آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

لاریجانی:آمریکایی ها با تروریسم بازی می کنند نه مبارزه

علی لاریجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود: ایران با هرگونه اقدام تروریستی از هر نوع یا شکل، مخالف است، خواه در پاکستان باشد، چه در افغانستان یا سوریه یا عراق و این را ظلمی علیه مسلمانان می داند.
وی اضافه کرد:همه می دانند که جریان های تروریستی با کمک آمریکایی ها به وجود آمدند، داعش با کمک آمریکا به وجود آمد، باید این تحلیل روشنی وجود داشته باشد که این اقدامات را چرا انجام می دهند چون می خواهند انرژی کشورهای اسلامی را از بین ببرند و این به نفع رژیم صهیونیستی است.
به گزارش تدبیرشرق ‘ علی لاریجانی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود: ایران با هرگونه اقدام تروریستی از هر نوع یا شکل، مخالف است، خواه در پاکستان باشد، چه در افغانستان یا سوریه یا عراق و این را ظلمی علیه مسلمانان می داند.
وی اضافه کرد:همه می دانند که جریان های تروریستی با کمک آمریکایی ها به وجود آمدند، داعش با کمک آمریکا به وجود آمد، باید تحلیل روشنی وجود داشته باشد که این اقدامات را چرا انجام می دهند چون می خواهند انرژی کشورهای اسلامی را از بین ببرند و این به نفع رژیم صهیونیستی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی در اجلاس روسای پارلمان های شش کشور جهان در موضوع ‘ راهکارها و چالش های مبارزه با تروریسم’ به پاکستان سفر کرد.
اجلاس «چالش های مقابله با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای» با ابتکار مجلس ملی پاکستان و حضور رئیسان مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، افغانستان، چین و ترکیه سوم دی 96 در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.
وی با تشکر از ابتکار پاکستان در برگزاری این نشست ، گفت:این اجلاس، شروع خوبی برای پیگیری استقرار صلح و امنیت در منطقه به عنوان دغدغه همه کشورهای منطقه بود و قرار است، اجلاس بعدی در تهران برگزار شود و این مسیر که دستاورد خوبی داشت را ادامه دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری در پاسخ به پرسش ‘ایرنا’ در خصوص پروژه گازی ایران و پاکستان و اقدامات انجام شده برای بهبود روابط بانکی میان دو کشور نیز گفت:مذاکرات خوبی در این زمینه داشتیم، با آقای نخست وزیر و مسئولان دو پارلمان نیز موضوع در میان گذاشته شد و فکر می کنم زمینه های خوبی برای حل مسائل به وجود آمده و حل خواهد شد.
لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره همکاری ایران و پاکستان در گوادر و چابهار نیز گفت:جمهوری اسلامی ایران، بنای همکاری با پاکستان در همه ابعاد به ویژه بندر چابهار و گوادر را دارد و رئیس جمهوری ایران نیز آن را طرح کردند، پیشنهاد قرارداد خواهرخواندگی بین این بنادر نیز مطرح شده است.
وی تصریح کرد:فکر می کنم اگر راه های ارتباطی بین این دو بندر ایجاد شود که مورد درخواست دو کشور نیز است، از این دو ظرفیت می توان برای آبادانی ایران و پاکستان استفاده کرد.

مناسبات ایران و عربستان
لاریجانی در پاسخ به پرسشی در باره پیشنهاد ایران به عربستان برای بهبود روابط و واکنش عربستان در این خصوص اظهار داشت: پیشنهاد خاصی مطرح نبوده و ایران نیز همیشه برای کشورهای اسلامی ارزش قائل بوده و معتقد به تقویت روابط برادرانه و استفاده از ظرفیت ها بوده است.
وی اضافه کرد:ایران با پاکستان و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی روابط دوستانه دارد و برای عربستان نیز همین را قائل است، ولی سعودی ها مسیر درستی انتخاب نکردند، مردم یمن سالها زیر بمباران هستند.آنان فقیر ولی با کرامت هستند، لذا ما این روش ها را غلط می شماریم.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه پیشنهاد رابطه ایران با عربستان به شرط قطع روابط پنهانی ریاض با اسرائیل اظهار داشت: ایران هرگز دوست ندارد که هیچ کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشد و این را به ضرر امت اسلامی می دانیم.
لاریجانی تصریح کرد:وزیرخارجه عربستان اعلام کرد که آنها به دنبال بهبود روابط با اسرائیل هستند و ما این مسئله را برای کشور بزرگی مثل عربستان سعودی مناسب نمی دانیم و این موضوع برای حیثیت خود سعودی ها مضر است.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم سعودی ها از تصمیم خود بازگشته و مانند همه کشورهای اسلامی یکپارچه شوند، افزود:آمریکایی ها دنبال اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی هستند و با این اختلاف افکنی به دنبال فروش سلاح به کشورهای اسلامی هستند.

شکست داعش
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره موفقیت ایران و ترکیه و روسیه علیه تروریسم و داعش در عراق و سوریه و اینکه آیا ایران در خصوص همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه در این کنفرانس به توافق رسیدند، گفت:ایران به دعوت دولت عراق به دولت عراق کمک کرد تا علیه داعش به پیروزی برسد و نیروهای عراق توانستند به داعش ضربه بزنند، البته نقش آیت الله سیستانی برای بسیج مردم علیه تروریسم بسیار مهم بود،لذا مجموع این عوامل باعث شد تا داعش از کشور عراق خارج شده و امروز عراق بدون حضور تروریست ها در حال سازندگی است.
لاریجانی اضافه کرد:در سوریه از ابتدا برداشت ما این بود که توطئه ای در حال انجام در این کشور است و دولت سوریه نیز از ایران برای کمک دعوت کرد و اوایل نیز جز ایران هیچ کشوری به سوریه کمک نکرد، بعدها مذاکراتی با روسیه انجام شد و روسیه نیز به ائتلاف ایران و سوریه پیوست، البته ماجرای تروریسم در سوریه ختم نشده است، آمریکایی ها در بخش هایی از این کشور پایگاه زدند و به تروریست ها کمک می کنند، با این حال بخش های زیادی از سوریه از دست تروریست ها آزاد شده است.

داعش و مواد مخدر در افغانستان
رییس مجلس شورای اسلامی، در باره فعالیت داعش در افغانستان و دیدگاههای ایران و پاکستان در این زمینه گفت: آنگونه که دوستان ما در پاکستان به می گویند، آنها نیز با جریان های تروریستی در افغانستان مخالفند و دولت پاکستان نیز در این کشور علیه تروریست ها مبارزه می کند.
وی واقعیت اصلی افغانستان را موضوع پیچیده ای خواند و گفت:سال 2001 که آمریکایی ها به افغانستان آمدند، اعلام کردند که آنها با تروریسم و اشاعه موادمخدر مبارزه می کنند، حال پس از این همه سال می توانید، ارزیابی داشته باشید که آنها در کدام هدف موفق بودند.
لاریجانی در ادامه سخنانش گفت:تولید مواد مخدر در افغانستان از سال 2001 تا امروز، 45 درصد بیشتر شده است، اگر آنها واقعا دارند با ترویسم مبارزه می کنند، چگونه است که تولید این مواد افزایش یافته است؟
عضو شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه حدود 400 لابراتوار در افغانستان وجود دارد که موادمخدر را تبدیل به هروئین می کند، تصریح کرد: چرا ناتو این مواضع را بمباران نمی کند و تروریسم نیز از همان سال ورود آمریکا به افغانستان تا کنون گسترش یافته است.

بازی آمریکایی ها با تروریسم
لاریجانی تاکید کرد:تصور ما این است که آمریکایی ها با تروریسم بازی می کنند و مبارزه با تروریسم باید نظیر مبارزه در عراق و سوریه باشد و این اجلاسی که در پاکستان برگزار شد که هدف آن نیز همین بود که کشورهای منطقه راهبرد مشترکی را علیه تروریسم اتخاذ کنند و این تفکر در حال قوت گرفتن است.

از خاک ایران برای حمله به پاکستان استفاده نخواهد شد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گه پرسیده بود آیا ممکن است با استفاده از خاک ایران علیه پاکستان حمله شود، گفت: پاکستان کشور دوست و برادر ما است و جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نمی دهد که از خاک ایران علیه کشور دوست و برادر خود استفاده شود.
لاریجانی تصریح کرد:تعجب می کنم که این مطلب در رسانه های پاکستان به نوع خاصی مطرح می شود و ایران نیز توضیحاتی درباره این موضوع به طرف پاکستانی داده است و موضوع نیز روشن است.

ترامپ در موضوع قدس شکست خورد
لاریجانی در ادمه سخنانش تصریح کرد:سخنی که ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت، بسیار ناشیانه بود و اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی را به همراه داشت.
لاریجانی ادامه داد: در این موضوع همچنین، کشورهای غیراسلامی نیز سخنان ترامپ را تقبیح کردند و همگان، نتیجه رای گیری در سازمان ملل را دیدند.
وی در مدت حضور در پاکستان با همتایانش ازجمله رئیس مجلس این کشور، روسیه و ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.
دیدار با رئیس مجلس سنا و رئیس کل بانک مرکزی پاکستان از دیگر دیدارهای لایجانی در این کشور است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست از میزبانی خوب مردم و دولت پاکستان در این سفر قدردانی کرد و فرارسیدن سالروز ولادت حضرت عیسی(ع) و زادروز محمدعلی جناح بنیانگذار پاکستان را به دولت و مردم این کشور، تبریک گفت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا