آخرین خبرهااسلایدربین الملل

تاخت و تاز ترامپ علیه ایران از تریبون سازمان ملل ؛ اولين سخنراني دونالد ترامپ : برجام مايه شرمساري آمريكا است

ترامپ

گروه بین الملل : سه‌شنبه روز مهمی برای دونالد ترامپ بود؛ روزی که او برای نخستین‌بار در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران جهان را خطاب قرار می‌داد. او که صحبت‌هایش را با اشاره به ویرانی توفان‌های اخیر در آمريكا آغاز کرد، در ادامه از خود به عنوان فردی یاد کرد که آمده است تا قدرت را به دست مردم بدهد. گذشته از مسائلی مانند بحران کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا، دونالد ترامپ در سخنانش بارها کوشید آمريكا را به عنوان الگویی برای کشورهای جهان نشان دهد. صحبت‌های او درخصوص قدمت قانون اساسی آمريكا، قدرت نظامی این کشور و کمک‌های مالی آن به سازمان ملل همگی نشان از رئیس‌جمهوری داشت که آمده بود تا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد. هرچند در جایی دیگر از سخنان خود متذکر شد که آمريكا نمی‌خواهد ارزش‌های خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. او که بارها از همکاری و همدلی میان کشورهای جهان برای شکست دشمنان بشریت سخن گفت، در ادامه شمشیر را برای برخی کشورهای جهان از رو بست.
ایران، چین، کره‌شمالی، ونزوئلا و کوبا از جمله کشورهایی بودند که دونالد ترامپ صراحتا به انتقاد از آنها پرداخت؛ هرچند طعنه‌های تند او به قراردادهای بین‌المللی که در عمل به ضرر ایالات متحده هستند، می‌تواند دامنه انتقاد او را حتی به هم‌پیمانان سنتی این کشور نیز تعمیم دهد. وی در ادامه همچنین از لزوم مقابله با مخاطراتی سخن گفت که ایالات متحده را از اوکراین تا دریای چین جنوبی تهدید می‌کند. البته رئیس‌جمهور آمريكا به نظر چندان از حال و هوای نطق‌های داخلی‌اش خارج نشده بود و در آغاز کلام، بار دیگر بر شعار «نخست آمريكا»ی خود تأکید کرد. او در جایی از سخنان خود صراحتا اشاره کرد منافع ایالات متحده را بر همه چیز ترجیح می‌دهد و از دیگر رهبران جهان نیز خواست همین کار را بکنند. رئیس‌جمهور آمريكا در همین رابطه گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم از ما سوءاستفاده شود یا ما را وارد توافق‌نامه‌های یک‌طرفه کنند که در آن آمريكا در مقابل، چیزی به دست نمی‌آورد».
کره‌شمالی، ایران، ونزوئلا
با توجه به جنگ کلامی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی، انتظار می‌رفت ترامپ در سخنانش، بار دیگر رژیم حاکم در این کشور را مورد عتاب قرار دهد و رهبران جهان را با اتخاذ اقدامات سختگیرانه‌تر تهییج کند اما او در سازمان ملل پا را از این فراتر گذاشت و از نابودی کامل کره‌شمالی برای دفاع از آمريكا و متحدانش سخن گفت. او در ادامه از کیم یونگ اون با عنوان «مرد موشکی» یاد کرد که به سمت خودکشی حرکت می‌کند و او را مسئول گرسنگی میلیون‌ها انسان در این کشور دانست. با این حال، انتقادات ترامپ تنها به کره‌شمالی محدود نشد و او در ادامه سخنان خود به ایران، سوریه، ونزوئلا و کوبا نیز حمله کرد. او با تکرار حرف‌های خود در مورد برجام، این توافق را یکی از بدترین توافق‌های آمريكا و مایه شرمساری برای کشورش دانست. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین کوشید ایران را به عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی کند و در ادامه تهدید کرد که ممکن است به همین دلیل از برجام به صورت یک‌طرفه خارج شود. رئیس‌جمهور آمريكا اعلام کرد اگر توافق هسته‌ای ایران پوششی برای توسعه برنامه هسته‌ای باشد، آن را نخواهد پذیرفت. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که قرار است نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ‌ملل با شرکت ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده با موضوع توافق هسته‌ای برگزار شود. ترامپ همچنین مدعی شد ایران از پول نفت برای تأمین مالی حزب‌الله استفاده می‌کند. وی ادعا کرد ایران به تقویت دیکتاتوری بشار اسد کمک کرد و جنگ در یمن را هدایت می‌کند. در ادامه انتقاد از کشورهای جهان، نوبت به ونزوئلا رسید و در این رابطه، ترامپ از دولت نیکلاس مادورو به عنوان دولتی خودکامه یاد کرد که یک کشور غنی را به ورطه نابودی کشانده است. او در ادامه برای برگرداندن ونزوئلا به مسیر دموکراسی، از خواست دولتش برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر این کشور خبر داد.
تغییر ساختار سازمان ملل
ترامپ در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه ایالات متحده ٢٥ درصد از هزینه‌های سازمان ملل را پرداخت می‌کند، از ساختار بوروکراتیک این سازمان انتقاد و اعلام کرد آمريكا به گونه‌ای ناعادلانه بار تأمین مالی هزینه‌های سازمان ملل متحد را بر دوش می‌کشد. او همچنین از عضویت برخی کشورها در شورای حقوق بشر انتقاد کرد؛ کشورهایی که از نظر رئیس‌جمهور آمريكا به هیچ عنوان به اصول و ارزش‌های سازمان ملل پایبند و متعهد نیستند. پایان‌بخش حرف‌های ترامپ بعد از خط‌و‌نشان‌کشیدن برای ملت‌های مختلف، حرف‌هایی کلیشه‌ای مبنی بر شکست دشمنان بشریت بود. با این حال، مشخص نیست که آمريكا با کدام هم‌پیمانان و بر اساس کدام قراردادهای بین‌المللی قصد دارد با دشمنان بشریت بجنگد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا