آخرین خبرهااسلایدربین الملل

فتنه جدید در منظقه از ریاض کلید خورد ؛ حریری به دستور چه کسی استعفا کرده است ؟ / چرا حریری بعد از دیدار با ولایتی به عربستان فراخوانده شد؟

گروه بین الملل : سعد حریری، نخست وزیر لبنان عصر دیروز دربیانیه ای که از شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی منتشر شد، استعفای خود را اعلام کرد.  حریری در بیانیه استعفای مشکوک خود حملات تندی را متوجه ایران کرده است آن هم درست یک روز بعد از دیدارش با علی اکبر ولایتی در بیروت.
حریری بلافاصله پس از این دیدار به عربستان سعودی فراخوانده شد و بیانیه استعفای او نیز در همانجا تنظیم و از شبکه سعودی العربیه پخش شد.
نحوه استعفا و همچنین زمان و مکان آن شگفتی بسیاری از ناظران را در پی داشت. ایرادهای اساسی به استعفای ناگهانی و تردید آمیز سعد الحریری از نخست وزیری لبنان در حالی وارد است که پس از تلاش های بسیار برای شکل گیری دولت در پی خلا قدرت چندین ساله، روند ثبات و رو به آرامشی در این کشور حاکم می شد. اما سوالات بسیاری در این باره شکل گرفته است.
بعد مکانی
یکی از سوالات در این باره مکانی است که حریری از آنجا استعفای خود را اعلام کرد، چرا اعلام استعفا به جای بیروت در ریاض پایتخت عربستان انجام شد؟ پر واضح است که عربستان سعودی از روند سیاسی لبنان و پروسه شکل گیری دولت و به نتیجه رسیدن آن بخاطر نفوذی که در گذشته بر این کشور داشته و کاهش آن را بر نمی تابید، ناراضی بوده است. عربستان از سویی به خاطر رقابتهای منطقه ای که در میدان سوریه داشته است و اکنون با منتفی شدن پرونده تروریستها و مسجل شدن راه حل بحران با حضور بشار اسد، به دنبال این است که میدان لبنان را بیش از آنکه دیر شود حفظ کند و اهرم فشاری برای خود دست و پا کند.
عربستان و حریری حضور و نفوذ جریان 14 مارس منتسب به حزب الله و محور مقاومت را در دولت و سپهر سیاسی این کشور بر نمی تابند و با توجه به پیروزی های این گروه در میدان سوریه و ابتکار عمل آنها در مبادله اسرا و بیرون کردن داعش از مرزهای لبنان فضای پیش رو فضایی کاملا تحت نفوذ حزب الله می بینند.
بعد زمانی
 چرا این استعفا در زمانی که لبنان در شرایط باثبات و امنی بسر می برد مطرح می شود. در حالی که بعد از یک دوره خلا قدرت و نبود دولت در لبنان به علت اختلافات پیچیده، با مشاکت حزب الله و حمایت آن از ریاست جمهوری میشل عون علیرغم مخالفت نبیه بری رئیس مجلس لبنان، سعد حریری مامور تشکیل کابینه شد و همه مسائل با رضایت او پیش رفته است، این موضوع مطرح می شود.
محتوا و شیوه استعفا
بجز اینکه این اقدام حریری از بعد زمانی و مکانی محل سوال است شیوه استعفا و همچنین متن بیانیه استعفا نیز مورد سوال و تردید بسیار است. چرا قرائت بیانیه استعفا بجای رسانه های لبنانی از طریق شبکه سعودی العربیه انجام می شود؟ چرا در استعفا فقط ادعاهای علیه مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی وتکفیری بیان می شود. حریری پس از استعفا از سمت خود مدعی شده که هر جا ایران حضور یابد، فتنه به وجود می‌آید. وی ضمن اشاره به این‌که دست‌های ایران در منطقه قطع خواهند شد مدعی شده است، ایران تلاش می‌کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت. حریری همچنین مدعی شده است دخالت‌های حزب‌الله باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شده است.
این نوع بیان و ادبیات و نشر آن از عربستان و توسط رسانه عربستانی بسیار ناشیانه و در جهت اثبات دخالت سعودیها و دلیلی بر عصیانیت آنها از فضای موجود منطقه است. ادبیاتی که بسیار نزدیک به ادبیات محمد بن سلمان و الجبیر علیه ایران است.
آیا الحریری تحت فشار آل سعود این تصمیم را اتخاذ کرده است؟ آیا این استعفا کلید بحران جدیدی در خاورمیانه و لبنان است؟ اینها سوالاتی است که فضای آینده لبنان و رویکرد عناصر اصلی قدرت در لبنان به آن پاسخ خواهد داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا