آخرین خبرها

انتقاد رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه از پایانه های مرزی دو کشور

انتقاد رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه از پایانه های مرزی دو کشور

استان‌ها > آذربایجان غربی – رییس اتاق بازرگانی استان وان ترکیه از رویه گمرک و پایانه های مرزی ایران و ترکیه انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، نجدت تاکوا در اجلاس اقتصادی اتاق‌های بازرگانی ارومیه و وان که در هتل آنا برگزار شد گفت: برای اولین بار در جلسه قبلی (خوی) توافقنامه ای دیپلماتیکی بین دو طرف امضا شد که در جلسه امروز، این توافقنامه اجرایی تر خواهد شد.
وی افزود: با توجه به همسایگی دو طرف، باید بتوانیم با استفاده مفید از این همسایگی، شاهد توسعه اقتصادی دو منطقه شویم.
وی اضافه کرد: ما به همراه یک هییت ۳۲ نفره از فعالان اقتصادی بخش های مختلف وارد ایران و استان آذربایجان غربی شده ایم و انتظار داریم با توجه به سابقه ۳۵۰ ساله مرزی بدون جنگ برای بیشتر شدن ارتباط اقتصادی دو طرف شاهد همکاری های گسترده تر باشیم.
رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه تصریح کرد: اتاق بازرگانی ارومیه برادر بزرگتر وان است و ما از تجربیات این اتاق برای بهبود وضعیتمان استفاده خواهیم کرد.
تاکوا گفت: مشکلات مطرح شده توسط فعالان مختص ایران و ترکیه نیست با این حال تلاش می کنیم با انتقال این مشکلات به مقامات سیاسی و بالاتر کشورهایمان، آنان را نسبت به رفع این مشکلات آگاه سازیم.
وی افزود:ما (وان و آذربایجان غربی) باید بتوانند از افق و آینده ۵ سال که توسط ریسای جمهوری ایران و ترکیه با رقم ۳۰میلیارد دلار ترسیم شد بهره ببریم.
رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه خاطر نشان کرد: با وجود ۳۰۰ کیلومتر از ۵۶۰ کیلومتر همسایه مرزی دو کشور که توسط وان و آذربایجان غربی، این دو منطقه باید بتوانند سهم زیادی از مبادلات دو کشور را به خود اختصاص دهند.
وی با اشاره به مشکلات ورود و خروج فعالان اقتصادی دو منطقه از گمرک و پایانه های مرزی افزود: در کشورهای اروپایی با امضا قرارداد شینگن بین ۲۳ کشور براحتی تبادلات تجاری امکان پذیر است درحالی که بین ما و ایران و بخصوص دو استان آذربایجان غربی و وان نیاز به بروکراسی های اداری و گمرکی زیادی است و حتی اگر این مشکل نیز برطرف شود، خدمات گمرک به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی نیست و دو طرف از خدمات گمرکی رضایت مندی ندارند.
وی اضافه کرد: سطح عوارض گمرکی برای هر کالا با استانداردهای جهانی همگام نیست و هر دوطرف از این اتفاق متضرر می شوند.
رییس اتاق بازرگانی وان ترکیه تصریح کرد: تجارت نیازمند کاهش بروکراسی است و ما نه تنها قادر به تجارت کلان نیستیم بلکه برای تجارت خرد نیز با توجه به روند کنونی به سختی قادر به پرداختن به تجارت هستیم لذا نیاز داریم به‌جای برخوردهای غریبانه با یکدیگر، برادرانه‌تر برخورد کنیم تا با افزایش سطح تجارت دو طرف شاهد توسعه روابط اقنصادی شویم.
تاکوا گفت: گمرک آزاردهنده ترین بخش سفر به ایران یا ترکیه است و برخوردهای مناسبی هم صورت نمی‌گیرد لذا باید رویه گمرک دو کشور باید اصلاح شود که در این راستا در گام ااول اصلاح درب های ورودی گمرک در ۲ طرف است و قول می دهم هزینه بخش ترکیه را خودمان تقبل کنیم.

مسئولان اتاق بازرگانی وان ترکیه در قالب یک هییت تجاری و اقتصادی برای همکاری با فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی به ارومیه سفر کرده اند.

48

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا