آخرین خبرهااستان هااسلایدر

بازرس کل گیلان: جرم در بدنه دستگاه اداری کشور به اختلاس، رشوه و تبانی خلاصه نمی‌شود

به گزارش تدبیرشرق جلسه دوره‌ای شورای قضائی استان گیلان با حضور اعضای این شورا در محل بازرسی کل استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست سیف‌الله مسرور بازرس کل استان گیلان با بیان گزارش عملکرد ۹ ماهه سال جاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان بازرسی کل کشور، ۴۳ بازرسی مستمر و برنامه‌ای در دستور کار بازرسی کل استان قرار گرفت که در حال حاضر ۳۳ برنامه بازرسی اجراشده و مابقی در مدت باقی‌مانده از سال، اجرائی خواهد شد.
وی با اشاره به آمار شکایات و اعلامات واصله در سال جاری به بازرسی کل استان، این رقم را ۱۱۵۹ فقره اعلام کرد و افزود: این تعداد شکایات و اعلامات از طرق و مبادی مختلفی از جمله طریق سامانه ثبت شکایات، تلفن گویای ۱۳۶ و مکاتبات پستی و حضوری و … از سوی مردم ارسال و واصل‌شده است.
بازرس کل استان ضمن تشریح فرآیند وصول و ثبت شکایات مردمی و مراحل رسیدگی به آن‌ها و همچنین پالایش و طبقه‌بندی دستگاه‌هایی که از بیشترین میزان شکایات مردمی به فراخور گستردگی فعالیت‌ها و نیروی انسانی شاغل برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: از این ادارات به ترتیب می‌توان به اداره کل منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری رشت، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، سازمان صنعت معدن و تجارت، بانک ملت و … نام برد که البته در فصول و ایام خاص سال دارای تغییراتی هستند.
مسرور با بیان اینکه در نه ماه سال جاری ۱۱۲ فقره گزارش به دستگاه‌های اجرائی و ۲۷ گزارش کیفری به دستگاه قضائی ارسال‌شده، تصریح کرد: در این مدت ۸۸ نفر که شامل برخی مدیران کل، شهرداران، اعضای شورای شهر و روستا، کارکنان و … به مراجع قضائی و همچنین ۲۱۸ نفر نیز به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات دستگاه‌ها معرفی شده‌اند.
وی با انتقاد از برخی اقدامات سطحی و غیر مؤثر هیأت‌های تخلفات اداری دستگاه‌های اجرائی، گفت: بر اساس ضرورت‌های موجود و حسب تکالیف تعریف‌شده، اداره کل بازرسی از پرونده‌های ارسالی مفتوحه خود به دستگاه قضائی و هیأت‌ها دفاع نموده و قطعاً تا حصول نتیجه نهائی موضوع را تعقیب خواهد کرد. البته در مسیر رسیدگی‌ها خوشبختانه اثربخشی‌ها و اقدامات مؤثری در دستگا‌‌ه‌ها و ادارات مختلف استان از جمله شهرداری رشت، اداره اوقاف استان، آب و فاضلاب شهری استان، اداره گاز استان و … صورت پذیرفته است و کماکان در دستور کار قرار دارد.
بازرس کل استان با بیان آمار نظارت بر معاملات دستگاه‌های اجرائی خاطرنشان کرد: از سوی بازرسی استان در سال جاری تاکنون بر ۸۰۵ معامله نظارت دقیق صورت گرفته که حجم ریالی این معاملات رقمی بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان است که از این نظارت‌ها ۱۲ بار تذکر شفاهی، ۱۶ بار تذکر کتبی و ۳۰ بار تجدید شده‌اند.
مسرور با انتقاد از برخی حاشیه پردازی‌های رسانه‌‌ای چند روز اخیر در خصوص اقدامات بازرسی و دستگاه قضائی استان خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه حاکم بر فضای مدیریتی کشور و استان حاکی از این است که صرفاً بروز تخلف و یا جرم در بدنه دستگاه اداری کشور به اختلاس و رشوه و تبانی و… خلاصه می‌شود. درحالی‌که نباید گستره تخلفات و جرائم را در این موارد محدود کرد و باید به این موضوعات اشاره‌شده اتفاقات و جرائمی از قبیل تضییع بیت‌المال، سهل‌انگاری و سوء مدیریت منجر به اتلاف اموال عمومی را نیز افزود و همچنین توجه داشت که اتهامات اخیر هم دارای وصف مجرمانه بوده و قابلیت تعقیب کیفری دارند.
در ادامه این نشست سیاوش پور رئیس‌کل دادگستری استان از نقش مهم و حساس بازرسی کل گیلان به‌عنوان یکی از نهادهای نظارتی مؤثر تقدیر و تمجید کرد و با اشاره به نقش فناوری‌های روز و حذف عوامل انسانی و بهره‌گیری از دستاوردهای الکترونیکی، این اقدامات را در کاهش تخلفات و جرائم بسیار مهم قلمداد کرد و با تأکید بر ظرفیت بالای شورای نظارت استان، عملکرد فعالانه‌تر آن را ناظر و ضامن حُسن جریان امور دانست.
همچنین وجود هماهنگی و همدلی بین نهادهای قوه قضاییه در انجام وظایف ذاتی نکته دیگری بود که رئیس شورای قضایی استان به آن اشاره کرد و جدیت و رویکرد عادلانه و شجاعانه دستگاه قضایی را مایه امنیت خاطر مردم و مسئولان دانست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا