آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغسیاسی

نگاه ویژه ؛استان گیلان همچنان در فاز توسعه می لنگد! /کاسه صبر استاندار لبریز شد…

اختصاصی تدبیر شرق/ نگاه ویژه  : هنوز زمان زیادی از حضور دکتر سالاری در استان گیلان به عنوان عالی ترین مدیرارشد دولت دوازدهم نمی گذرد که در این مجال کم، بغض گلایه اش ترکید و با نگاهی معترضانه در جلسه کارگروه رفع موانع تولید و رونق اقتصاد به شرایط نامطلوب استان انتقاد کرد . هر چند به گفته وی پس از حضورش در استان گیلان در قامت استانداری غیر بومی در همین فرصت اندک با ناملایمات و بی مهری های متعددی مواجه شد اما دیر زمانی نپایید که مدیران نالایق استان را به باد انتقاد گرفت واز حضور نامانوس افرادی سخن گفت که مانع پیشبرد اهداف دولت بوده و از راه درگیر کردن مردم با فقر و سختی ارتزاق می کنند . وی با ابراز اینکه هیچ سرمایه گذاری جرات ورود به استان را ندارد از روند کند توسعه و عقب ماندگی در تولید وشرایط نامطلوب اشتغال در گیلان اظهار نگرانی نمود تا با نهیبی برخی از مدیران مدعی وبومی استان را از خواب زمستانی شان بیدار کند!

آنچه مسلم است آنست که دکتر سالاری قبل از ورود به استان گیلان  با نگاهی مطالعه محور و با شناختی عمیق نسبت به این استان مواجه بوده وشرایط و کم و کاستی های آن را مورد بررسی قرار داده است و نیک می داند که یکی از عوامل مهم عدم پیشرفت استان در سالهای متمادی ،فقدان تعامل و وحدت رویه و حاشیه سازی است. عناوینی که در هر دوره ای باعث کندی توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در استان گیلان شده است . با وجود امکانات و ظرفیتهای بالقوه یکی از مهمترین علل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی گیلان در مقایسه با استانهای دیگر حاشیه و فضاسازیست که باید این عادتهای زشت با فرهنگ سازی از میان برچیده شوند. عادات ناپسندی که به زعم استاندار گیلان غیر خودی را خودی جلوه می دهد و حتی برخی خودی ها را نیز برای رسیدن به نیات شوم شان وسوسه می کند!

با این حال کلمه توسعه معنا و مفهومی را به ذهن متبادر می کند که بیانگر پیشرفت، حرکت رو به جلو، دستیابی و استفاده از تکنولوژی روز، کنار گذاشتن روشهای قدیمی و سنتی، دستیابی به اهداف و غایات مطلوب از طریق افزایش و بازدهی تولید و همچنین بهبود در وضع نهادها و دستیابی به یک سیستم موزون و هماهنگ به طوری که بتوان بر شرایط نامساعد فائق آمد و آن را برطرف کرد.

مجموعه شاخصهای گیلان در زمینه درآمد سرانه ساکنان، وضعیت اشتغال و بیکاری، سطح خدمات، وضعیت صنعتی و کشاورزی استان همه و همه موید توسعه نیافتگی استان را نشان می دهد.

با وجود منابع غنی طبیعی، تنوع آب و هوایی، آب فراوان، دشتهای وسیع، معادن متنوع، نیروی کار جوان و فراوان و سرشار از قابلیتهای گردشگری این استان نتوانسته به تناسب توانمندیها و فرصتهای خود از اقتصاد ملی سهم مناسبی کسب کند.

استاندار گیلان خوب می داند این استان توسعه نمی یابد مگر اینکه عزم و اراده ای جدی در عقبه آن وجود داشته باشد و این مهم میسر نمی شود جز با عزم و اراده ای همگانی که نمود آن باید در رفتار، سکنات و عملکرد تمامی افراد موثر در این زمینه بویژه مسئولان ارشد، صاحب نظران و اندیشمندان و … این خطه ظاهر شود .بنابراین گلایه ها و دل نگرانی های دکتر سالاری خیلی دور از انتظار نبوده و امید آنست تا سرمنشاء حرکت های نوین در راستای توسعه استان باشد.

 
 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا