بین الملل

در دیدار ترامپ و لاوروف چه گذشت؟

ترامپ و لاوروف

رئیس‌جمهوری آمریکا با رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه دیدار کرد.

به گزارش تدبیرشرق، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره امکان افزایش همکاری‌ها میان دو کشور و با هدف پایان دادن مناقشات در خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه روسیه همچنین به طور خاص بر اهمیت همکاری دو کشور درباره بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است، ترامپ تأکید کرد که مایل است آمریکا روابطی بهتر با روسیه داشته باشد.

وی به لاوروف گفت: واشنگتن همچنان به ایفای نقش در مناقشه میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

بر اساس آنچه از سوی کاخ سفید اعلام شده است، ترامپ با تمجید از عملکرد دولت اوکراین، گفت که دولت واشنگتن در قبال مشارکت در فرآیند حل بحران کریمه متعهد است و از روسیه می‌خواهد که مسئولیت اجرای کامل توافق‌های مینسک را برعهده بگیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد: هر دو طرف روسی و آمریکایی به دنبال پایان دادن به کشتارها در سوریه در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

ترامپ اضافه کرد که دیدار بسیار خوبی با وزیر امور خارجه روسیه داشته است.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از دیدارش با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس‌جمهوری این کشور گفت: مسکو با ترامپ هم‌عقیده است که مهم‌ترین اقدام در سوریه از بین بردن تروریست‌هاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسکو و واشنگتن توافق دارند که مسائل بین‌المللی باید به طور مشترک حل و فصل شود.

لاوروف افزود، سازش در سوریه و پیشنهاد مسکو برای حل بحران این کشور از طریق ایجاد مناطق امن از مسائلی است که در گفت‌وگوی وی با رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی‌ که در سفارت این کشور در واشنگتن برگزار شد، تاکید کرد: تمایلی از سوی هر دو طرف برای حل کردن تمامی مشکلات وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پوتین و ترامپ هر دو مایل هستند نتایجی قاطع به دست آوردند که به رفع مشکلات در عرصه بین‌المللی منتهی شود.

لاوروف گفت: دو رئیس‌جمهور در تماس تلفنی اخیر خود تأکید کردند که در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ دیدار خواهند داشت.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه کشورش گفت که طرف روسی این مساله را با مقام‌های آمریکایی مطرح نکرده است.

وی اظهار کرد: مسکو و واشنگتن هر دو خواستار برداشته شدن تمامی موانعی هستند که بر سر راه همکاری موثر دوجانبه وجود دارد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت، کشورش و آمریکا امیدوار هستند تا همه موانع پیش‌روی داشتن روابط بهتر با یکدیگر را از سر راه بردارند.

وی گفته بر این عقیده است که روابط مسکو با واشنگتن در مقایسه با زمان مسئولیت دولت قبلی آمریکا بهتر خواهد بود.

دیدار لاوروف با مقامات ارشد آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفته است که ترامپ در اقدامی غیرمنتظره و ناگهانی، جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) را از مقامش اخراج کرد. دموکرات‌ها این تصمیم ترامپ را در ارتباط با تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در مورد ادعای ارتباط کارزار تبلیغات انتخاباتی ترامپ با روسیه تفسیر کرده‌اند.

در این کنفرانس مطبوعاتی تعدادی از خبرنگاران در این خصوص از لاوروف سوال پرسیدند که وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ، ادعای دخالت کشورش را در انتخابات آمریکا ساختگی خواند.

وی پیش از دیدار با ترامپ نیز، در پاسخ به این سوال که آیا موضوع اخراج کومی بر مذاکراتش با مقامات آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت، گفت: شوخی می‌کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا