعیت ها و تقویت هویت محلی ، شناسایی سرمایه های اجتماعی و اقتصادی و جذب سرمایه به شدت مورد توجه است.
یادداشت وارده به بررسی رقابت بین فعالان دو حوزه جغرافیایی در استانهای گیلان و مازندران سر موضوعی چون محصول استراتژیک؛ گیاه دارویی گل گاوزبان می پردازد!
نگارنده در روزهای اخیر بنری تحت عنوان هشتمین جشنواره ملی گل گاوزبان شهرستان رامسر تحت عنوان” جنت رودبار پایتخت گل گاوزبان ایران”در فضای مجازی دیدم و در گروههای اجتماعی شهرستان رودسر هم پرسشی مطرح کردم که ظاهراً پاسخی به آن نه از سوی فرمانداری و نه اداره جهاد کشاورزی شهرستان و نه فعالان همایش هایی که تحت عنوان “اشکور رحیم آباد پایتخت گل گاوزبان ایران “در سالهای اخیر همایش هایی با محوریت فرمانداری و جهاد کشاورزی و تعریف یک دبیرخانه معین برگزار میشده داده نشده است!
همانطور که مستحضرید مساحت سطح کشت گل گاوزبان در سطح کشور قریب به یک هزار و ۲۱۰ هکتار بوده و از این میزان ۹۳۷ هکتار آن در استان گیلان و بیش از ۴۷۰ هکتار آن در اشکور رحیم آباد رودسر کشت می شود.
از آنجایی که یکی از همایش سالهای گذشته در منطقه زیاز اشکور برگزار شده بود شرکت داشته و به نقل از سرپرست فرمانداری وقت در آن همایش از دبیرخانه دائمی جشنواره گل گاوزبان شهرستان سخن گفته شد و ثبت ملی جشنواره گل گاوزبان اشکور رحیم آباد را یکی از ضروریات برای تقویت اقتصاد منطقه و برند سازی آن سخن گفتند؛انتظار میرفت بعد از این همه سال نسبت به ثبت ملی آن اقدام عملی انجام می گرفت!
گفتنی ست جنت رودبار رامسر با در اختیار داشتن ۱۴۰ هکتار سطح کشت گل گاوزبان در مقابل اشکور رحیم آباد که بیش از ۴۷۰ هکتار سطح کشت گل گاوزبان عملا نمی تواند مدعی این برندینگ باشد!
پرسش اصلی که به آن تاکنون پاسخ داده نشده اینست تاکنون چه اقدام عملی برای ثبت ملی این محصول و جشنواره فوق در اشکور رحیم آباد از سوی جهاد کشاورزی استان گیلان علیرغم اینکه یکی از سیاست های مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی برندسازی محصولات کشاورزی است صورت گرفته است؟
و اگر اقداماتی شده است چرا در شهرستان رامسر شاهد القابی چون پایتخت گل گاوزبان کشور مواجه ایم!؟
همین سوال درباره محصولی چون فندق نیز صدق میکند.
بی تردید تلاش فعالان هر دو حوزه جغرافیایی (اشکور رحیم آباد و جنت رودبار رامسر) برای شناساندن محصول استراتژیک گل گاوزبان جای قدردانی است اما برای سیاستگذاران و مدیران حوزههای مدخل بر تصمیم گیری ها موارد مورد نقد در یادداشت وارده همچنان پابرجاست!؟
جشنواره ای که نتواند در پی تقویت جلب توجهات و سرمایهگذاری در صنایع تبدیلی و بسترساز حمایت های اشتغال و رونق اقتصادی گردد مورد نقد اساسی است.
یکی از ویژگی های برندسازی و ارتباط تصویر شهر و یا محیط جغرافیایی است که از نظر ادراکی و شناختی بسیار حائز اهمیت بوده امروزه مدیران و حتی شهروندان نگران تصویر و هویت منطقه شان هستند و با سیاست ها و روش های خلاقانه سعی در تقویت و ارتقا و ایجاد هویتی نو و حس غرور نسبت به حوزه جغرافیایی خود و جذب گردشگر و سایر افراد در نیل به توسعه اقتصادی هستند.
برای هر یک از پیوست های برند سازی شهرها و مناطق طبعا الزام های را دربردارد که میبایست برای آن قدم هایی را برداشت.
تاکنون آنچه درباره جشنواره گل گاوزبان در اشکور رحیم آباد شاهد بودیم بیشتر بر اساس سطح زیر کشت محصول بوده و از سوی دبیرخانه جشنواره و دیگر مجریان برنامه فرآیند چنین اقداماتی برای تبیین و تشریح افکار عمومی پردازش و اطلاع رسانی نشده است!از سوی دیگر به بهانه برگزاری جشنواره های هر ساله از هر دو سوی تحت عنوان هایی همسان روبهرو هستیم ضروری است نسبت به آن روشنگری صورت گیرد.
/حکایت گیلان