آخرین خبرهااسلایدربین الملل

جزئیات دستور جدید ترامپ علیه ایران ؛ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال چیست؟

گروه بین الملل : دونالد ترامپ در اقدام ضدایرانی جدید خود به نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی دستور داد تا به درخواست‌های ایران برای دریافت وام از این موسسات مالی رای منفی بدهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک دستورالعمل تازه، نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرد علیه هرگونه درخواست‌ وام از سوی دولت ایران رأی دهند و تمام توان خود را به کار گیرند تا ایران نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند.

بر اساس این گزارش رئیس‌جمهوری آمریکا این تصمیم را برای مقابله با آنچه به ادعای او «قصور دولت ایران در مبارزه با پدیده قاچاق انسان» است، گرفته است. این دستور رئیس‌جمهوری آمریکا شامل حال دولت‌های روسیه و کره شمالی هم شده و از ابتدای سال مالی ۲۰۱۸ میلادی اجرا خواهد شد. سال مالی دولت فدرال، از اول اکتبر یعنی همین امروز شروع می‌شود بنابراین این دستورالعمل از هم اکنون لازم‌الاجرا است.

بی‌بی‌سی نیز در این رابطه نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا در ماه تیر امسال در گزارش سالانه خود ایران را در زمره کشورهایی قرار داده که تلاش قابل توجهی برای جلوگیری از مشکل گسترده قاچاق انسان انجام نمی‌دهند.

در گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا ادعا شده بود که گروه‌های سازمان‌یافته، زنان، پسران و دختران ایرانی را در معرض قاچاق انسانی در ایران، افغانستان، کردستان عراق، پاکستان، امارات متحده عربی و اروپا قرار می‌دهند.

به ادعای این گزارش، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ انتقال افراد از طریق ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کرده است. وزارت خارجه ایران پس از انتشار گزارش آمریکا، اتهام گستردگی قاچاق انسان در ایران را رد کرد و خود آمریکا را عامل شیوع این پدیده در جهان خواند.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در رابطه با آن گزارش، سیاسیت تازه‌ای علیه ایران و چند کشور دیگر در نظر گرفت و نمایندگان آمریکا در بانک‌های توسعه بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول را موظف کرد که به هرگونه تقاضای وام توسط دولت ایران رأی منفی بدهند.

بر اساس این گزارش، بنا بر دستورالعمل جدید ترامپ که به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ابلاغ شده است، هرگونه برنامه کمک‌های بشردوستانه و غیرتجاری واشنگتن به چند کشور از جمله سودان، ونزوئلا و ایران متوقف می‌شود.

بر اساس قانون حمایت از قربانیان قاچاق انسان که در سال ۲۰۰۰ در آمریکا تصویب شد، دولت ایالات متحده به کشورهایی که حداقل استاندارد مبارزه با قاچاق انسان را ندارند و در این زمینه تلاش هم نمی‌کنند، کمک‌های غیربشردوستانه نمی‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا