آخرین خبرهااستان هااسلایدرکافه تدبیرشرق

بشردوست در گفتگو با تدبیر شرق : تعاونی توسعه و عمران شهرستان لاهیجان مصداقی از بعد اقتصاد درون‌زای مطرح شده در اقتصاد مقاومتی است

بشردوست

اختصاصی تدبیر شرق : این روزها زمزمه تاسیس تعاونی توسعه و عمران در شهرستان لاهیجان به گوش می رسد .تعاونی که هدف اصلی آن رشد و توسعه شهرستان لاهیجان در راستای بعد اقتصاد درون‌زای مطرح شده در اقتصاد مقاومتی می باشد . در همین راستا با محمدرضا بشر دوست رییس اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستان لاهیجان به گفتگو نشستیم که در ادامه این گفت و گو را می خوانید

هدف از تشکیل تعاونی توسعه و عمران چیست؟
هدف اصلی از تاسیس تعاونی توسعه و عمران شهرستان لاهیجان تسريع در روند رشد و توسعه شهرستان با هدايت منابع مردمي به بخش هاي توليدي، بسترسازی برای ورود بخش تعاونی به فعالیت‌های اقتصادی، انجام طرح‌هایی که به دلیل افزونه‌زا (رانت‌زا) بودن آن‌ها قابل واگذاری به بخش خصوصی نمی‌باشند، است. دولت مصمم است کارهای عمرانی خود را به این شرکت تعاونی واگذار تا همه مردم و اعضای این شرکت تعاونی در سود آن سهیم باشند.
تفاوت این تعاونی با تعاونی‌های پیش و پس از انقلاب چیست؟
این تعاونی دارای قانون خاص خود است که سایر شرکت‌های تعاونی چه در قبل و بعد انقلاب از این اولویت برخوردار نبودند و اساسنامه آن در هیئت وزیران مصوب شده است. این بستر قانونی زمینه مناسب‌تری برای فعالیت‌های تعاونی توسعه و عمران فراهم می‌نماید. ضمن این که در هر شهرستان تنها یک تعاونی توسعه وعمران تاسیس می‌شود در حالی که در مورد سایر تعاونی‌ها معمولاً چنین محدودیتی وجود ندارد. یکی از مولفه های مهم این تعاونی این است که برای واگذاری طرحهای عمرانی از سوی دستگاههای دولتی به این شرکت تعاونی نیاز به تشریفات قانونی و مزایده وجود ندارد.
شرایط لازم عضویت در این شرکت تعاونی را برای مردم توضیح دهید؟
برای عضویت در این تعاونی، افراد باید از سه شرط کلی برخوردار باشند: 1) متولد، ساكن يا شاغل در شهرستان لاهيجان باشند؛ 2) 18 سال تمام سن داشته باشند؛ 3) حداقل 105000 تومان بابت خرید یک سوم 20 سهم از 100 سهم تعاونی اقدام نمایند. این مبلغ باید به حساب شماره 320111127118321 در بانك توسعه تعاون شعبه لاهيجان به نشانی لاهیجان – خیابان امام خمینی (ره) (قابل پرداخت در کلیه شعب بانك توسعه تعاون) واریز و با ارائه فیش پرداختی به دفتر شرکت فرم مربوطه تکمیل گردد.
این شرکت در چه حوزه‌هایی می‌تواند فعالیت کند؟
• انجام فعاليت هاي عمران و آباداني شهرها و روستاهاي شهرستان لاهیجان
• ايجاد و اداره واحدهاي اقتصادي توليدي ،توزيعي و خدماتي
• خريد سهام بنگاه‌هاي دولتي مستقر در شهرستان لاهیجان
• سرمايه گذاري در طرحهاي توسعه اي شهرستان از جمله به صورت شركت مادر تخصصي(هلدينگ) و تشكيل شركت هاي اقتصادي
• تملك اراضي واقع در بافت هاي فرسوده شهري و روستايي مصوب شوراي عالي شهرسازي
• استفاده و بهره برداري از فعاليتها،طرح ها،زمين ها و املاك قابل واگذاري دولتي در بخش هاي توليدات خدماتي و كشاورزي
• انجام معاملات گوناگون از جمله خريد و فروش ،اجاره و نظاير آن و تملك اراضي اموال منقول و غير منقول
• خرید اوراق بهادار و مشارکت با اشخص حقیقی و حقوقی
جهت ثبت نام و عضویت باید به کدام مراکز مراجعه کرد؟
متقاضیان می‌توانند جهت دريافت فرم عضويت و خريد سهام در سطح شهرستان به دفتر تعاوني درشرف تاسيس، واقع در اداره تعاون،كارورفاه اجتماعي شهرستان لاهيجان به نشاني اميرشهيد – روبروي آتش نشاني طبقه همكف مراجعه نمایند.
در راستای تشکیل این شرکت تعاونی چه مشکلات و موانعی وجود داشته؟
در ابتدای تشکیل این شرکت تعاونی و در مرحله تعیین اعضای هیئت موسس یک سری سوء تفاهماتی در برخی مسئولین به وجود آمد که روند کار را بسیار کند و در برخی موقع متوقف نمود که با انتخاب مهندس احمدی به عنوان فرماندار شهرستان لاهیجان این مسائل با درایت ایشان با توجه به اینکه ایشان آشنایی کاملی با بخش تعاون داشتند حل و فصل گردید و ما بعد از این با رشد بسیار چشمگیری در جذب عضو مواجه بوده ایم. و این نوید را به همشهریان عزیزم می دهم که این شرکت تعاونی به زودی با جذب کامل عضو در مرحله اول ثبت خواهد شد.
در آخر هم هر چیزی که لازمه شهروندان ما بدانند توضیحات لازم را ارائه دهید.
تعاونی توسعه و عمران شهرستان مصداقی از بعد اقتصاد درون‌زای مطرح شده در اقتصاد مقاومتی است. یعنی شکل‌گیری مولفه‌های قدرت اقتصادی با اولویت‌مندی کنش‌گران و منابع بومی خود شهرستان. من به همشهریان عزیز توصیه می‌کنم با عضویت در این تعاونی و مشارکت فعال در طرح‌های اقتصادی آن زمینه توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان را مهیا کنند.ضمن اینکه سهام این شرکت تعاونی در مرحله اول محدود بوده و نیم در صد جمعیت هر شهرستان را شامل می شود که با توجه به جمعیت شهرستان لاهیجان 850 نفر در مرحله اول اولویت عضویت در این شرکت تعاونی را دارند من به همه همشهریان عزیزم اکیداً توصیه میکنم که هر سریع تر سهام این شرکت تعاونی را خریداری نموده تا به عضویت اولیه شرکت تعاونی درآیند.
در آخر این جانب تشکر ویژه خود را از فرماندار محترم شهرستان لاهیجان جناب آقای احمدی و اعضای محترم هیئت موسس ابراز داشته و این مژده را به همشهریان عزیزم می دهم در آینده بسیار نزدیک این شرکت ثبت و آغاز به کار خواهد کرد.

دانلود قانون توسعه عمران

 

دانلود اساسنامه توسعه عمران

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا