آخرین خبرهااسلایدربین المللدسته‌بندی نشده

وزیر خارجه انگلیس در تهران تأکید کرد ؛ پایبندی لندن به اجرای کامل برجام

به گزارش تدبیر شرق ،وزیر خارجه انگلیس در شرایطی نخستین سفر خود به تهران را در دوره مسئولیتش تجربه می‌کند که محافل سیاسی غرب این سفر  را در امتداد گام برداشتن لندن در مسیر تقویت مناسبات اقتصادی با تهران و گشودن گره تعاملات بین‌المللی ایران در دوره پسابرجام ارزیابی کرده‌اند. این سفر که در متن رویدادهای جاری عرصه بین‌الملل از رویکرد ضد برجامی دولتمردان امریکا گرفته تا مواضع جنگ‌طلبانه برخی از کشورهای منطقه صورت گرفته، پیامی فراتر از دیدارهای عرف دیپلماتیک دارد. در حالی که جریان‌های مخالف توافق هسته‌ای با ایران در واشنگتن برای از میان بردن ماحصل سال‌ها مذاکره تلاش می‌کنند و همچنین می‌کوشند با بهره‌گیری از تقابل جویی کشورهایی چون عربستان، سناریوی ایران‌هراسی را احیا کنند و آن را در کانون انزوا بنشانند، این سفر نشان از آن دارد که  کشورهای اروپایی از جمله انگلیس فارغ از آنچه در خیال دشمنان ایران می‌گذرد، برای تسهیل روند گشایش پسابرجام به طور عملیاتی وارد میدان شده‌اند. چنانکه رسانه انگلیسی گاردین به نقل از منابع آگاه خبر داده است که بوریس جانسون در خلال سفر به تهران راهکارها و ایده‌هایی در مورد اینکه بانک‌های انگلیسی و بانک مرکزی این کشور چگونه می‌توانند در سراسر ایران بدون ترس از جریمه و تحریم‌های امریکا فعالیت کنند، ارائه خواهد داد.
وزیر امور خارجه انگلیس طی سفر به تهران با مقام‌های بلندپایه کشورمان از جمله  وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. او امروز  هم با رئیس جمهوری دیدار می کند. روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر خارجه انگلیس در دیدار با مسئولان کشورمان بود. این در حالی بود که وزیر خارجه انگلیس پیش از سفر به تهران  در سفری کوتاه به عمان با مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.
 جانسون: سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم
وزیر امور خارجه انگلیس  با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.  دبیر شورای عالی امنیت ملی در این ملاقات با بیان اینکه «در حال حاضر و در شرایط پسا برجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور رضایتبخش نیست»، گفت: «تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.» شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و امریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تأکید کرد: «رفتار امریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیر سؤال رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود.»
وی با بیان اینکه عدم تأیید توافق هسته‌ای توسط ترامپ به معنای پایبند نبودن امریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم  بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.» شمخانی با اشاره به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: «فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید امریکا به طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام  و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم کودک کش صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد.» دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین خاطرنشان کرد: «در حالی که تمامی نهادهای بین‌المللی، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی دفاع یمن را محکوم کرده‌اند، قطعاً شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین‌المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.»
وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که  در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام بویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار داشت: «برجام توافقنامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.» جانسون با تأکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود  به این شهر افزود: «اقدامات یکجانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند.» وزیر خارجه انگلیس خاطرنشان کرد: «انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.»
لاریجانی: خواهان گسترش روابط اقتصادی با اروپا هستیم
 رئیس مجلس هم  در دیدار  جداگانه با وزیر خارجه بریتانیا و هیأت همراه از ابراز همدردی دولت و ملت انگلیس در مورد زلزله اخیر تشکر کرد و گفت: ما خواهان گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا هستیم، روابط ایران و انگلیس اگرچه تاریخ طولانی دارد اما همیشه با فراز و فرود روبه‌رو بوده است.
علی لاریجانی با اشاره به برجام  تأکید کرد: شما بعد از تصویب برجام اقدام جدی برای همکاری اقتصادی انجام ندادید در حالی که برخی از کشورهای اروپایی تلاش بسیار بیشتری کردند حتی شما مشکل بانکی سفارت ایران در لندن را هم حل نکرده‌اید. وی افزود: مردم بحرین جز دموکراسی چیز دیگری نمی‌خواهند، آنها خواهان حق رأی منصفانه هستند. چرا شما از سرکوب آنان حمایت می‌کنید، شما خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنید اما در اینجا از کسانی که حقوق مردم بحرین را ضایع می‌کنند، حمایت می‌کنید.
بوریس جانسون هم تأکید کرد: مأموریت من در این سفر، افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی و برداشتن موانع موجود میان گسترش این روابط است و خواستار آن هستیم که هیأت‌های بیشتری میان دو کشور در تبادل باشد و توریست‌های بیشتری از ایران به انگلیس بیایند. وی با اشاره به روابط کنونی میان ایران و عربستان تصریح کرد: تنش میان ایران و عربستان به نفع هیچ کشوری نیست و فقط باعث ایجاد جو ناپایداری می‌شود و باید مسائل میان دو کشور حل شود و ما قصد داریم تا تلاش ایران در جهت استقرار ثبات را به گوش سایر کشورها برسانیم.
 تأکید جانسون بر اجرای کامل برجام
وزیر امور خارجه انگلستان در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حضورش در تهران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار درخصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای، موضوعات بین‌المللی، بویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تأکید کرد.
وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا