علم و تکنولوژی

پهپاد جدید بوئینگ: سوخت گیری در آسمان و تحول جنگ های آینده

پهپاد جدید بوئینگ سوخت گیری در آسمان

شاخه دفاعی بوئینگ اخیرا از یک پهپاد انقلابی رونمایی کرده که می تواند برای سوخت گیری جت های جنگنده در حین پرواز کاربرد داشته باشد.

این پهپاد کوچک برای رقابتی با عنوان MQ-25 تدارک دیده شده و قادر است از روی ناوهای جنگی شروع به پرواز نموده و جنگنده هایی مثل F/A-18 Super Hornet، EA-18G Growler و F-35C را در آسمان سوختگیری کند.

سوخت گیری هوایی جنگنده ها

 در تیزری که غول صنعت هوانوردی جهان اوایل این هفته در توییتر منتشر کرد، گفته شد که این پهپاد آینده قدرت هوایی را متحول خواهد کرد.

به گفته بوئینگ این پهپاد در حال تکمیل فرایندهای مربوط به توسعه موتور بوده و سال آینده در مانورهای آزمایشی شرکت خواهد کرد. هدف اولیه از طراحی و ساخت این پهپاد جالب فراهم کردن امکان سوخت گیری و افزایش برد پروازی جنگنده ها عنوان شده است.

نیروی دریایی ایالات متحده برای پیدا کردن یک پهپاد مناسب جهت سوخت گیری جنگنده های ناوگان خود، رقابتی را با نام  MQ-25 برگزار خواهد کرد که در آن چندین گزینه به مصاف هم خواهند پرداخت. بعد از مشخص شدن برنده این رقابت، قراردادی به ارزش 2.6 میلیارد دلار در سپتامبر 2018 با شرکت مورد نظر امضا خواهد شد.

آنطور که اعلام شده با بکارگیری این پهپادها برد پروازی جنگندهای ایالات متحده 300 الی 400 مایل فراتر رفته و امکان دسترسی به مناطق دورتر میسر خواهد شد.

اگر چه نیروی دریایی درباره ویژگی های الزامی پهپادهای مورد نیاز خود حرفی به میان نیاورده، اما شنیده ها حکایت از آن دارند که این پهپادها باید بتوانند 15,000 پوند سوخت را تا 500 مایل دریایی حمل کنند.

در حال حاضر شعاع عملیاتی جنگنده Super Hornet حدود 450 مایل است و در صورت کمک گرفتن از پهپادی مثل MQ-25 می تواند برد خود را تا 700 مایل دریایی افزایش دهد.

گفتنی است برای برنده شدن این قرارداد هنگفت بوئینگ باید با چند شرکت دیگر از جمله لاکهید مارتین و جنرال اتُمیکس رقابت کند. حال باید منتظر ماند و دید که پهپاد انقلابی این شرکت خواهد توانست نظر مثبت نیروی دریایی ایالات متحده را جلب کند یا خیر.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا