آخرین خبرها

تغییر نظام ریاستی نه در مجلس طرح شده، نه امضایی برای آن جمع آوری شده / رهبری تاکید نکردند که نظام کشور پارلمانی شود / نظام ریاستی به دموکراسی مورد نظر امام بسیار نزدیک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی معتقد است طرح موضوع ایجاد نظام پارلمانی از سوی یکی از نمایندگان «ناشیانه» بوده است.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با «انتخاب» با اشاره به طرح موضوع تغییر قانون اساسی و ایجاد نظام پارلمانی یا تغییر در دوره ریاست جمهوری گفت: موضوع مهمی نیست و به صرفه ادعای یکی از نمایندگان که تعلق خاطری هم به فراکسیون اعتدالیون  دارد نباید تغییراتی ایجاد شود.

نماینده مردم نجف آباد ادامه داد: این نظر شخصی بوده و در مجلس  نه مطرح شده نه بیان شده و نه امضایی جمع شده، حتی نامه ای نیز نوشته نشده است. ضرورت ندارد در شرایط خاص که کشور با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند چنین موضوعی مطرح شود.

وی گفت: در شرایطی که بیکاری موضوع اصلی کشور است نباید فکر و ذهن خود را با مسایل حاشیه و فرعی منحرف کنیم که فایده برای نظام ندارد.

عضو کمیسیون قضایی تاکید کرد: سیستم نخست وزیری و ریاست جمهوری کنونی، در صورتی کارایی دارد که مسئولین خود را وقف مردم کنند و نگاهشان به توان داخلی باشد و از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات مردم استفاده کنند، بنابراین باید با هم متحد باشیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم و همین سیستم کنونی را تقویت کنیم و بتوانیم مشکلات کلان کل کشور که بیشترین آن اقتصادی است را حل کنیم. در حال حاضر شرایط سختی پیش رو داریم که با همکاری یکدیگر می توانم مشکلات را برطرف کنیم.

ابوترابی همچنین گفت: مقام معظم رهبری نگفتند که چنین کاری بشود بلکه فرمودند اگر تصمیم گرفته شد که نظام پارلمانی ایجاد شود از طرف ایشان مشکلی وجود ندارد پس ایشان تاکید نداشتند که چنین اتفاقی رخ دهد.

نماینده مجلس افزود: سیستم نخست وزیری که در گذشته تجربه شد و چه سیستم کنونی یعنی ریاست جمهوری، اگر نگاهشان به خارج از کشور باشد بی خاصیت خواهد بود. در شرایطی یک سیستم خاصیت دارد که مدیران تمام وقت در خدمت باشند و نگاهشان به بیرون از کشور و دست دشمن نباشد و توان داخلی را تقویت  کنند.

وی تاکید کرد: طرح چنین موضوعی ناشیانه است و باید بشدت از بیان آن به که باعث مشغله افکار عمومی می‌شود پرهیز کنیم.

ابوترابی گفت: ساختارهای سیستم اداری باید اصلاح شود اما اشتباه است که به گذشته برگردیم. ما نخست وزیری را در گذشته امتحان کرده ایم. هدایت سیستم ها و ساختارها به این سمت اشتباه است.

وی بیان داشت: سیستم ریاست جمهوری کنونی به دموکراسی که امام در قانون اساسی به آن اشاره کرده بسیار نزدیک است اما هر دو حالت جوابگوی اصلاح دیوانسالاری ایران نبوده است. ما به تحول بنیادین و انقلاب بروکراسی در نظام اداری نیاز داریم اما راه  این نیست که به سمت ایجاد نظام پارلمانی برویم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا