آخرین خبرها

اکنون که آژانس پایبندی ایران به برجام را تایید کرد، ترامپ با چه گزینه هایی برای نابودی توافق هسته ای روبروست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المیادین نوشت: روزنامه نیویورک تایمز مجموعه گزینه هایی که رئیس جمهور آمریکا برای لغو توافق هسته ای با ایران در اختیار دارد را بررسی کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ آژانس بین المللی انژری هسته ای تمام تلاش های ترامپ برای پیدا کردن بهانه ای برای لغو توافق هسته ای را در هم پیچید؛ چرا که در گزارش آخر این سازمان آمده که ایران به توافق پایبند بوده است. این گزارش یک هفته پس از سفر نیکی هایی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، به وین صورت گرفت، که طی دیدار با مسئولان آژانس از آنها خواست در مورد پایبندی ایران به توافق تحقیق کنند.

فشار هایلی بر مسئولان آژانس در مور ضرورت این تحقیق تا اندازه ای بود که برخی مسئولان دولتی آمریکا در مورد درخواست بازرسی پایگاههای نظامی ایران توسط آزانس نیز صحبت کردند، با اینکه براساس توافق، آژانس حق چنین کاری را ندارد، مگر در صورتی که در خصوص وجود تاسیسات هسته ای در این مراکز شک کند.

بر اساس این واقعیت، نیویورک تایمز معتقد است که رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق هسته ای چند گزینه پیش روی خود دارد؛ گزینه اول: لغو توافق کنونی و اعلام اینکه ایران روح توافق را از طریق آزمایشهای بالستیک، تامین مالی گروه هایی که ایالات متحده تروریست نامیده و در سوریه و عراق فعالیت می کنند، نقض کرده است. مشکلات این گزینه براساس تحلیل روزنامه آمریکایی آن است که دست ایران را برای تولید اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم باز می گذارد. علاوه بر این، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه که همگی حمایت خود از توافق را اعلام کرده و به ترامپ در مورد عقب نشینی از توافق هشدار داده اند، در این شرایط، ایالات متحده را تحریم کرده و این دولت در عزلت قرار می گیرد.

گزینه دوم آمریکا آن است که اعلام کند ایران به توافق پایبند نبوده است، تا بدین ترتیب تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال کرده و فتیله بحران با هم پیمانانش را حداقل برای مدتی پایین بکشد.

طبق گزینه سوم قرار دادن ایران در معرض آزمونی است که به گفته مسئولان آمریکایی در آن شکست خواهد خورد؛ براساس این آزمون، اطلاعات جاسوسی در مورد فعالیتهای هسته ای ایران از غنی سازی گرفته تا ساخت سلاح، به آژانس بین المللی داده شود، تا بر مبنای آن بازرسی مراکز نظامی ایران صورت گیرد. اما تاکنون چنین اطلاعاتی به آژانس ارائه نشده است.

این در حالی است که تلاشهای آمریکا و فشار آن بر آژانس مورد انتقاد کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح قرار گرفته و وی تصریح کرده است که هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران فعالیتهای هسته ای مخفیانه انجام می دهد.

به گفته کیمبال ضرورتی ندارد که آژانس پایگاههای نظامی ایران را بدون دلیل موجه و یا به بهانه آزمودن میزان همکاری آن بازرسی کند. وی افزود اصرار هایلی بر این مساله در جهت یافتن بهانه ای برای متهم کردن ایران، از قدرت آژانس برای همکاری با این کشور می کاهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا