علم و تکنولوژی

شکلات تا 30 سال دیگر منقرض خواهد شد

شکلات تا 30 سال دیگر منقرض خواهد شد

نتایج تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که کاهش رطوبت و  افزایش دمای هوا تا سال 2050 به انقراض گیاه کاکائو که ماده اصلی شکلات است منجر خواهد شد و حالا دانشمندان از طریق تغییر ژن گیاهان به دنبال جلوگیری از این مساله هستند.

تدبیرشرق// شکلات و کاکائو در تمام کشورهای دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند اما ماده اصلی آنها که گیاه کاکائو است تنها در باریکه کوچکی از جنگ های بارانی استوا رشد می کنند که در آن دما، باران و رطوبت در تمام طول سال از ثبات نسبی برخوردار هستند.

با این حال در صورتی که افزایش دما به روال کنونی ادامه داشته باشد این نواحی تا سال 2050 دیگر از شرایط مناسب برای رشد این گیاهان برخوردار نخواهند بود.

از آنجایی که انقراض این گیاه می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد تیمی مشترک از محققان دانشگاه «برکلی کالیفرنیا» و کمپانی «مارس» در حال بررسی راه هایی برای پیشگیری از این مساله هستند.

این کمپانی 35 میلیارد دلاری که در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت دارد 1 میلیارد دلار را به کاهش 60 درصدی تولید کربن در کسب و کار و زنجیره تامینش اختصاص داده است.

گیاه کاکائو

گیاهان کاکائو در آزمایشگاه دانشگاه برکلی

این تحقیق مشترک یکی دیگر از برنامه های زیست محیطی این کمپانی است که هدف از آن تغییر ژنتیک گیاه کاکائو به گونه ای است که با شرایط آب و هوایی گرم و خشک نیز سازگاری داشته باشند.این تغییرات ژنتیکی از طریق فناوری CRISPRصورت می گیرد که پیش از این نیز برای تولید گیاهان ارزانتر و بادوام تر به کار برده شده است.

علاوه بر این محققان دانشگاه برکلی در حال تحقیق روی پتانسیل های CRISPR برای افزایش بازدهی زمین های زراعی کوچک و کمک به مزرعه داران جهان سوم هستند.

یکی از گیاهان دیگری که ممکن است تحت تاثیر افزایش دما قرار گیرد «کاساو» نام دارد که در رژیم غذایی میلیون ها نفر از جایگاهی خاص برخوردار است و قرار است از روش مذکور برای تغییر DNA این گیاه نیز بهره برداری شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا