تدبیر ورزشییادداشت

شباهت مالک جدید سپیدرود با سایر مالکان به قلم صاحب مقصودی

ظرف مدت دو سال سپیدرود به خودکفایی خواهد رسید
هتل پنج ستاره سپیدرود با هشت طبقه ظرف یک سال آینده به بهره برداری می رسد
خطوط تولید آب‌ معدنی و چندین کالای مشابه با رنگ و آرم باشگاه در دستور کار قرار دارد
برای نیل به اهداف اقتصادی باشگاه یک تیم اقتصادی قوی وارد رشت خواهد شد
ظرف مدت یک ماه بازار استان مملو از کالاهای تولیدی سپیدرود خواهد شد
به هواداران قول می‌دهم عزت و عظمت را به سپیدرود هدیه بدهم
از هیچکس حتی آقای استاندار هم تقاضای مالی نخواهم داشت
ساختمان دفتر مرکزی باشگاه با شش طبقه آماده بهره برداری است
خرید یک بازیکن خارجی نیز در دستور کار ما قرار دارد
و ….

چقدر این جملات برای گیلانی ها آشنا هست، و چقدر نسبت به ادای اینگونه ادعاها حساس شدیم؛ ” ورزشگاه می سازم، هتل می سازم ، بازیکن خارجی می آورم، عزت می دهم ، ماهی ها نمی میرند … ” واااااای چقدر مغزمان از این حرفها پر است.
یکی نیست بگوید مرد مومن، مالک عزیز، یک حرف جدید بزن، اینها را قبلی ها هم زدند و نتیجه اش شد این که امروز نوبت را به شما بدهند تا چنین حرفهایی را به خورد هواداران بی نظیر فوتبال در گیلان بدهی.
حسین هدایتی هم می خواست در گیلان ورزشگاه بزند، بازیکن خارجی بیاورد، اسیایی مان کند
سیروس محجوب هم همینطور، قرار بود ورزشگاه اختصاصی اش در دنیا تک باشد
قبل تر از آنها قویدل نیز همین حرفها را زد و بعد تر از اینها نیز غلامی و پورمحسن تکرار مکررات بود
و جالب تر اینکه در این بین هر خریداری پا پیش گذاشت همین حرفها را رو می کرد، انگار تنها حربه برای مالک یک باشگاه فوتبال شدن همین است. خلاصه آنچه که مهم است یک بار دیگر فوتبال گیلان فریب این ادعاها را خورد و تیم فوتبالش را تقدیم یکی از همین خریداران کرد، به این امید که شاید این بار اتفاق جدیدی بیفتد.
اما این بار مالکش را می شناسیم؛ کیومرث بیات، کسی که شطرنج گیلان بسیار به وی و خانواده اش مدیون است، حتی بنیانگذار جام خزر، تنها رقابت بین المللی ورزشی در گیلان است، پانزده سال است منظم و بدون وقفه و با حضور چهره های سرشناس شطرنج دنیا برگزار می شود، در حالیکه فدراسیون شطرنج از برگزاری کیفی رقابتهای لیگ برتر عاجز است این فرد در گیلان نه تنها رقابتهای لیگ برتر، بلکه لیگ دسته اول و دوم را نیز به خوبی برگزار می کند. دخترش نیز بعد از دبیری فدراسیون شطرنج، اکنون عضو کمیته فنی فیده فدراسیون جهانی شطرنج شده است، اکنون بزرگان شطرنج دنیا کیومرث بیات را می شناسند، بیاتی که اصلا و اصالتا فوتبالی بود، اما در شطرنج اسطوره شد، رگ زد، حال باید دید آیا بیات برای سپیدرود هم رگ خواهد زد تا اسطوره شود؟
مرد شطرنجی گیلان، پیش از شطرنج، سالها فوتبالیست بود، مربی فوتبال شد، باشگاه تاسیس کرد و مالک باشگاه شد. و بعد از چشیدن ناملایمات همیشگی فوتبال، رهایش کرد و تنها شد، و به شطرنج پناه برد، اما اکنون فیلش هوای هندوستان کرده و قصد دارد به دوران جوانی اش بازگردد. هر گیلانی عاشقی با دیدن وضعیت بغرنج تیم های داماش و سپیدرود و ملوان خواه ناخواه بلند می شود تا کاری کند، یکی سکوها را خالی نمی گذارد و دیگری دست در جیبش می کند از همین رو بیات هم بلند شد، اگرچه ادم متمکنی هست اما بعید به نظر می رسد در جیبش انقدرها باشد که بتواند یک تیم فوتبال لیگ برتری را هم بخرد و هم بدهی هایش به افراد حقیقی و حقوقی را بدهد و هم برای آینده اش برنامه ریزی کند، همانطور که خودش گفت یک تیم اقتصادی قوی پشت قضیه است، تیم اقتصادی که هنوز بطورکامل رونمایی نشده ولی از ایده های آنان برای سپیدرود و گیلان رونمایی شده است، ایده های تکراری که تنها نکته منفی این واگذاری است.
اما وقتی به گذشته این تیم نگاه می کنیم بخصوص 14 ماهی که هیات فوتبال گیلان متولی این باشگاه بوده است به شدت نیاز به تغییر را حس می کنیم، در این مدت خریداران رنگارنگ زیادی پا پیش گذاشتند که بعضی ها گوششان دراز بود و بعضی ها زبانشان و برخی هم دماغشان دراز می شد و البته هیات فوتبال هم که فقط دستشان دراز بود.
اینان 14 ماه فرصت داشتند تا تیمی را که در اختیار گرفتند به یک خریداری که اهلیت داشته باشد واگذار کنند، اما هرچه استقبال برای خرید تیم مردمی و پرطرفدار سپیدرود بیشتر می شد ظاهرا علاقه برای واگذاری کمرنگ تر می شد؛ خب چه از این بهتر که – علیرغم وجود نص صریح قانون برای عدم تیمداری هیات های ورزشی – یک تیم لیگ برتری در اختیارت باشد و مالک و مدیرعاملش باشی و کلا در چشم باشی.
اکنون حتی اگر کیومرث بیات بد هم باشد، امتحان پس نداده باشد، حرفهای تکراری زده باشد اما در شرایط کنونی بهترین گزینه برای شروع تغییر است، تغییری که هیات فوتبال 14 ماه از انجام آن عاجز بود، بنابراین اکنون کیومرث بیات و تیم اقتصادی اش را به نظاره می نشسینیم، امیدواریم چشمداشتهای اقتصادی تیم مورد نظر بیات در استان گیلان، در گیر و دار بوروکراسی های اداری گیر نکند تا باز سپیدرود یتیم نشود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا