مسیر جدیدی برای مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و چین راه اندازی شده است
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ویژگی ها و فرصت های کریدور بین المللی جدید تجاری در مسیر اروم چی چین، اکتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلی که با پیگیری های سازمان متبوع وی برای صادرات و واررات مابین ایران و چین گشوده شده است را تشریح کرد.
وی با اشاره به سیاست های راهبردی دولت چین در ارتباط با اجرای طرح بین المللی یک کمربند- یک جاده؛ که با هدف کاهش اتکاء این کشور به مسیر موجود از کانال سوئز، مسیرهای جدید ترانزیتی میان این کشور و اروپا را جستجو می کند تصریح کرد: این مسیر ترانزیتی ترکیبی که مرداد ماه امسال با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مقامات کشورمان و مسئولان بازرگانی چین با پهلوگیری اولین محموله تجاری از این مسیر در مجتمع بندری کاسپین رسما شروع به کار کرده با هدف ایجاد مسیرهای جدید و ترکیبی و به منظور افزایش ظرفیت بار در دریای خزر پیشنهاد و راه اندازی شد که از مرکز و ارومچی در غرب چین شروع و با عبور از خط ریلی چین- قزاقستان و منطقه ویژه اقتصادی خورگوس در مرز دو کشور به بندر اکتائو کشور قزاقستان رسیده و با طی مسیر در دریای خزر به بنادر منطقه آزاد انزلی متصل می شود.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص اقدامات سازمان متبوع خود در جهت راه اندازی و تثبیت جایگاه کریدور جدید تجاری توضیح داد: رایزنی با سفیران ایران در کشورهای چین، قزاقستان و سفرای کشورهای مزبور در ایران و حضور درکشورهای مسیر کریدور و انعقاد تفاهمنامه همکاری با منطقه ویژه اقتصادی اکتائو و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین و مذاکره با سرمایه گذاران و مسئولین دولتی مربوط کشورهای چین و قزاقستان با هدف معرفی مزایای کریدور مزبور برای طرفین و همچنین تشکیل کنسرسیوم سه جانبه با حضور شرکت چینی ،کشتیرانی جمهوری اسلامی و منطقه آزاد انزلی برای حمل کالا در این مسیر تجاری بخشی از اقدامات این سازمان است که در کنار حضور و حمایت مسئولین عالی رتبه کشور از نقشی که کریدور اروم چی، اکتائو، انزلی می تواند در تقویت جایگاه ترانزیتی کشور ایفا کند، دیگر برنامه های این سازمان در جهت بستر سازی به منظور تسهیل و تسریع در مسیر مزبور برای فعالیت تجاری بازرگانان می باشد.
دکتر مسرور با بیان اینکه کریدور جدید میان دو کشور ایران و چین پشتوانه مطالعات کارشناسی و پیگیری های چند ساله اخیر این سازمان در حوزه بین المللی و ملی را بهمراه دارد که امروزه عملیاتی شده اظهار داشت: با توجه به قدمت دیرینه مسیر ترانزیتی انزلی به اروپا و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت ۱۰میلیون تن کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی فراهم شده و مزیت اصلی این کریدور، کاهش مسافت نسبت به مسیر فعلی کالایی دریای زرد، اقیانوس هند و بنادر جنوبی ایران و در نتیجه کاهش زمان از ۳۰ روز در مسیر فعلی به ۱۲ روز در کریدور جدید و همچنین هزینه تمام شده ترانزیت کالا میان چین و ایران را کاهش دهد که این مزیت ها در کسب و کار بین المللی رقم قابل ملاحظه ای است.
وی با اشاره به ظرفیت های این مسیر جدید برای ترانزیت کالای کشور چین به کشورهای منطقه همانند ترکیه ،عراق ،سوریه و اروپا اضافه کرد: با توجه به رویکرد دولت چین در جهت کاهش اتکاء ۸۵ درصدی این کشور به مسیر ترانزیتی از کانال سوئز، برای مبادله کالا با اروپا، می توان کریدورجدید را تا مرزهای ایران و ترکیه جهت ترانزیت کالا به اروپا ادامه داد تا به عنوان مسیر جدید تجاری چین و اروپا به ایفای نقش بپردازد.
دکتر مسرور با اشاره طرح توسعه ای اتصال بنادرکاسپین و انزلی به خط ریلی سراسری کشور تصریح کرد: در نتیجه علاوه بر تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی و کشور به مرکز مبادله کالای کشورهای منطقه با چین و افزایش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد فضای کسب و کار مناسب در سطح منطقه را دیگر خروجی کریدور اروم چی، اکتائو، انزلی می توان اعلام کرد که با استفاده از پتانسیل های این بندر کاسپین در دریای خزر، ظرفیت صادراتی و به ویژه ترانزیتی کشور را افزایش خواهد داد.
/ایسنا