آخرین خبرها

آیا ممکن است ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند؟ / علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی پاسخ می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا در یک سال و نیمی که از توافق برجام گذشته است نشان داده به دنبال نقض برجام و برهم زدن این توافق نیست و اقداماتش بیشتر جنبه سیاسی کاری دارد و از نظر حقوقی به آن پایبند است.

 علیرضا رحیمی در گفت و گو با «انتخاب» اظهار کرد: اساسا رویکرد امریکایی ها بعد از برجام نشانگر این است که هم به دنبال مانع تراشی در برابر اجرای برجام هستند وهم به دنبال ایجاد اشکال در مقابل ایران برای عدم استفاده از برجام.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: رویکردی که ما در این مدت بعد از توافق برجام از آمریکایی ها دیده ایم نشان می دهد آنها رویکردی متفاوت از رویکرد اتحادیه اروپا دارند. رویکرد اتحادیه اروپا مثبت و سازنده و رو به جلو است در حالیکه آمریکایی ها همچنان به دنبال فضاسازی مسموم خودساخته علیه ایران هستند. با توجه به اینکه ما از این رویکرد عبور کرده ایم، ولی امریکایی ها از  نظر روانی همچنان در آن فضای متوهم ایران هراسی قرار دارند.

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نزدیک شدن به دور جدید اجرای برجام تصریح کرد: البته آمریکایی ها از نظر حقوقی به خوبی به اجرای برجام پایبند هستند، ولی از نظر سیاسی تلاش می کنند موانعی ایجاد کنند. ولی درنهایت مثل دور قبل که اذعان کردند ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده دوباره ان ر ا تایید خواهد کرد.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که اگر دولت ترامپ پایبندی تهران به برجام تایید نکند، واکنش ایران در مقابل این موضوع چه خواهد بود تصریج کرد: جمهوری اسلامی گروه 1+5 را به عنوان یک مجموعه واحد نگاه می کند و این 6 کشور متعهد به توافقات خود دربرجام هستند. اگر در مواردی که نقض از طرف یکی از طرف های 1+5  اتفاق بیفتد، ورود و مداخله اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده خواهد بود.

او یادآور شد: البته اتحادیه اروپا تا کنون رویکرد مناسب و سازنده ای داشته است و اقدامی که ایران در مقابل بدعهدی آمریکا انجام خواهد داد اقدامات متناسب خواهد بود.

این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: یعنی اگر این بدعهدی ها در حوزه قانون گذاری مثل مصوبه اخیر کنگره آمریکا باشد ما هم قانون اقدامات متقابل را در  برابر این سیاست ها مصوب می کنیم. بنابراین در جواب اقدامات ماجراجویانه آمریکا باید بگویم اگر این اقدامات در حوزه عملی باشد، ما زودتر می توانیم به شرایط موردنظرمان و نه خواست و مطالبه امریکا برسیم.

 این عضو فراکسیون امید همچنین تصریح کرد: آمریکایی ها خودشان می دانند با توجه به تعهد حقوقی که دارند قادر به واکنش آنی و لحظه ای برای نقض برجام نیستند.

رحیمی با تاکید بر نوع نگاه امریکایی ها به برجام گفت: نگاهی که آمریکایی ها به موضوع برجام دارند؛ شانتاژ، فضاسازی، بازی های سیاسی و ایجاد ممانعت در برابر ایران برای بهره برداری از برجام است. در غیر این صورت دولت ترامپ از نظر حقوقی به برجام متعهد است و در یک سال و نیمی که از توافق برجام می گذرد، متناسب با تعهداتش رویکرد واحدی در مقابل برجام خواهد گرفتت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا