آخرین خبرهاتدبیر ورزشی

پرسپولیس – سپاهان؛ الکلاسیکوی ایران از روی اعداد

پرسپولیس و سپاهان

دو تیم پرسپولیس و سپاهان، امروز شصت و هفتمین پیکار تاریخشان را باهم خواهند داشت.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ورزش سه، بازی قرمزهای تهران و زردهای اصفهان در دو دهه اخیر به مسابقه ای مهم برای فوتبال ایران تبدیل شده است. برخی القابی چون «الکلاسیکوی ایران» نیز به این دیدار می دهند، لقبی که در سال های اخیر بسیار در فوتبال کشورمان مرسوم شده است. اما مسابقه امروز پرسپولیس و سپاهان، نکاتی جالب دربر دارد که به شکلی متفاوت آن را خواهید خواند.

1. در بازی هایی که هر دو تیم از سرمربی خارجی بهره برده اند، پرسپولیس تنها یک پیروزی کسب کرده است. لیگ ششم شاگردان مصطفی دنیزلی، شاگردان بوناچیچ را در آزادی و با گل های معدنچی و حاجی زاده مغلوب کردند.

2. در بین 20 گلزن برتر هماوردی پرسپولیس و سپاهان، نام دو مهاجم خارجی به چشم می خورد؛ عماد رضا و جواهیر سوکای. عماد رضای عراقی و سوکای آلبانیایی هر کدام 3 بار دروازه سرخپوشان را گشوده اند.

3. در یک دهه اخیر پرسپولیس تنها یک بار در اصفهان پیروز شده؛ اما این برد قرمزها بسیار شیرین و البته پرگل بوده است. آن ها در لیگ شانزدهم با 3 گل در ورزشگاه فولاد شهر پیروز شدند تا علاوه بر این طلسم شکنی، آخرین بازی دو تیم در فولاد شهر را نیز برده باشند.

4. مهدی طارمی تنها بازیکن از لیست گلزنان برتر دیدار دو تیم است که همچنان بازی می کند. طارمیِ 25 ساله از 4 فصل قبل مقابل سپاهان بازی کرده و 4 بار دروازه طلایی پوشان را نیز باز کرده است.

5. رکورد پیروزی های متوالی برای دربی قرمز و زردهای ایران در دست سرخپوشان است. پرسپولیس از سال 50 تا 54 تمام دیدارهایش مقابل سپاهان را برد تا با 5 پیروزی پیاپی مقابل این تیم اصفهانی، از این حیث رکورددار باشد.

6. پرگل ترین پیروزی این هماوردی نیز در درست پرسپولیس است. آن ها در سال 50 با هدایت حسین فکری سپاهان را شش گله کردند که شهرت و آوازه فعلی را نداشت.

7. از سال 83 تا 85 پرسپولیس در حسرت پیروزی بر سپاهان بود. در این مدت 7 بازی برگزار شد که 4 تای آن با پیروزی طلایی پوشان و 3 مسابقه نیز با تساوی به پایان رسید.

8. شماره هشت خاطره ساز سپاهانی ها بیشترین سابقه بازی در این دیدار را دارد. محرم نویدکیا 26 بار در مقابل پرسپولیس به میدان رفته است.

9. بعد از آخرین تساوی بدون گل پرسپولیس و سپاهان، مجموعا این دو تیم 9 بار اقدام به تغییر سرمربی کرده اند.

10. پرسپولیس در صورت پیروزی در بازی پیش رو، به دهمین برد در تاریخ لیگ برتر مقابل سپاهان خواهد رسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا