اجتماعیفوریملی

هزینه‌های کمرشکن درمان برای اولین بار در تاریخ ایران، صفر شد

بیمارستان وزارت بهداشت و درمان

تهران – معاون درمان وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه‌های کمرشکن درمان که تا قبل از دولت یازدهم هر سال بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر را فقیر می‌کرد در این دولت به صفر رسید.

به گزارش تدبیرشرق محمد آقاجانی در روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: هزینه‌های کمرشکن درمان، شامل هزینه‌هایی است که یک فرد بیمار با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، به علت پرداخت هزینه‌های درمان نه تنها به زیر خط فقر می‌رود بلکه مجبور است، برای ادامه درمان و ادامه زندگی خود قرص کند و بنابراین با مراجعه به پزشک و بیمارستان نه تنها تمام دارایی خود را از دست می‌دهد و فقیر می‌شود بلکه بدهکار می‌شود و برای همیشه زیر خط فقر می‌رود.
وی گفت: این شاخص (درصد افرادی که به علت هزینه‌های کمرشکن درمان فقیر می‌شوند) در زمان شروع برنامه چهارم توسعه حدود سه درصد جمعیت کشور را شامل می‌شد، یعنی سه درصد جمعیت کشور با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی فقیر و متحمل هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شدند که با احتساب جمعیت 80 میلیونی ایران، حدود دو میلیون و 400 هزار نفر را شامل می شد.
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم ( که در زمان دولت قبل اجرا شد) قرار بود، تعداد جمعیتی که در کشور دچار هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شوند تا پایان این برنامه، از سه درصد به یک درصد جمعیت کشور، کاهش یابد اما بر خلاف این قانون، تعداد افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن شدند، درست خلاف جهت برنامه در این مدت از سه درصد نیز بیشتر شد و بر اساس مطالعه‌ای که در زمان دولت دهم در تهران انجام شده بود، تعداد این افراد در تهران بین هفت تا 13 درصد جمعیت بود.
وی گفت: مطالعه جامعی که به طور دقیق میزان افراد دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت را در دولت قبل در کل کشور نشان دهد، وجود ندارد، برخی مسئولان دولت گذشته این آمار را محرمانه و امینتی می‌دانستند اما در یک مطالعه دیگر که دکتر راغفر(اقتصاددان) در تهران انجام داد، تعداد افرادی که در تهران دچار هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شدند، حدود 17درصد برآورد شده است.
آقاجانی گفت: در مجموع بر خلاف قانون برنامه توسعه میزان جمعیتی که در کشور دچار هزینه‌های کمرشکن درمان می‌شدند، در دولت دهم در کشور افزایش یافته است.
وی افزود: دولت یازدهم بعد از چند ماه از شروع فعالیت خود، طرح تحول سلامت را در اردیبهشت 93 شروع کرد و اولین اقدام این برنامه، کاهش فرانشیز و سهم پرداختی مردم از هزینه‌های بستری به شش درصد برای شهرنشینان و سه درصد برای روستائیان بود.
معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: به این ترتیب سهم پرداختی مردم از هزینه‌های بستری و خدمات بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی از حدود 37 درصد به زیر 5 درصد رسید که رقمی قابل تحمل برای اکثریت قریب به اتفاق مردم است و حتی در مواردی که افراد توان پرداخت این رقم را نداشته باشند نیز به آنها کمک می‌شود.
آقاجانی گفت: با اجرای این برنامه دیگر هیچ فردی در کشور وجود ندارد که به علت مراجعه به بیمارستان و بستری در مراکز درمانی دچار فقر شود و در واقع با این کار هزینه‌های کمرشکن درمان در کشور به صفر رسید.
وی افزود: اگر افرادی بگویند که هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های خصوصی بالاست، باید به آنان گفت که مراجعان به این مراکز معمولا افرادی هستند که توان مالی بالاتری دارند و می‌توانند هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند و عموم مردم و به خصوص اقشار نیازمند از خدمات بیمارستان‌های دولتی که با حضور پزشکان عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و با کیفیت مناسب ارائه می شود، استفاده می‌کنند که هزینه آن پایین است.
وی ادامه داد: همزمان با این طرح،اقدامات دیگری مانند رایگان شدن زایمان طبیعی، بیمه شدن 10 میلیون فرد فقیر فاقد بیمه، حمایت و پوشش بخش مهمی از هزینه‌های سنگین بیماران خاص و مبتلایان به سرطان، پوشش خدمات دندانپزشکی برای دانش آموزان و زنان باردار و پوشش 85 درصدی خدمات درمان ناباروری نیز به تکمیل این برنامه و کاهش هزینه‌ها و دغدغه های مردم کمک کرد.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با این اقدام مهم وزارت بهداشت در دولت یازدهم، در واقع فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند در کشور هیچ فردی نباید علاوه بر درد بیماری رنج دیگری داشته باشد، برای اولین بار در دولت تدبیر و امید محقق شد و این یکی از آرمان‌ها و آرزوهای دیرین بزرگان انقلاب اسلامی بود که در دولت یازدهم محقق شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا