آخرین خبرهاتدبیر ورزشییادداشت

صاحب مقصودی /صعود، تا 2022 قطر به تعویق افتاد

به عنوان یک خبرنگار ورزشی تصمیم داشتم بلافاصله بعد از قرعه کشی رقابت های جام جهانی 2018 روسیه، دست به قلم شوم و نقدی بر این نقاره بنگارم، اما با قرعه ای که کافو برایمان رقم زد و ما را به جبل الطارق وصل کرد، انگار قدرت از قلم من نیز سلب شد.

از هر زاویه ای که نگاه می کردم امیدم به صعود ضعیف تر می شد، مگر امکان دارد در گروهی که اسپانیا، قهرمان جام جهانی 2010 و یورو 2012 و پرتغال با رونالدویش حضور دارد، انتخابی غیر از سومی یا چهارمی داشت.

از همین رو نمی خواستم چیزی بنویسم و امیدی واهی بدهم، ولی وقتی می بینم این روزها فضا به سمت فوتبال فانتزی پیش می رود و می گویند بواسطه دشمنی کی روش با رونالدو، این مربی پرتغالی قطعا انتقام سختی از وی و تیمش خواهد گرفت و با سه امتیازی که از بابت برد مقابل مراکش در جیب داریم دیگر نیازی به پیروزی و یا حتی تساوی مقابل اسپانیا هم نداریم؛ کمی سرگیجه می گیریم، آخر کدام عقل سلیم اینگونه تحلیل را می پذیرد، آری، شک نداریم که کی روش بهترین ارنج را در جام جهانی بکار خواهد برد و جوانانش همانگونه که آرژانتین با لئو مسی را در 2014، نود دقیقه عاصی کرده بودند این بار رونالدو و پرتغالش را و اسپانیا و تیکی تاکایش را در هم خواهند پیچید، ولی یادمان نرود مراکشی ها نیز از همین الان سه امتیاز پیروزی مقابل ایران را مال خود می دانند.

با این اوصاف، بپذیرید گروه ما گروه مرگ نیست و ما ضلع سوم این مثلث نیستیم، اصلا مثلثی در کار نیست، صعود حق تیم های برتر دنیاست، تیم هایی که رئال مادرید و بارسلونا و بنفیکا و لیسبون پرورش دادند نه استقلال و پرسپولیسی که هنوز مالک ندارند.

بهتر است واقع گرا باشیم و در این شرایط صحبت از صعود نکنیم و آن را تا جام جهانی 2022 قطر به تعویق بیاندازیم، اگرچه آرزو بر جوانان عیب نیست، اما با توافقی که فدراسیونهای دو کشور ایران و قطر بر سر میزبانی کیش در این جام جهانی داشته اند، مطمئن باشید در صورت بروز این اتفاق بزرگ، حتی اگر برزیل و آلمان هم در آن جام جهانی با ما همگروه باشند، باز هم کور سوی امیدی برای صعود به دور دوم وجود دارد.

البته این گفته نگارنده تنها نیست، بلکه خود کی روش بعد از صعود به جام جهانی2018 در دیدار با پرزیدنت روحانی گفته بود: ایران تاکنون در ٤ جام جهانی حضور داشته و هر بار بعد از مرحله گروهی به خانه برگشته. اگر آرزو و رویای ما این است که این بار به دور بعدی صعود کنیم باید متفاوت عمل کنیم. روسیه یک هدف کوتاه مدت است و هدف بلند مدت ما قطر ٢٠٢٢ ست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا