آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

ایران درصدد تکرار سناریوی سوریه در یمن است القدس العربی: ایران برنده اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل توسط ترامپ است/ عربستان در هفته های اخیر دو شکست بزرگ را در برابر ایران در منطقه متحمل شد

«نجاح محمد علی» تحلیلگر مسائل جهان عرب و خاورمیانه در مطلبی تحت عنوان «ایران در یمن باقی می ماند!» در روزنامه «القدس العربی» به پیروزی های منطقه ای ایران بر عربستان سعودی اشاره کرده است.
به گزارش تدبیرشرق ، این تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه می نویسد:«ایران محتاطانه از کشته شدن علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن استقبال کرد و در عین حال به اهستگی حضور خود را در یمن برای مقابله با تشدید تحریم ها و محاصره عربستان علیه آن کشور افزایش می دهد.
این دقیقا برنامه ریزی ایران برای تکرار سناریوی مشابه در سوریه این باره در یمن است. «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل گفت که آن چه بر سر علی عبدالله صالح  آمد سزاوار او بود. سردار جعفری فرمانده سپاه نیز گفت که حمایت ایران از انصارالله اخلاقی و معنوی است و اشاره کرد که در مقاومت یمن علیه تجاوز، ایران از هیچ کمکی دریغ نمی کند که سیگنال او درباره افزایش حضور در یمن بود دقیقا همان طور که در سوریه اتفاق افتاد. او گفت که توطئه و فتنه ای در نطفه خفه شد. او اشاره کرد آن چه در یمن رخ داد مشابه رویدادی بود که در کردستان عراق رخ داد و هدف آن تقسیم و تجزیه عراق بود اما تحقق نیافت».
این تحلیلگر سیاسی در ادامه می نویسد:«براساس تحلیلی که در روزنامه «هاراتص» اخیرا منتشر شد سیاست های شاهزاده محمد بن سلمان کارساز نبوده است او اخیرا دو شکست را تجربه کرد نخست کشته شدن علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن که پس از اعلام اتحاد با عربستان سعودی به قتل رسید و دومی زمانی که سعد حریری نخست وزیر لبنان عقب نشینی خود از اعلام استعفایش را اعلام کرد.
از سوی دیگر «گادی ایزنکوت» مقام ارشد نظامی اسرائیلی در مصاحبه با پایگاهی سعودی گفته بود که اسرائیل قصد حمله علیه حزب الله و اغاز جنگ در شرایط کنونی را ندارد در نتیجه، سناریوی ریاض برای ایجاد جنگ از طریق دیگر بازیگران شکست خورد. استفاده عربستان از منصور هادی رییس جمهوری یمن نیز بی فایده به نظر می رسد. اکنون هزینه های نظامی هنگفت جنگ در یمن روی دست عربستان مانده اس».
نجاح محمد علی در ادامه می نویسد:«از ابتدا برای تهران روشن بود که فشار عربستان سعودی بر لبنان با هدف تاثیرگذاری بر پیروزی در یمن است. سعودی ها در یمن کنار گذاشتن منصور هادی و ائتلاف با صالح و کودتا علیه انصارالله را در پیش گرفتند.
واقعیت آن است که اظهارات اخیر سردار جعفری درباره نوع تسلیحات مورد استفاده ایران در صورت مورد حمله قرار گرفتن نشان می دهند که سپاه در صورت حمله به ایران فهرستی از اهداف امریکا در همه کشورهای همسایه ایران از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و مناطق خلیج فارس و دیگر کشور را تهیه کرده است.
تهران به شدت از اشتباه ترامپ در اعلام اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل استقبال می کند. اکنون تهران می توان با توجیه لزوم متحد شدن برای مقابله با یهودی سازی اورشلیم کشورهای مسلمان را به خود نزدیک تر سازد».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا