آخرین خبرهااسلایدربین الملل

همزمان با سرآمدن مهلت ۶۰ روزه و عدم اقدام نمایندگان امریکایی در قبال برجام آیا کنگره اخرین مهلت تحریم ایران را از دست داد؟ پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ظاهرا به نظر می رسد که کنگره امریکا میل زیادی به دنباله روی از تهدیدات ترامپ علیه برجام ندارد این در حالیست که مهلت قانونی تعیین شده برای کنگره به منظور تصمیم گیری درباره تحریم ها علیه ایران تا ۱۲ دسامبر بود که فرا رسید.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از روزنو، دو ماه پیش دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا ضرب الاجلی را درباره توافق هسته ای تعیین کرد او گفت که پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید نمی کند این بدان معنا بود که از نظر قانونی کنگره ۶۰ روز وقت داشت تا تحریم ها را دوباره علیه ایران وضع نماید. شصت روز بعد، در تاریخ ۱۲ دسامبر کنگره تحریم دوباره ای را علیه ایران وضع نکرد. اکنون چه اتفاقی می افتد؟
روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی در این باره می نویسد:«چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم توافق هسته ای با ایران دست کم تا ماه آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت. این توافق در سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد و طبق آن رهبران سابق امریکا تحریم ها علیه ایران را در ازای توافق ایران برای تعلیق برنامه هسته ای اش لغو کردند ترامپ اما از این توافق متنفر است و دوست دارد از آن دور شود.
او می گوید ایران روح برجام را نقض کرده است و ازمایش موشکی انجام می دهد و در امور دیگر کشورها مداخله می کند. رییس جمهوری امریکا این اختیار قانونی را دارد که هر زمانی که خواست از توافق هسته ای با اعمال دوباره تحریم ها خارج شود.
مشاوران ارشدش اما با او صحبت کرده اند و اشاره داشته اند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده اند که ناظران هسته ای سازمان ملل گفته اند که ایران مقررات مربوط به غنی سازی اورانیوم را رعایت کرده و شفافیت داشته است.
خروج امریکا از برجام در حالی که ایران مفاد آن را رعایت کرده است می تواند هزینه های زیادی برای امریکایی ها داشته باشد و به ضرر اهرم های فشار و نفوذ آنان تبدیل شود. در عوض اما ترامپ این مشاوره ها را نپذیرفت و در ۱۳ اکتبر اعلام کرد که ایران به مفاد برجام پایبند نبوده است و خواستار بازنگری کنگره در توافق هسته ای شد. جمهوریخواهان کنگره اما این فرصت را از دست دادند و نتوانستند رای مورد نیاز را برای تحریم دوباره علیه ایران جمع آوری کنند».
«تایمز اسرائیل» این پرسش را مطرح می کند که «آیا کنگره مهلت ضرب الاجل را از دست داد»؟ و می نویسد:«این کاملا مشخص نیست. قانون سال ۲۰۱۵ میلادی با فشار رییس جمهوری دموکرات امریکا طراحی شده بود در نتیجه، در آن زمان به این موضوع فکر نشده بود که اگر رییس جمهوری امریکا عدم پایبندی ایران را اعلام کند چه خواهد شد؟ جمهوریخواهان معتقدند که هر زمانی که ترامپ عدم پایبندی ایران به مفاد برجام را اعلام کند (موعد بعدی اواسط ژانویه خواهد بود) پنجره ای ۶۰ روزه برای تحریم های مجدد علیه ایران و اعمال آن باز می شود.
یک مقام ارشد کنگره می گوید که مهلت ۶۰ روزه تنها پنجره ای بود که از طریق آن کنگره می توانست قوانین را انتخاب کند. کنگره موظف به عمل نبود و در واقع در ماه اکتبر اعلام کرده بود که قصد ندارد این تحریم ها را مجددا به اجرا درآورد.
ترامپ کنگره را به بازبینی در شرایط توافق هسته ای یا اصلاح آن از طریق قوانین جدیدی فراخوانده است. در حالت مطلوب، این اقدام شامل اعمال محدودیت بر توسعه برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران می شود.هم چنین، ترامپ از اروپایی ها خواسته تا با امریکا برای اصلاح مفاد برجام همکاری کنند».
«تایمز اسرائیل» در ادامه این پرسش را مطرح می کند که ایا این امر روی خواهد داد؟ این روزنامه می نویسد: «خیر، میزان اختلاف میان جمهوریخواهان و دموکرات ها بسیار زیاد است چرا که هیچ یک از طرفین متن پیش نویس یک طرح را به جریان در نیاورده اند.
طرفداران برجام در مرکز این شکاف پرناشدنی قرار دارند. «دیلان ویلیامز» معاون رییس گروه «جی استریت» (لابی نزدیک به جریان چپ اسرائیل در امریکا) می گوید:«در واقع، پنجره ۶۰ روزه بسته شد بدون حتی معرفی یک طرح برای وضع دوباره تحریم ها علیه ایران.
به نظر می رسد نمایندگان در کنگره تمایل اندکی به وضع دوباره تحریم ها دارند. طرفین اروپایی امضا کننده توافق یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه می گویند مذاکره مجدد بر روی مفاد برجام ایده بدی است.
 آنان هم چنین یادآور می شوند که سایر طرفین برجام از جمله ایران، روسیه و چین نیز هیچ علاقه ای به مذاکره مجدد بر سر شرایط و مفاد برجام ندارند. دموکرات ها می گویند هیچ گونه منافعی عاید امریکا از مذاکره مجدد بر سر توافقی که پیش تر حاصل شده نمی شود به طور خاص بدان خاطر که اروپایی ها در حال حاضر رغبتی برای مذاکره دوباره ندارند.
در واقع، دموکرات ها و اروپایی ها هر دو خواستار تقویت تحریم های غیر هسته ای علیه ایران هستند. یکی از کارکنان حزب دموکرات در کنگره که نخواست نامش فاش شود به «تایمز اسرائیل» گفت:«ما نمی خواهیم طرف ناقض مفاد برجام باشیم. زمانی که اروپایی ها در مسیر کنونی امریکا را همراهی نمی کنند ما نیز نمی خواهیم بخشی از آن باشیم».
این روزنامه در ادامه این پرسش را مطرح می کند که «پس چه اتفاقی خواهد افتاد»؟ و می افزاید:«یکی از مقام های ارشد کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود به «تایمز اسرائیل» می گوید:«کار برای رسیدگی بر روی مسائل مدنظر ترامپ برای اصلاحات در برجام ادامه می یابد. ترامپ در ماه اکتبر گفت در صورتی که کنگره کاری برای اصلاح برجام انجام ندهد او از آن خارج خواهد شد و برجام را کنار می گذارد. او می تواند این کار را هر زمانی انجام دهد با این حال، تمام نگاه ها منتظر اواسط ژانویه و مهلت تعیین شده قانونی بعدی برای او به منظور تمدید لغو تحریم ها منطبق با مفاد برجام است. به طور تصادفی، این موضوع همزمان است با زمانی که او باید درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به مفاد برجام تصمیم گیری کند. «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها و از کارکنان ارشد جمهوریخواه سنا در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی یکی از معماران تحریم ایران بود می گوید که ترامپ نیازی به تاییدیه کنگره یا تصمیم نمایندگان آن ندارد. گلدبرگ می گوید که ترامپ می تواند برخی از تحریم ها را لغو و برخی از آن ها را تمدید کند و یا آن که تحریم های دیگری را علیه ایران اعمال کند. او هم چنین می تواند تحریم های تازه ای را مرتبط با فعالیت های غیر هسته ای ایران از جمله توسعه برنامه موشکی وضع نماید. او می تواند مجددا عدم پایبندی ایران به مفاد برجام را اعلام کند. در این مورد، رهبران کنگره پس از مشاوره ممکن است با فرصت ۶۰ روزه دیگری برای اعمال دوباره تحریم ها مواجه شوند که تنها با یک اکثریت ساده مورد نیاز در سنا می تواند تصویب شود».
گلدبرگ می گوید هر یک از این گزینه ها می توانند بازارهای ایران را اشفته سازند درست همان طور که در ماه اکتبر ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کرد و اهرم فشار امریکا علیه ایران را حفظ کرد. گلدبرگ می گوید در آن زمان ارزش ریال واحد پول ملی ایران کاهش یافت».
«تایمز اسرائیل» در پایان می نویسد:«در صورتی که دموکرات ها و جمهوریخواهان قادر به توافق در مورد قانون تازه نیستند بهتر است که اکنون درباره آن تصمیمی نگیرند. قوانین بی دندان و بی اثر تنها چراغ سبزی برای کسب و کار با ایران خواهند بود. گلدبرگ می گوید بهتر است که کنگره در مسیر فشارهای ترامپ بر روی ایران و اروپا نیز مانعی قرار ندهد».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا