آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

تقلیل دغدغه این روزهای اصلاح‌طلبان: معضلي جديد به نام «احمدی‌نژاد» براي نظام

ضرب‌الاجلی که احمدی نژاد برای رئیس قوه قضائیه تعیین کرده بود به پایان رسید و او با انتشار ویدئویی خواهان استعفای رئیس دستگاه قضا شد. به نظر می‌رسد تهدیدات تو خالی احمدی نژاد و یارانش ادامه دارد. در پی انتشار این ویدئو روابط عمومی دادستانی تهران هم بیانیه‌ای را نیز منتشر کرده است و در پاسخ به رئیس دولت سابق گفته بهتر است به جای تهدید کردن پاسخگوی مراجع قضائی باشد.
به‌گزارش تدبیرشرق، در بخشی از این بیانیه آمده است:
نامبرده با استناد به اصول 36 و 37 قانون اساسی که اولی حکم به مجازات و اجرای آن را از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون میسر دانسته و دومی بر اصل برائت تأکید دارد، مدعی شده است که «رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از همه باید پایبند به قانون اساسی و قوانین عادی باشد، به کرات این اصول را زیر پا می‌گذارد» و از جمله «در جمع غیرعلنی دانشجویان… عناوین مجرمانه‌ای را» به احمدی‌نژاد و همکارانش نسبت داده و از جمله آنان را «فتنه‌گر، منحرف و حامی بابک زنجانی» نامیده است؛ این در حالی است که: مفاد اصل 37 قانون اساسی که پایه را بر فرض اولیه «برائت» گذاشته، به منزله عدم امکان تعقیب متهمان که دلایلی علیه آنها موجود است، نمی‌باشد و جمله‌ «هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود» موید این نکته است. در خصوص برخی همکاران نامبرده نیز دلایل قابل توجهی بر انتساب اتهامات موجود است که مطابق مقررات در حال رسیدگی است؛ در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به حرف‌های احمدی‌نژاد که گفته بود: «بابک زنجانی نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد و به طور غیرعلنی محاکمه می‌شود و ما اطلاعی از مسائلی که در آنجا گذشته است نداریم» آمده: اولاً، پرونده بابک زنجانی منتهی به صدور حکم و قطعیت آن شده است؛ لذا در حال محاکمه نیست؛ ثانیاً، قرار نیست که احمدی‌نژاد یا هر شخص دیگری از محتویات پرونده قضائی مطلع شود؛ بلکه صرفاً متهم و وکیل یا وکلای وی هستند که باید از محتویات پرونده آگاه گردند؛ ثالثاً، محاکمه بابک زنجانی به صورت علنی و با حضور وکلای وزارت نفت و متهم انجام گرفته و‌ گزارش دادگاه در چارچوب مقررات قانون آیین دادرسی کیفری منتشر شده است.
در خصوص اظهار احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «اگر اعضای دولت ما هر ارتباطی با ایشان دارند مستنداً اعلام کنند» در این بیانیه آمده: پرونده‌های افرادی از دولت پیشین که مرتبط با محکوم‌علیه بابک زنجانی بوده‌اند، تحت رسیدگی است و در این موارد نیز اطلاع‌رسانی پیرامون پرونده صرفاً با رعایت مواد 192 و 206 قانون آیین دادرسی کیفری دایر بر غیرعلنی بودن تحقیقات کیفری و ممنوعیت انتشار آن و بر اساس مواد 352 و 353 همین قانون مبنی بر ممنوعیت و در حکم افترا بودن «انتشار جریان رسیدگی» در رسانه‌ها و هم‌چنین ماده 36 قانون مجازات اسلامی در خصوص انتشار حکم، البته به شرط تأمین زیرساخت‌ها به عمل خواهد آمد.
در پایان این بیانیه یادآور شده: جمله تهدیدآمیز نامبرده مبنی بر اینکه «ظرف 48 ساعت اسنادش را منتشر کنید تا همگان بدانند. در غیر این صورت بنده نظرم را در مورد شما و عملکرد شما طی این هشت سال با مردم در میان خواهم گذاشت» نیز تأثیری در عزم قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های اتهامی افراد مرتبط با احمدی‌نژاد نخواهد داشت؛ چرا که قضات و مسئولان قضائی با این قبیل اظهارات و اقدامات متهمان ذی‌نفوذ و حامیان آنها که به جای حضور در مرجع قضائی و دفاع از اتهامات انتسابی و دلایل ارائه شده، با قصد انحراف و تشویش اذهان عمومی یا اضرار به مقامات قضائی، اقدام به نشر اکاذیب یا ایراد افترا و توهین از قبیل «دادگاه فرمایشی تحت امر خودتان» می‌کنند، آشنا بوده و این روال معمول چنین افرادی برای فرار خود یا دیگران از محاکمه و مجازات است. به نامبرده توصیه می‌شود به جای تهدید دیگران، به مرجع قضائی پاسخگو باشید.
جامعه فردا: احمدی‌نژاد و یارانش روزهای شلوغی را می‌گذرانند. از بست نشینی و تهدیدات هر روزه علیه مقامات کشور تا رفت و آمد به دادسرا و دادگاه! هربار پر سر و صداتر از قبل و هر دفعه هم با جلب توجهات بیشتر، تحرکات خود را ادامه می‌دهند. در این میان شاید رسانه‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های این جناح بیشترین توجه را به آنان دارند و حتی کار به جایی رسید که چندی پیش مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی
اصلاح‌طلب، از احمدی نژاد برای مناظره دعوت کرد.
ارتباط میان اصلاح‌طلبان و تیم احمدی‌نژاد، پیچیده ‌است. کم‌ترین تحرک و سخنی از جانب احمدی‌نژاد و یارانش با توجه بسیار زیاد از سوی برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های منسوب به آنان مواجه می‌شود و هرچند که باید بیشتر واکنش اصولگرایان را برانگیزد؛ اما به نظر می‌آید بیشتر مورد علاقه طیف اصلاح‌طلب قرار
می‌گیرد.
سؤال اصلی اینجاست که احمدی‌نژادِ مسئله کیست؟ آیا دغدغه اصلاح‌طلبان در این روزهای پر خبر و خطیر به این موضوع تقلیل پیدا کرده است؟ مسئله‌ای به نام احمدی‌نژاد از آنِ چه طیفی‌ است؟
در روزهایی که حامیان پیشین رئیس دولت نهم و دهم سکوت را در برابر اظهارات و رویکردهای وی ترجیح داده‌اند، برخی اصلاح‌طلبان بیش از گذشته به او توجه نشان می‌دهند و اعتراض می‌کنند.
دعوت تاجزاده از احمدی‌نژاد برای مناظره اوج داستان بود. دعوتی که موجب شد تا مجددا نسبت میان اصلاح‌طلبان با رئیس دولت نهم و دهم مورد توجه قرار بگیرد.
در چنین شرایط سیاسی نسبت اصلاح‌طلبان با این تحرکات محل سئوال شده است؟
هرچند که اصولگرایان در این مدت سکوتی عمدی را در پیش گرفتند؛ اما مقامات قوه ‌قضائیه هم با هر سخن احمدی‌نژاد پاسخی فراخور دادند. مخاطب احمدی‌نژاد قوه ‌قضائیه است که مقامات دستگاه قضا هم سعی کردند در این مدت به او و اتهاماتش پاسخ دهند.
با این حال هر روز رسانه‌های اصلاح‌طلب بیش از پیش بر طبل سخنان احمدی‌نژاد می‌کوبند و شاید بتوان گفت آنان هستند که بیشترین توجه را نسبت به تیم دولت نهم و دهم نشان
می‌دهند.
دیگر زمان آن رسیده است که اصلاح‌طلبان از احمدی‌نژاد عبور کنند و از واکنش همیشگی به اقدامات و سخنان احمدی‌نژاد و از نگاه سوژه‌محور به او و دوستانش گذر کنند.
عبدالله ناصری عضو بنیاد باران در این خصوص به خبرنگار «جامعه فردا» گفت: «من معتقدم فارغ از ماهیت این اختلافات و مسائل احتمالی که در پس و پیش چنین اظهاراتی وجود دارد، همچنین بدون درنظر گرفتن میزان منطقی بودن یا نبودن ادعاهای آقای احمدی نژاد، این مسئله مربوط به اجزایی از حاکمیت است که پیش از این از دولت ایشان حمایت می‌کردند. بنابراین به هیچ وجه اصلاح‌طلبان وارد این بازی نباید بشوند و افرادی که دورانی ایشان را تقدیس و تکریم می‌کردند، خودشان باید پاسخگو مسائل فعلی باشند.»
در شرایطی که عموما تحرکات احمدی‌نژاد و یارانش در صفحه اول برخی نشریات اصلاح‌طلب بازنشر شده و در جامعه اشاعه پیدا می‌کند، اما به اعتقاد این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پرداختن به این مسائل اصلاح‌طلبان را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند. او در این خصوص گفت: «اصلاح‌طلبان به اندازه کافی درباره جامعه مدنی، دولت و مسائل بین‌المللی مباحث مهمی دارند که بخواهند جامعه را نسبت به آن‌ها روشن کنند.» در این میان اقدام مصطفی
تاجزاده در دعوت از احمدی‌نژاد به مناظره نیز محل سؤال است. تاجزاده که از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات به شمار می‌رود در پاسخ به دعوت یکی از جوانان حامی احمدی‌نژاد برای مناظره، تأکید کرد که آماده مناظره با شخص احمد‌ی نژاد در خصوص مقایسه عملکرد هشت ساله دولت او با دولت خاتمی است.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات که پیش از این هم سابقه مناظره با محمود احمدی نژاد را دارد، یادآور شد: «احمدی‌نژاد هر زمان که برای مناظره اعلام آمادگی کند، من آماده‌ام.» هر چند تاجزاده در پاسخ به
خبرنگار «جامعه فردا» توضیح درخصوص دلایل اقدام اخیرش را به فرصتی مناسب موکول کرد، اما به نظر می‌رسد دعوت به مناظره ارتباط
مستقیمی با تحرکات اخیر احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی در ارائه این سیرک سیاسی نداشته باشد و این همزمانی صرفا یک اتفاق باشد. اگرچه همچنان ابهاماتی در این خصوص مطرح است.
با توجه به التهابات گسترده‌ای که حامیان احمدی‌نژاد با توجه به مهارت ویژه‌ای که در تحریک افکار عمومی دارد، عبدالله ناصری با ذکر این احتمال که مسائلی از این دست ممکن است تلاشی برای درگیر شدن و در نتیجه در جهت دور کردن اذهان اصلاح‌طلبان از تمرکز بر انتخابات سال 98 باشد، افزود: «اظهارات آقای احمدی‌نژاد – جز مسائلی که احیانا مستقیما در ارتباط با اصلاح‌طلبان مطرح شود- ارتباطی با دامنه اصلاحات و اصلاح‌طلبی ندارد و حامیان این جریان سیاسی به هیچ وجه نباید به آن ورود کنند. این مسئله‌ای است که حکومت و اجزای دیگری از حاکمیت بایستی در موردش تصمیم بگیرند.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا