اسلایدربین الملل

نیکی هیلی: پاسخ برخی پرسش ها درباره توافق ایران را دریافت کردیم / ترامپ هنوز در مورد برجام تصمیم نگرفته

نماینده ایالات متحده

نماینده ایالات متحده که برای دیدار به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است، درباره جزئیات این دیدار خبر داد که پاسخ برخی پرسش ها درباره توافق ایران را دریافت کرده اما آمریکا هنوز نسبت به پایبندی ایران به این توافق تردید و نگرانی هایی دارد.

نماینده ایالات متحده که برای دیدار به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است، درباره جزئیات این دیدار خبر داد که پاسخ برخی پرسش ها درباره توافق ایران را دریافت کرده اما آمریکا هنوز نسبت به پایبندی ایران به این توافق تردید و نگرانی هایی دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار روز چهارشنبه اول شهریور با یوکیا آمانو در پیامی در توئیتر نوشت، «با پرسش‌های فراوانی درباره توافق ایران به وین آمدیم. پاسخ‌های خوبی گرفتیم، اما هنوز تردیدها و نگرانی‌های زیادی داریم.»

گزارش این دیدار روز چهارشنبه ابتدا منتشر شد. بر اساس بیانیه‌ای که هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه اول شهریور در مورد این دیدار منتشر کرد، نیکی هیلی در دیدار با یوکیا آمانو به دسترسی به تاسیساتی در ایران که در امر نظارت بر اجرای برجام حیاتی است، اشاره کرده است؛ از جمله دسترسی به هر جایی در ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های مرتبط با برجام در آنها در اختیار دارد.

در بیانیه سازمان ملل در این زمینه آمده است، در این دیدار خانم هیلی ضمن اشاره به اعتبار و حرفه‌ای بودن آژانس، بر ضرورت تعیین میزان واقعی پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. اما کاخ سفید می‌گوید ایران از «روح» توافق هسته‌ای با جامعه بین المللی تخطی می‌کند.

نیکی هیلی که به عنوان فرستاده ویژه ترامپ به پایتخت اتریش رفته، می‌گوید سفر او با هدف «حقیقت یابی» در مورد برجام انجام شده و رئیس جمهوری آمریکا هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد را در جریان نحوه و میزان پایبندی ایران به تعهدات مندرج در توافق جامع اتمی یا همان برجام گذاشت.

چندی پیش، کاخ سفید گزارش دوره‌ای حاکی از تائید پایبندی ایران به برجام را به کنگره آمریکا ارائه داد.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته، برجام را یک «توافق بد» خوانده بود و مقام‌های کاخ سفید می‌گویند عدم پایبندی روز افزون ایران به «روح» توافق می‌تواند به عنوان تخطی از برجام تلقی شود.

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه گفت که تهران می‌تواند «ظرف پنج روز» غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو در نزدیکی شهر قم را از سر گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا