محمد باقر نوبخت گفت: تا دی ماه خط آهن قزوین-رشت به بهره برداری میرسد.
در جلسه بررسی طرح های ریلی پروژه های اقتصاد مقاومتی گفت: امروز از دو منظر مجریان پروژه و ناظران طرح ها به موضوع حمل و نقل پرداخته و گزارش ۵ طرح مهم ریلی ارائه شد. این طرح ها بدون در نظر گرفتن مسیر خاطرات که به شبکه ریلی همسایه متصل میشود از دو منظر برای ما اولویت دارد. یکی از منظر سیاست های اقتصاد مقاومتی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و منظر دیگر به دلیل ذکر شدن این پروژه ها در برنامه ششم است.
او ادامه داد: یکی از اولویت های مهم ما با توجه به مسئله محور بودن برنامه ششم بر خلاف برنامه های ۵ ساله توسعه قبلی که برنامه محور بودند حوزه حمل و نقل ریلی است. مردم باید از مزایای ریل بهره مند شوند. در این بخش کاری برای رفاه مردم انجام می دهیم که رهبری معظم انقلاب در سیاست های اقتصاد مقاومتی و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشته اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: راه آهن تهران – همدان افتتاح شده و انتظار داریم با توجه به انجام تست گرم راه آهن ملایر – کرمانشاه ظرف هفته های آینده بتوانیم با قطار به کرمانشاه برویم. رسانه ها نیز باید این موضوع را از ما مطالبه کنند همچنین قرار است ریل از کرمانشاه به اسلام آباد و سپس مرز برسد. از خط آهن همدان نیز به سمت سنندج حرکت خواهیم کرد.
نوبخت مطرح کرد: انتظار داریم در آینده نزدیک ریل از مراغه به ارومیه برسد و وزارت راه موظف است ظرف ماههای آینده این کار راانجام دهد.
او در خصوص راه آهن قزوین – رشت گفت: نه تنها گیلانی ها بلکه مردم جمهوری آذربایجان نیز انتظار دارند از طریق خط آهن به خلیج فارس برسند و تنها قطعه باقیمانده از این کریدور، قطعه آستارا تا قزوین است که فاقد ریل است. خارجی ها در هیچ سفری نیست که از رئیس جمهور نخواهند تا این قطعه ریلی اجرا شود. تا دی ماه قطار به رشت می رسد اما با توجه به اینکه نگاه ما به این مسیر بین المللی است ریل گذاری در رشت به پایان نخواهد رسید بلکه تا آستارا ادامه خواهد داشت.
نوبخت تاکید کرد: اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت به دلیل آنکه باید کوهها را سوراخ کنیم و دره های بلند را پل بزنیم کار بزرگی است که وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است. همچنین قطعه ریلی میانه به بستان آباد و سپس تا تبریز نیز باید انجام شود تا مسیر طولانی فعلی اصلاح شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد: معتقدم سازمان برنامه و بودجه باید ابتدا از پروژه ها پشتبانی بودجه ای کندو بعد انتظار داشته باشد که با این اعتبارات تخصیص یافته چه میزان از کار پیشرفت داشته است. بنابراین برای این طرح ها به منابع کافی نیازمندیم. من از بابت اطمینان خاطر به وزارت راه و شهرسازی و مردم باید بگویم سازمان برنامه و بودجه باید کلید باشد نه قفل تا خدمات سریعا به مردم برسد …
او اضافه کرد: منابعی که از بودجه داریم از دو راه بدست می آید یا از طریق مالیات است که این منبع ظرفیت محدودی دارد البته در تلاشیم تا با استفاده از نرم افزارهای سنگین کسانی که مالیات نمی دهند شناسایی کنیم اما در حال حاضر بیشتر از این نمی توانیم از مالیات کسب درآمد کنیم. یا منبع دیگر درآمدهای نفتی است. اگرچه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند نفت فروشی درآمدزایی نیست بلکه بخشی از دارایی های سرمایه ای نسل ما و نسل بعد را به خارج می فروشیم.
نوبخت ادامه داد: بنابراین پول هایی که از راه فروش نفت بدست می آید باید صرف پروژه هایی شود تا طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به حساب بیاید اما درآمد نفت با یک مشکل جدی روبرو است که کاهش قیمت آن بود. نفت از بشکه ای ۱۰۴ دلار در آغاز دولت لازدهم به ۴۷ تا ۴۸ دلار در ۶ تا ۷ ماه گذشته رسیده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دوکار می شودکرد یکی اینکه پروژه های عمرانی متوقف شود که این کار نشدنی است و دیگر اینکه برای اجرای آنها تامین منابع داشته باشیم. یکی از راههای کسب منابع مالی برای پروژه عمرانی جذب سرمایه خارجی است که وزارت راه و شهرسازی در چند پروژه این کار راانجام داده است.
او اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران – مشهد تامین مالی خارجی کرده است. باید این خط آهن برقی شود تا سرعت قطار تهران – مشهد افزایش یابد اما برای جذب همین سرمایه خارجی نیز باید ۱۵ درصد منابع را ما بدهید که سازمان برنامه و بودجه همه این ۱۵ درصد را پرداخت می کند.
نوبخت با اشاره به پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون گفت: اگر چه در حال حاضر راه آهن از روسیه به اینچه برون، گرگان، گرمسار و تهران می رسد اما به جهت صعب العبور و قدیمی بودن مسیر بار به کندی به تهران می رسد که به همین منظور قرار است این مسیر نیز برقی شود و تا پایان امسال ۱۵ درصد طرف ایرانی برای جذب منابع خارجی را قرار است پرداخت کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اجرای پروژه های دو خطه، سه خطه یا چهارخطه کردن راه آهن موجود اضافه کرد: شرکت راه آهن در حال انجام این طرح ها است و با توجه به اینکه برخی خطوط مربوط به سالهای بسیار دور است باید خطوط اصلی نیز تعویض شود.
او با بیان اینکه باید برای چنین طرح هایی از منابع داخلی استفاده کنیم، گفت: متاسفانه قیمت نفت تقلیل داشت اما دست روی دست نگذاشتیم تا پروژه ها متوقف شود چون همین توقف پروژه ها اجرای آنها را در سالهای بعد گران تر خواهد کرد. به همین منظور از منابع دیگر بخصو ص انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی را حتی در صورت لزوم با پرداخت ۱۵ تا ۱۶ درصد سود استفاده می کنیم.