سیاسیملی

جهانگیری: بگویید در قوه قضاییه و ناجا برای مبارزه با قاچاق کالا چه‌کرده‌اند

جهانگیری

اسحاق جهانگیری، با ارایه گزارشی از عملکرد رییسی و قالباف در زیر مجموعه متبوعشان درباره مبارزه با قاچاق از آنها خواست خوشان بگویند در این حوزه چه کرده‌اند.

به گزارش تدبیرشرق، اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست، اظهار کرد: حتماً یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است موضوع راه‌اندازی تولید داخلی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های آسیب تولید داخل قاچاق کالا است، خاطرنشان کرد: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند با این روش به تولید کشور آسیب بزنند. از رانت‌ها استفاده کنند و یک فرصتی است که رانت‌جویان سعی می‌کنند اقتصاد داخلی کشور را از مسیر خود منحرف کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت. به طوری که زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25 میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی که انجام گرفته میزان قاچاق در مقطع فعلی به میزان 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه بخشی از موضوع قاچاق مربوط به کوله‌برها و ته‌لنجی‌ها است که دولت به هیچ وجه مزاحم کار آنها نشده است و این افراد بر اساس مقررات کار خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته که طی آن 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده‌اند تا به سرعت با آنها مقابله شود.

وی گفت: آنچه که مهم است این است که در یک مقطع از تاریخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد و به جای اینکه موضوع به طور اساسی برطرف شود با شعار به آن پرداخته شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: قاچاق به همین دلیل افزایش پیدا کرد و فساد نیز رو به فزونی گذاشت و اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت. امروز نمایندگان همان تفکر در صحنه رقابت ها هستند و می خواهند با همان روش ها با مسائل کشور روبرو شوند.

وی ادامه داد: مردم متوجه باشند که کاندیداهایی که به صحنه آمده اند و ادعاهایی را مطرح می کنند چقدر مسائلی که مطرح می کنند و وعده هایی که می دهند  فریبنده است.

جهانگیری خطاب به سید ابراهیمی رئیسی گفت:‌ کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده اند باید برنامه هایی را ارائه بدهند در حالی که ما  هنوز چیزی ندیده ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته اند و می خواهند در خدمت امام رضا (ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده اند و جزوه ای را در یکی از مناظره ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده اند اظهار کرد: آقایان بیایند و بگویند ما در ناجا بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی در قوه قضائیه مسئولیت داشته است بیاید و پاسخگوی فعالیت هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائیه داشته اند امروز بیایند و بگویند که چه کرده اند.

ابراهیم  رئیسی در فرصت انتقادش به صحبت‌های جهانگیری، اظهار کرد: پشتوانه برنامه‌های ارایه شده ما تحقیق، تفحص و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهیان است. از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهیان بهره بردم و برنامه ارایه شده‌ام بر طبق فعالیت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌های قبل است.

وی ادامه داد:‌ در ارتباط با قاچاق کالا باید پرسید که قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز 18 میلیارد دلار و به گفته ایشان 12 میلیارد دلار قاچاق کالا از کجا ایجاد شده است.

رئیسی همچنین گفت: قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌های قاچاق کالا رسیدگی می‌کنند، اما نکته این است که باید در ابتدا در زمان شکل‌گیری قاچاق با آن مبارزه کرد.

وی افزود: آیا دولت می‌تواند با ایجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتی که خودش و نزدیکانش در حوزه‌های خصوصی فعال نباشند. چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ این امر امکان پذیر است اگر از مبنا و اصول کاملاً کنترل شود.

 هاشمی طبا در اولین سوال آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد برنامه اش در برخورد با  قاچاق کالا در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام زمان (عج) گفت: برای کشوری که استقلالش  توسط رزمندگان و شهدا تدوین شده، بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می شود. من اطلاعاتی را که از روزنامه های خودمان کسب کردم ، عرض می کنم که روزنامه های ما نوشته اند که از 114 اسلکه رسمی قاچاق وارد کشور می شود و  در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه عناصر و افرادی می توانند از اسکله های رسمی قاچاق وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده و همچنین اظهار بر این است که از مناطق آزاد کالا وارد می شود ورقمی حدود 450  میلیون دلار است. من تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات دقیق تری دارند واقعا بگویند چگونه از 114 اسلکه  کالای قاچاق وارد می شود و شناسایی نمی شود و به مردم گفته نمی شود.

محمدباقر قالیباف در انتقاد اظهارات مطرح شده از سوی جهانگیری اظهار کرد: ما اگر بحث 4 درصدی ها را مطرح می کنیم به این دلیل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین شرط مبارزه با قاچاق کالا پیشگیری است افزود: وقتی در دولتی برخی اعضای دولت و مدیران آن در عین حال حقوق یک کارگر 800 هزار تومان است و عقب ماندگی حقوق پیدا می کند، وزرای آن دولت پایه گذار حقوق های نجومی می‌شوند. مانند جنابعالی که در دوره وزارت پاداش های چند میلیاردی را هم برای خود تصویب می‌کنیدو  هم به عده ای از همکاران خود می دهید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جهانگیری خاطر نشان کرد: شما وقتی که در هفته قبل دیدید وزیری که کار فرهنگی دارد،‌واردات غیر قانونی انجام می دهد آیا شما با این شرایط می توانید از قاچاق پیشگیری کنید؟

قالیباف در ادامه خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: وقتی شما امروز نمی توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف مانند سپرده گذاران موسسات کاسپین و میزان را تامین کنید، بعد می گویید باید سرمایه وارد کنید و  امنیت آن را برقرار کنید؟ وقتی شما در مسکن مهر مشکل دارید به این دلیل است که وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند؛ وقتی شما کسی را می گذارید که مدیر بانک آن را تعیین می کند و بدون هیچ روالی رقم بیش از 400 میلیون تومان را در حسابی جابجا می کند طبیعتا قاچاق کالا اتفاق می افتد.

مصطفی میرسلیم در واکنش به سخنان جهانگیری درباره موضوع قاچاق کالا اظهار کرد: شما که به آقای رئیسی اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد خودتان پیش از ایشان مورد سوال هستید برادر من. شما اول خودت برنامه‌ات را مطرح کن بعد به دیگران ایراد بگیر که چرا برنامه ندارند.

وی ادامه داد: موضوع قاچاق چیزی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم. شما باید بگویید که این کار چه بلایی بر سر کشور، بر سر اشتغال جوانان و بر سر جامعه می‌آورد و مشکلات اجتماعی را با خود به همراه دارد.

میرسلیم با اشاره به سابقه چهارساله جهانگیری در دولت یازدهم اظهار کرد: جنابعالی در چهار سال اخیر در دولت بوده‌اید. آیا شما خواب بوده‌اید و حواستان نبوده است که چگونه انجام می‌گیرد و حال فهمیده‌اید و می‌خواهید از آن جلوگیری کنید؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی ادامه داد: شما به دیگران می‌گویید برنامه‌تان برای مبارزه با قاچاق کالا چیست؟ شما خودتان در دولت چگونه این موضوع را پیگیری می‌کنید؟ اگر آن رقمی که آقای رئیسی می‌گویند درست باشد و همان 12 هزار میلیارد میزان قاچاق کالا باشد نه 18 هزار میلیاردی که آن میزان هم مطرح شده است، دولت تاکنون چگونه با آن برخورد کرده است؟

حسن روحانی در ادامه این مناظره  اظهار کرد: در مساله قاچاق و مفاسد اولین نکته مورد توجه این است که باید به ریشه های مساله بپردازیم. این که چرا قاچاق به وجود می آید؟

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تولید داخلی را بالا ببریم و با قیمت ارزان به مردم عرضه کنیم دیگر قاچاق ایجاد نمی شود. الان در کشورهای دنیا قاچاق کالا معنی ندارد. وقتی از قاچاق حرف می زنند از قاچاق اسلحه و امثال آن صحبت می کنند.

روحانی همچنین گفت: باید فضای آزادی را برای بخش های خصوصی ایجاد کنیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند به عنوان فضای خصوصی فعالیت کنند. گروه‌هایی که حامی های نظامی دارند وارد فضای رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعی بین بخش خصوصی ایجاد شود.

وی سپس گفت: روستاهای مرزی ما باید تولید کننده و استان های مرزی صادر کننده باشند. به این صورت جلوی قاچاق کالا گرفته می شود اگر یک رسانه ای یک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومی ایجاد شده است، نباید خبرنگار را بگیریم، بلکه باید آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در بخش جمعبندی سخنان خود  گفت:آقای رییسی باید سابقه و برنامه تنظیم کنند و به اطلاع مردم برسانند. اینکه قوه قضاییه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه تر شده، بنابراین قوه قضاییه در مسوولیتی که ایشان داشته ضعیف بوده است.

وی افزود: ما در سه سال موفق شدیم قاچاق کالارا  به نصف برسانیم و یک موفقیت برای دولت است. سودهای شما بحث قاچاق را به 25 میلیارد دلار رساند و انسان باید شرمنده باشد وقتی اینها را می شنود. آقای قالیباف عادت کردید که مسایل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می گویید و هیچ وقت مطالب ثابت نشده است.

آقای قالیباف شما راجع به حقوق های نجومی می گویید ، دولت با افتخار افتاد دنبالش و  رسیدگی کرد و به هر میزان توانست برخورد کند برخورد کرد. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. رییس مجلس اعلام کرد که براساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه برگشته داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسی 2200 میلیارد املاک مردم تخفیف داده شده و آپارتمان 120 میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید.

وی خطاب به قالیباف افزود: هر کسی خواست به موضوع ورود کند جنابعالی اجازه ندادید در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور من و مسئولان قضایی برگزار شد این موضوع مطرح شد و دادستان گفت که تاکنون در این پرونده به 59 مورد تخلف رسیده‌اند. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند جنابعالی رفتید و لابی کردید و جلوی آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس موضوع را شفاف بررسی و بیان کنند.

جهانگیری با طرح این پرسش که چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید خطاب به قالیباف گفت: چرا کسی که موضوع املاک نجومی را افشا کرد را سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است.

این کاندیدای انتخابات ریباست جمهوری اظهار کرد: آقایان می‌خواهند با همان روحیه نظامی‌گری خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند که وزرا اینگونه‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر وزیری تخلف کرده باشد با او قطعاً برخورد خواهد شد خاطرنشان کرد: شما یک مورد تخلف وزیری را اعلام کنید، با او برخورد خواهد شد.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت:‌ شما از امنیت سپرده‌گذاران صحبت می‌کنید؛ آقای قالیباف شما بیشترین تخلفی که در بانک‌های اطرافتان وجود دارد را انجام دادید. این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ آیا شما می‌دانید بانک قوامین امروز چه وضعیتی دارد؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی با تأکید بر اینکه من به خاطر مصالح ملی کشور برخی صحبت‌ها را نمی‌گویم،‌گفت: من تا به حال 10 جلسه با مسئولان مربوطه، نیروی انتظامی در این‌باره گذاشته‌ام و با تمام قدرت به دنبال حل و فصل این مسأله هستم. اما آیا شما می‌دانید که امروز در بانک شهر چه می‌گذرد؟ آیا می‌دانید که بانک سرمایه را با چه قیمتی و به چه کسی واگذار کرده‌اید؟

جهانگیری با تأکید بر اینکه ملت ایران باید پاسخ تمام این پرسش‌ها را بداند خطاب به قالیباف اظهار کرد: سهام بانک سرمایه متعلق به شهرداری بود و به شیوه‌هایی به یکی از مفسدان اقتصادی واژگذار شد. حال شما طلبکار شده‌اید؟! شما شده‌اید طرفدار 96 درصد و من طرفدار 4 درصد؟!

وی اضافه کرد: آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم‌ها گیر کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروری خود می‌گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ اگر هشدار رهبری نبود شما جلوی آن را نمی‌گرفتید.

جهانگیری در پایان اظهار کرد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی‌ها هستند. من این تفکیک‌ها و خط‌کشی‌ها را قبول ندارم و با تمام از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند که با هیچ کدام از بخش‌های خصوصی در طول زندگی‌ام سروکار نداشته‌ام.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا