آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادیخبر داغ

زیر ذره بین / حال زار این روزهای صندوق کارآفرینی امید استان گیلان!

شیخ الاسلامی
اختصاصی تدبیر شرق : بیش از یکسال از حضورش در جایگاه مدیریت یکی از بنگاههای مهم اشتغالزایی و کارآفرینی استان گیلان می گذرد. نهادی عمومی و غیردولتی که وظیفه ایجاد اشتغال در سطح خرد را از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه (بدون سود) و بدون سپرده‌گذاری به متقاضیان واجدالشرایط در دو زمینه تأمین مالی خرد و حمایت از کسب و کارهای خرد را برعهده دارد. اما ظواهر امر در استان گیلان با حضور محمدرضا شیخ الاسلامی به عنوان مدیر جوان این صندوق تا کنون خبراز حال زار و وضعیت نابسامان این نهاد می دهد . فقدان قابلیت های مدیریتی و عدم توانایی لازم در تامین منابع کافی جهت پرداخت وام های تعرفه شده این صندوق برای کارآفرینان و وجود سوء مدیریت در راستای اثر بخشی مناسب در پرداخت وام ها به افراد واجد الشرایط و کارآفرین از جمله ضعف های بنیادین این صندوق کارآفرینی استانی و در راس آن مدیرش شیخ الاسلامی است . لازم به ذکر است بر اساس شواهد و مستندات موجود در برخی بخش‌ها ،تسهیلات به نام پروژه یا اشتغالی پرداخت شده اما به دلیل عدم دقت لازم و بازرسی در جای دیگری هزینه شده که شاید هیچ ربطی به کارآفرینی نداشته است.
رهبر انقلاب ، طی بیاناتی در دیدار گروهی از کارآفرینان در خصوص اهمیت اشتغال و نگاه ویژه به کارآفرینی اظهار داشت : “ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد . منابع مالی را باید در مسیری تخصیص دهیم تا تولید و اشتغال افزایش یابد و کسب و کار رونق گیرد ” . دکتر روحانی رییس جمهور ایران نیز در بیاناتی کارآمدی ، شفافیت ، فضای کسب و کار ، ترویج فرهنگ کارآفرینی ، و تقویت سرمایه های اجتماعی را اساس سیاست گذاری دولت تدبیر و امید برشمرند. حال باید از رییس صندوق کارآفرینی استان گیلان سوال شود با توجه به فرامین یاد شده تا چه حد در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی استان گیلان نقش موثر و مفید و تعیین کننده و بیلانی مثبت داشته و دارای آمار و ارقامی قابل اعتنا و موفق بوده است ؟! و تا چه میزان توانسته در حد عمل در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب و رویکرد های اصولی دولت تدبیر و امید همسو و همگام باشد ؟!
با توجه به اینکه کار و اشتغال ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه های اساسی مسئولان، خانواده ها و جوانان ایرانی بوده ،امروزه در کشور ما، بیکاری و مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است که می تواند پیامدهای نامطلوب اجتماعی را در زمینه های مختلف به همراه داشته باشد بنابراین مدیر کل صندوق کارآفرینی استان گیلان به عنوان متولی تسهیل کننده امر اشتغال و ایجاد کارآفرینی در استان باید در این خصوص با توجه به توان خود پاسخگو بوده و در جهت جلب رضایت متقاضیان واجد شرایط خود برآید اما تاکنون بیشتر بر عدم رضایت مشتریان خود افزوده و نهادی که قرار بود در استان بذر امید بپاشد بذر نا امیدی کاشته است .
حال انتظار می رود در راستای تغییرات جدید کشوری و استانی ،با حضور فردی کارآمد و موثر برای مدیریت این نهاد مهم عمومی از توان ها وکارایی ها وپتانسیل های صندوق کارآفرینی امید در سطح استان گیلان استفاده بهینه گردد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا