وقتی نقاشی و روانکاوی در «انتزاع خویشتن» به هم میرسند/ نگاهی به خودآگاهی هنری در جهان معاصر
وقتی نقاشی و روانکاوی در «انتزاع خویشتن» به هم میرسند/ نگاهی به خودآگاهی هنری در جهان معاصر
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها اولین نمایشگاه گروهی «انتزاع خویشتن» با آثاری از رضا افسری، همایون تک، حسین چراغچی، رضا حسینی، یوسف شریف کاظمی، رضا عنصری، احمد منتظری رودبارکی در گالری آرگون میزبان علاقهمندان است.
در طی برگزاری این نمایشگاه که در راستای خودآگاهی هنری در دوران معاصر برپا شده است، نشست های تخصصی و سخنرانی با حضور کارشناسان با موضوع روانکاوی و نقاشی انتزاعی برگزار شده و به بررسی تاثیر این دو بریکدیگر پرداخته شده است.
مریم علی نژاد طراح این کارنما درباره چگونگی شکل گیری ایده برگزاری این برنامه به خبرآنلاین گفت: «روانکاوی همیشه یکی از علایق من بوده است و در سه سال گذشته به عنوان فعالیت های جانبی به آن پرداخته ام و این نمایشگاه حاصل همنشینی من با روانکاوی است. مدتی پیش در گفتگویی که با یکی از سخنران های این کارنما داشتم درباره هنر انتزاعی و آبستره و مقوله روانکاوی به این نتیجه رسیدیم که نقاشی انتزاعی و هنر روانکاوی که هر دو پیش از گفتار هستند ارتباط نزدیکی باهم دارند.»
او ادامه داد: «بعدها من زیرنظر خانم فرزانه حبیبی مدیر کلینیک آرامش با نظریات هاینز کوهات آشنا شدم و سپس توانستم کتاب «هنر مدرنیسم» ساندرو بکولا را با ترجمه رویین پاکباز در این موسسه تدریس کنم، البته بگویم که روانکاو نیستم و تنها زیرنظر خانم حبیبی با نظریات روانکاوی آشنا شدم.»
علی نژاد درباره ارتباط میان هنر آبستره و روانکاوی بیان کرد: «تئوری های روانکاوی از گذشته نقش بسزایی بر هنر داشته اند و هنر هم این تاثیر متقابل را داشته است. همانطور که گفتم جایگاه ناخودآگاه در هر در نقاشی انتزاعی و روانکاوی شباهت های زیادی به هم دارد و ما در این کارنما سعی کردیم به آن بپردازیم.»
طراح و مجری کارنمای «انتزاع خویشتن» ادامه داد: «هنر از نظر من به تنهایی قابل تحلیل نیست و از جایی نشات می گیرد، هنرمند سرچشمه هنر است که روان او آن را شکل می دهد و این روان می تواند در اصل زوایای مختلف و متنوعی داشته باشد.»
او نظر خود را درباره جایگاه نقاشی انتزاعی و روانکاوی نسبت به هم اینطور بیان کرد: «هنر و روانکاوی را در کنار هم می بینم، هم هنرمندان نگاه روانکاوانه دارند و هم روانکاوها با هنر ارتباط نزدیکی دارند و تفکیک خاصی قائل نیستم. هر دو برهم تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند.»
علی نژاد درباره استقبال مخاطبان و ارتباطی که با کارنما برقرار کرده اند، گفت: «استقبال خوب بود، اما صادقانه بگویم که مسئله خبررسانی خیلی مهم است و علاوه بر گالری، بخش دیگر آن به رسانه ها بازمی گردد که به علت همزمانی کارنما با نمایشگاه مطبوعات، مشکلات اندکی در این زمینه بود. اما آخرین سخنرانی امروز برگزار می شود و نکته جالب توجه برای من حضور پرتعداد دانشجویان هنر و روانشناسی بود که هر دو به صورت خیلی حرفه ای جویای این موضوع بودند.»
او درباره برنامه خود برای ادامه این پروژه و تکمیل آن توضیح داد: «من به تازگی شنیدم که این پروژه برای اولین بار در ایران برگزار شده است و اگر امکانپذیر باشد سعی می کنم که آن را گسترش داده و اگر هم نشد راهی است که باز شده و دیگران هم می توانند آن را دنبال کنند.»
علی نژاد همچنین درباره برگزاری این کارنما در نقاط مختلف ایران و خارج از ایران گفت: «اگر مکان هایی مانند خانه هنرمندان که دارای امکانات گسترده تری هستند از ما حمایت کنند خوشحال می شویم که این کارنما را بار دیگر برگزار کنیم، درباره برگزاری آن در خارج هم باید بگویم که هنوز به صورت قطعی نمی توان اطلاعاتی بدهم.»
58243