بین الملل

موافقت ترامپ با کمک تسلیحاتی ۳۹۳ میلیون دلاری آمریکا به کردهای سوریه

علی‌رغم نگرانی‌های ترکیه درخصوص ارسال پیوسته سلاح‌های سنگین و خودروهای زره‌پوش به یگان‌های مدافع خلق (YPG)، دونالد ترامپ لیست تامین تسلیحاتی شرکای خود در سوریه به ارزش ۳۹۳ میلیون دلار را امضا کرد.

به گزارش تدبیرشرق، به نقل از حریت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ روز پس از مکالمه تلفنی خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که طی آن اظهار کرده بود، “به طور علنی به ژنرال‌هایش دستور می‌دهد که دیگر سلاحی را در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار ندهند”، فهرستی که پنتاگون در ماه مه تهیه کرده بود را امضا کرد.

مولود چاووش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان به خبرنگاران گفته بود: او علنا گفت، این چرندیات (کمک به کردهای سوریه) باید زودتر از این‌ها تمام می‌شد.

این فهرست شامل ۱۲ هزار قبضه کلاشنیکف به ارزش ۶.۳ میلیون دلار، ۶۰ هزار فشنگ کلاشنیکف به ارزش ۴۲۰ هزار دلار و ۶۰۰۰ قبضه مسلسل به ارزش ۲۰.۳ میلیون دلار است.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق را به دلیل ارتباطشان با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) سازمانی تروریستی می‌داند.

بر همین اساس، ارسال تسلیحات پیشرفته از جمله هزاران ضد تانک، موشک حرارتی و پرتاب‌گر راکت به سوریه در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد یافت.

بر اساس این فهرست، در حدود ۱.۲ میلیارد دلار بودجه برای عراق و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز برای سوریه به عنوان بخشی از بودجه صندوق آموزش و تجهیز در سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده است.

استراتژی پنتاگون در مورد سوریه در سال ۲۰۱۸ همچنین حاکی از افزایش شمار عناصر عرب در نیروهای دموکراتیک سوریه است.

طبق این فهرست، ۲۵ هزار نیروی اپوزیسیون به عنوان بخشی از برنامه آموزش و تجهیز در سوریه، حمایت می‌شوند و قرار است این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا