آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

رضا خاتمی: از انتخاب روحانی پشیمان نمی شویم اما انتقاد هم می کنیم/ستاره دار کردن دانشجویان خلاف قانون و مغایر با قول های رییس جمهور در انتخابات است

سید محمدرضا خاتمی در مراسم ۱۶ آذرماه که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه روز 16 آذر سند هویت و افتخار دانشگاه و ملت ایران است گفت: حضور در جمع پرشور دانشجویان همیشه برای کسانی که علاقه‌مند به این جنبش هستند شورانگیز است و همه ما در جریان وضعیت جنبش دانشجویی هستیم و شاید در این جمع حرف ناگفته ای نباشد که بتوان آن را زد زیرا آمال و آرزوهایی که دانشجویان دنبال آن بودند غیرممکن شدند ما اگر بپذیریم در دنیای جدید جایگاه علم و فضیلت و معرفت کجاست شاید بتوانیم رمز عقب افتادگی و پیشرفت کشورها را به وسیله آن بسنجیم.
وی در ادامه گفت: اگر باور داشته باشیم که دانشگاه عزیز است و از لحاظ اعتبار در صدر قرار دارد آن وقت نباید شاهد عقب افتادگی های وحشتناک در مواجه با آن باشیم زیرا اگر کسی دلسوز مملکت است نحوه برخورد او با دانشگاه آن را نشان می‌دهد. متاسفانه آنچه در ایران از ابتدای تاسیس دانشگاه شاهدیم این است که تاثیر دانشگاه در تعیین سرنوشت کشور زیاد نیست گرچه همین تاثیر  اندک را بسیاری از نهادهای دیگر در کشور نداشته اند.
وی افزود: ما در این کشور شهدای بسیار دادیم و مبارزه با استعمار و استبداد همواره صورت گرفته است در این میان هیچکس نمی‌تواند 16 آذر را فراموش کند، چون دانشگاه برای همه مردم به عنوان مهمترین نهاد که در سرنوشت کشور تاثیر گذار است شناخته شده و همه می‌دانند که برای پیشرفت به دانشگاهی به‌روز نیازمندیم. 16 آذر به این دلیل اتفاق افتاد که دانشجویان و دانشگاهیان سیاست های حاکم را ظالمانه و در جهت عقب افتادگی می دیدند  در این فضا، دانشجو جز با قلم اعتراضی نمی‌کند اما جوابی که رژیم شاه به این اعتراض ها داد گلوله‌های آتشین بود که سه دانشجوی دانشگاه را برای نخستین بار، ستاره‌دار کرد و پس از آن کار به جایی رسید که به گفته نخست وزیر آن رژیم، کشور نمی‌توانست حتی یک لوله هنگ بسازد.
خاتمی در ادامه گفت: همانا که دانشگاهیان هیچگاه به دنبال پست و مقام نبودند و به دلیل نبودن نهادهای دیگر، این دانشجویان هستند که باید یک تنه بار این نداشتن ها را به دوش کشند و به مرد پیام امید و روشنایی دهند و راهکارهای خروج از بحران را ارائه کرده و ظلم و ستم را افشا کنند. همچنین تشکل‌های سیاسی را هدایت کرده و درباره مسائل سیاسی تحلیل ارائه دهند که مجموعه این موارد موجب سنگینی بار بر دوش دانشجویان شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه کسانی که به دلیل تغییر شرایط اجتماعی، امکان مبارزه مستقیم با آنها وجود نداشت سعی کردند تا با روش ها و گزینه های خاص، دانشگاه را از وجود دانشجویان منتقد تهی کنند، افزود: علی رغم همه این موارد، شاهد هستیم که دانشگاهیان ما با شعور و آگاهی مسیری را که از 60 سال قبل آغاز شده است ادامه می دهند. امروزه دانشگاهی می‌تواند در تولید علم و هدایت کشور نقش ایفا کند که مستقل باشد پس از آن آزادی و امنیت دانشگاه‌ها باید فراهم شود، زیرا علم بدون آزادی و امنیت معنا پیدا نمی کند. استقلال یعنی این‌که دانشگاه‌ها باید سرنوشت خود را به دست گیرند و خودشان را اداره کنند. اگر دانشگاهیان در کیفیت آموزش و پژوهشی نقش داشته باشند چه اشکالی دارد؟ مگر دانشگاهی که افرادی بنشینند و برایش کتاب‌ها و محتوای کتاب‌ها را مشخص کنند می‌تواند پیشرفت کند؟ دانشگاهی پیشرفت می‌کند که برایش تعیین نکنند استادش کیست و کدام دانشجو در آن تحصیل می کند، دانشگاهی که نیروهای نظامی بخواهند در آن نفوذ کنند و نهادهای بیرون از دانشگاه بخواهند برایش تعیین تکلیف کنند  پیشرفت نمی کند. طالب دانشگاهی توام با امنیت هستیم و دانشگاه امنیتی نمی خواهیم.
نایب رییس مجلس ششم اظهار کرد: البته دانشگاه ها باید از جناح ها و جریان‌های سیاسی مستقل باشند. نمی‌شود که وقتی یک انجمن علمی و پژوهشی می خواهد کنفرانسی برگزار کند فلان نهاد نظامی جلوی آن را بگیرد. چرا به دانشجویان اعتماد نمی‌کنید؟ آیا تا به حال شنیده اید که یک استاد دانشگاه اختلاس کرده باشد؟ یا یک دانشجو به جرم جاسوسی دستگیر شده باشد؟ آیا تا به حال یکی از فسادهایی که امروز آشکار شدنش را می‌شنویم توسط دانشجویان انجام شده است؟ دانشجویی که به او فشار آوردند تا سر به زیر باشد و حرفی نزد دانشجوی واقعی نیست.
خاتمی تصریح کرد: دانشجویان شجاعت دارند و در وجودشان اثری از مصلحت اندیشی های کشور به باد ده دیده نمی شود لذا نباید از آنها ترسید
وی افزود: تنها راه خروج از بن بست ها در کشور، عزت بخشی به دانشجویان و تامین امنیت دانشگاه هاست. دانشجویان می توانند در راس هرم توسعه و پیشرفت قرار گیرند.
این فعال سیاسی گفت: نمی توان منکر این شد که اکثر دانشجویان گرایش اصلاح‌طلبی دارند و حتی به این جریان به خاطر مصلحت اندیشی ‌ها و کند روی هایش انتقاد دارند، ولی این گرایش را می پسندند اما وقتی  نوبت به نظارت می رسد دیگر نباید مصلحت‌اندیشی‌های جناحی داشت؛ اگر فسادی هست چه در اصولگرایی باشد چه در اصلاح‌طلبی باید مورد انتقاد و اعتراض دانشجویان باشد.
رسالت دانشگاه، بودن در کنار ملت ورای جناح بندی هاست
وی با بیان این‌که «ما همه مشکلات را می دانیم و از آرایش قوای سیاسی در کشور باخبریم» گفت: خواسته ها و توقعات مردم به حق و بسیار است اما همه می دانیم رسیدن به آنها به این آسانی نیست. ما به رییس جمهور اعتماد کردیم و همچنان نیز اعتماد داریم و از دولت حمایت کرده و می‌کنیم و از انتخاب خود پشیمان نیستیم و نمی شویم اما اگر کسی هم باید انتقاد کند ما هستیم نه آنهایی که هشت سال کشور را به باد فنا دادند؛ آنها باید پاسخگوی رفتار و کردار خود باشند و بگویند چه بلایی بر سر کشور آوردند. آنها نمی توانند بگویند آقای روحانی چرا در این 4سال خراب کاری های ما را درست نکردید. اما ما وظیفه خود می‌دانیم که انتقاد هم کنیم و حتی با صدای بلند آن را بیان کنیم و چنین کاری  را تضعیف دولت به حساب نمی آوریم. ما اگر انتقاد می کنیم از انتخاب خود پیشمان نیستیم.
وی درباره موضوع ستاره‌دار شدن دانشجویان گفت: چه قانونی و کدام دادگاه این‌ها را محکوم کرده است، چه قانونی می گوید اگر دانشجویی فعالیت سیاسی به نفع جریانی یا علیه جناح دیگر انجام می‌دهد باید ستاره‌دار شود؟ این کار خلاف برنامه‌ها و قول و قراری است که در انتخابات با مردم گذاشته شد و همه این‌ها اختیاراتش به عهده دولت است. انتظار می‌رود در این موارد قوی‌تر عمل شود. مگر جز وزارت اطلاعات است که دانشجویان را ستاره دار می کند؟ باید پرسید بر اساس چه قانون و دادگاهی این کار را می کنند؟ این کار بر خلاف قانون و حتی مغایر با برنامه ها و قول و قرارهای رییس جمهور در انتخابات است و حتی خلاف اظهارات ظاهری وزیر اطلاعات است.
خاتمی ادامه داد: مگر یک جوان ما برای درس خواندن چه ممنوعیتی دارد؟ اگر بخواهد آینده خود را بسازد آن هم جوانی که سدّ کنکور را گذرانده و از برجسته ترین جوانان این مملکت است جوانانی که توانسته‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور در رقابت‌های سنگین موفق شوند، مگر مشکلی دارد؟ به چه حقی این‌ها را محکوم و ستاره‌دار می‌کنید؟
وی با بیان این‌که «ممکن است برخی بگویند دانشجویان ستاره دار قبلا بیشتر بوده اما الان کمتر شده است»، اظهار کرد: در دولت روحانی حتی یک دانشجوی ستاره‌دار هم قابل قبول نیست. اگر کسی جرمی کرده طبق قانون او را محاکمه کنید.
وی در پایان تاکید کرد: از نمایندگان مجلس انتظار داریم اکنون که در خانه ملت نشستند بر حقوق ملت و مخصوصا دانشجویان بیشتر پافشاری کنند. ما از آنان انتظار نداریم با هیاهو و تنش کار را پیش برند در عین آرامش و رعایت موازین قانونی می‌توان کارها را پیش برد و با همکاری مجلس و دولت مشکلات را حل کرد. امیدواریم در چهار سال آینده که عمر دولت و مجلس به پایان می رسد بخش قابل توجهی از مشکلات دانشجویان و دانشگاه ها حل شده باشد.
پزشکیان: نمی‌شود ما در دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار کنیم و اسم نخست وزیر این مملکت را نیاوریم
نائب رییس مجلس شورای اسلام گفت: هیچ راهی نداریم جز آنکه انصاف را حاکم کنیم.
به گزارش جماران، مسعود پزشکیان نیز در این مراسم با بیان این‌که بنده در جایگاهی نیستم که بنشینم و شعار بدهم بلکه باید بایستم و عمل کنم، اظهار کرد: در آن زمان ما هم وکیل و وزیر را نقد می‌کردیم اما آن‌چه به یاد دارم این است که با دوستان‌مان در انجمن اسلامی می‌گفتیم که به هر حال این افراد بازنشسته می‌شوند و باید خودمان کاری کنیم تا وقتی نوبت‌مان رسید، درست کار کنیم. ما تصمیم گرفتیم درس بخوانیم و خواندیم و حتی جایگاه‌های مهم را هم گرفتیم اما یک چیز را فراموش کردیم. وقتی به مقامی رسیدیم فراموش کردیم که برای چه آمده‌ایم. امروز نوبت شماست و فراموش نکنید وقتی به قدرت رسیدید، درست کار کنید و مثل ما نباشید.
وی تاکید کرد: ما اگر راست می‌گفتیم، باید جواب دانشجو را به درستی می‌دادیم. رییس دانشگاه ما فردی ناتوان بود و من حتی اداره یک بخش را به او نمی‌سپردم. اما اشکال ندارد. ما اگر استاد خوبی بودیم و به دانشجویان خوب درس می‌دادیم، آن رییس دانشگاه هرگز نمی‌توانست بگوید که چرا خوب کار کردید. ما خودمان نکردیم.
وی با انتقاد به مکانیزم پرداخت تعرفه‌های پزشکی گفت: بسیاری از هم‌دوره‌ای‌های ما که حتی به جبهه هم رفتند، فراموش کردند که برای چه این راه رفتند و سعی دارند پول بیشتری جمع کنند؛ چرا که این مکانیزم پرداخت اشتباه است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رسول الله(ص) فرمود خدا رحمت کند کسانی که جهاد اصغر را تمام کردند  و جهاد اکبر را شروع کردند. جهاد اکبر می‌دانید یعنی چه؟ یعنی در مسند امور قرار بگریم و کار انجام دهیم. خطاب به دانشجویان افزود: الان هرچقدر داد می‌زنید، بزنید اشکال ندارد، این عدالت‌خواهی را با آزادی عجین کنید. هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اما با فکر کار کنید. این جور نیست که اراده کنید هر کاری می‌خواهید انجام دهید، درست ماندن زمان می‌برد.
وی با طرح این پرسش که آیا همه کسانی که ادعا می‌کنند باید عدالت اجرا شود زمانی در قدرت بوده‌اند، عدالت را اجرا کرده‌اند؟ اظهار کرد: عدالت ترک و کرد، عرب و عجم نمی‌شناسد. عدالت برخورد منصفانه با انسان‌ها است. عدالت این نیست که هرکس را تملق و چاپلوسی کنند بیارند و حاکم کنند و آدم‌های توانمند را به جرم این که فتنه‌گر هستند را کنار بگذاریم.
وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: برای فردا خودتان را آماده کنید، ارزان خودتان را نفروشید. اگر کسی باشید که خودتان را نمی‌فروشید که امری جداست، اما اگر خواستید بفروشید بهای خود را ارزان نگویید. ما دو اشکال داشتیم؛ جنگ، افراد خوب‌ و صادق‌ را گرفت. کسانی که با تمام وجود می‌خواستند این مملکت به توسعه برسد جان خود را از دست دادند اما ما ته‌تغاری‌ها ماندیم که ادای آن‌ها را هم نمی‌توانیم در بیاوریم. خدا کمک کند بتوانیم راه شهدا را برویم و شرمنده مردم نشویم.
پزشکیان راه‌حل مشکلات را گفت‌وگو عنوان کرد و گفت: در مجلس هم گفتم ما عدالت و  وحدت نداریم. بعضا برون داد کار ما در جامعه موجب بروز اختلاف می‌شود.
وی با اشاره به خطبه‌ای از امیرالمومنین(ع) تاکید کرد: تا جایی می‌توانید اختلاف نکنید. اگر مردم پشتوانه دولت و مجلس باشند، هیج قدرتی نمی‌تواند غلطی کند. برای این‌که مردم حامی ما باشند، باید گره و عقده را از دل مردم بزداییم.
وی با اشاره به هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: هیچ راهی نداریم جز آن‌که انصاف را حاکم کنیم. ما می‌توانیم دست به دست هم داده و مملکت را از وضعی که به آن دچار شده، نجات دهیم.
عضو فراکسیون امید مجلس خطاب به دانشجویان گفت: فردا از آن شماست و شما آینده را خواهید ساخت؛ پس خودتان را برای ساختن فرداها با همیت ارزش هایی که از ان حرف میزنید، آماده کنید. چرا باید برای یک عمل جراحی معمولی ۳۰ میلیون تومان پول مطالبه کنم. ما چنین می‌کنیم و همین خودمان هستیم که می‌توانیم این روند را اصلاح کنیم.
وی تصریح کرد: من حرفی برای گفتن جز همان که گفتید ندارم، بنابر این بار دیگر تکرار می‌کنم خودتان را برای فردا آماده کنید.
وی در نشست پرسش و پاسخی که پس از اتمام سخنرانی اش در دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره این‌که عزمی در مجلس برای مبارزه با مفاسد وجود دارد؟ هنگامی که با درخواست مجری برنامه مبنی بر این‌که کوتاه پاسخ دهد روبرو شد، در یک کلام گفت: خیر! عزمی وجود ندارد. اگر بخواهید موضوع را شرح می دهم اما اگر پاسخ کوتاه میخواهید باید بگویم خیر!
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات و برنامه مجلس برای رفع حصر اعلام کرد: کمیته حصر تشکیل شده و سرگرم مذاکره با سران قوا هستند. خود آقای روحانی هم اخیرا البته بدون اینکه اسمی بیاورد، به این مسئله اشاره کرد. نمی‌شود ما در دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار کنیم و اسم نخست وزیر این مملکت را نیاوریم. نمی‌شود از آزادی حرف زد اما تاریخ را نادیده بگیریم. به هر حال پیگیری می‌شود و قول‌هایی داده‌اند که امیدوارم این قول‌ها به نتیجه برسد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره فراکسیون اقوام اظهار کرد: این دو لبه شمشیر است. اگر به اختلافات دامن بزنیم درست نیست. اما هدف از تشکیل این فراکسیون پیگیری اصل ۱۵ قانون اساسی در مورد آموزش زبان ترکی است. اگر در چارچوب این مطالبه را پیگیری نکنیم تبدیل به بستری برای سواستفاده بیگانگان می‌شود. ما باید خودمان مطالبات قومی را دنبال کنیم که بیگانگان سواستفاده نکنند.
وی همچنین در پایان درباره مطالبات رای دهندگان در تشکیل کابینه گفت: فکر نمی‌کنم روحانی نمیخواست وعده های خود را عملی نکند. بعضی اوقات معذوریت هایی وجود دارد. ایراد کار در روند معرفی وزرا این بود که مشورتی صورت نمی‌گرفت. بهتر بود مشورت میشد حتی اگر نمیخواست گوش نمیکرد.
از دیگر بخش های این مراسم، قرائت بیانیه ای از سوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان بود که در آن از عملکرد فراکسیون امید مجلس و انفعال در  پیگیری مطالبات مردم انتقاد کرد اظهاراتی که با تشویق حضار نیز همراه شد.
از سوی دیگر، پخش نماهنگ و نشان دادن تصاویر شخصیت های سیاسی نیز واکنش های مختلفی را در میان دانشجویان برمی انگیخت.
 همچنین از دیگر موضوعات جالب در این مراسم، پخش تصویر رضا فرجی دانا و نشان دادن شیوه استیضاح وی در آن نماهنگ بود.
عصر امروز، مراسم روز دانشجو در  دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که تالار فردوسی این دانشگاه، مملو از حضور دانشجویانی بود که پرشورتر از گذشته مطالبات سیاسی خود را فریاد می زدند. طنین بلند شعارهای آنها شور و حال ویژه ای به مراسم می بخشید این نخست بار نبود که فریادهای آزادی خواهانه دانشجویان در فضای دانشگاه طنین افکن می شود چرا که در سال های گذشته نیز دانشجویان با برگزاری مراسم های این چنینی، یاد و خاطره سه آذر اهورایی را که 64سال قبل در حمله نیروهای حکومتی به دانشگاه شهید شدند گرامی داشته اند
امسال نیز، محدودیت های برگزاری مراسم های بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه های کشور مانند سال های گذشته موجب طرح انتقادهایی از سوی شخصیت های سیاسی و فعالین دانشجویی شده است؛ محدودیت هایی که خبر از لغو برخی سخنرانی ها و مراسم های دانشجویی در کشور می دهند
وزیر علوم اما در حالی از این اتفاقات اعلام بی خبری می کند که قرار بود آنچنان که رییس جمهور تاکید کرد با آمدن وی، آزادی در دانشگاه ها ذبح نشود اما اخباری که از دانشگاه های گوشه و کنار کشور به گوش می رسد حاکی از آن است که این بار نیز کارشکنی ها، مانع از تحقق وعده  آزادی عمل در میان تشکل های دانشجویی می شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا