آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملی

نگاه روز / لابی‌های گسترده در مجلس ؛ کدام وزرای پیشنهادی کار سختی دارند؟

مجلس
گروه سیاسی : لابی ها و رایزنی های وزرای معرفی شده به مجلس برای حضور در دولت از امروز به اوج خود رسیده است. قرار است مجلس روز سه شنبه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز کند. براساس گزارش ها حداقل دو وزیر کار سختی برای کسب رای اعتماد از مجلس دارند.
به گزارش تدبیر شرق، مجلس شورای اسلامی از روز سه شنبه بررسی وزرای پیشنهادی رییس جمهور برای حضور در دولت دوازدهم را آغاز خواهد کرد.
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این باره گفت: «بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در ۲ شیفت کاری صبح و بعد ازظهر انجام می‌شود که جلسات صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و جلسات بعدازظهر نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برگزار می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم روند بررسی صلاحیت‌ها تا جلسه یکشنبه هفته آینده ادامه یابد.»
در ابتدای جلسه روز سه شنبه حسن روحانی دو ساعت و نیم فرصت دارد که از کابینه پیشنهادی خود دفاع کند.
بهروز نعمتی بر صراحت آیین‌نامه مبنی بر برگزاری جلسات علنی به‌صورت متوالی در زمان بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد و بر این اساس از برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: «تصمیم‌گیری درباره این‌که جلسه علنی روز پنجشنبه در دو شیفت باشد یا یک شیفت، به رای نمایندگان بستگی دارد که در صحن انجام خواهد شد.»
با توجه به اینکه تا زمان آغاز بررسی صلاحیت وزرا وقت زیادی باقی نمانده است. وزرای پیشنهادی از تمام توان و امکان خود برای کسب رای اعتماد استفاده می کنند. لابی‌های ریز و درشت در مجلس در جریان است. حتی برخی رسانه ها با جریان سازی رسانه ای به برخی وزرای پیشنهادی کمک می کنند.
جلسات فراکسیون های تخصصی با وزرای پیشنهادی به صورت فشرده در جریان است و فراکسیون های سیاسی هم بررسی های خود را دنبال می کنند.

صبح روز شنبه شش وزیر کم چالش، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، بیژن نامدار زنگنه گزینه پیشنهادی وزارت نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزارت اطلاعات و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی  به جلسه فراکسیون امید رفتند.

و بعد از ظهر نیز 4 وزیرپیشنهادی  دیگر حجتی، آذری جهرمی، رحمانی‌فضلی و سلطانی‌فر در جلسه این فراکسیون حاضر شدند و به سوالات پاسخ دادند.
همچنین 10 وزیر در جلسه فراکسیون مستقیلن حضور پیدا کردند.

 با اینحال براساس گزارش ها و اظهارات نمایندگان مجلس رای آوری بیشتر وزار قطعی و در کل نگاه بهارستان به وزرای پیشنهادی مثبت است.

یکی از بحث ها این است که چند وزیر امکان کسب بیشترین رای را دارند. فاطمه سعیدی، نماینده تهران  با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در جلسه صبح امروز فراکسیون امید در کانال تلگرامی خود نوشت: «محمد جواد ظریف، با صبر و آرامش تمامی دغدغه‌های اعضای فراکسیون امید را پاسخ داد. احتمال دارد بیشترین رای اعتماد مجلس به او تعلق گیرد.»
در همین رابطه برخی از وزرا شانس کمتری برای کسب رای اعتماد دارند. تاکنون گزارش ها و رصدها از فضای مجلس نشان می دهد. محمد بطحایی برای وزارت آموزش و پرورش، آذر جهرمی برای وزارت ارتباطات، علی ربیعی برای وزارت کار  و رحمانی فضلی برای وزارت کشور از دیگر وزرا کار سخت‌تریی برای عبور از فیلتر مجلس دارند.
اسدالله عسگراولادی عضو حزب موتلفه می گوید: «فکر می‌کنم از ۱۸ وزیر پیشنهادی، ۱۶ نفر از مجلس رای اعتماد کسب کنند.» با اینحال نمایندگان می گویند فعلا نمی توانند درباره سرنوشت وزرا اظهار نظری داشته باشند.
علی ربیعی یک از گزینه هایی به حساب می آید که احتمال چالش برانگیز باشد. گفته می شود او ممکن است رای مساعد مجلس را کسب نکند. پیش از این اسنادی منتشر شد که براساس آن ربیعی به زیر مجموعه خود دستور داده است که تمام لابی ها و تلاش خود را برای کسب رای اعتماد به کار ببندند. این اسناد مورد انتقاد رسانه ها و مردم در فضای مجازی قرار گرفت.
همزمان خبرگزاری کار(ایلنا) تمام تلاش خود را برای رای آوری ربیعی به کار بسته است.
آذری جهرمی گزینه جوان و پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت ارتباطات نیز ممکن است رای اعتماد نگیرد. او امروز با حضور در مجلس تلاش های خود را برای قانع کردن چند برابر کرده است.
منتقدان آذر جهرمی می گویند او چهره ای امنیتی است. محمود صادقی نماینده تهران امروز با اشاره به جلسه فراکسیون شفافیت با آذر جهرمی در توئیتی نوشت “او آمادگیش را برای جلسه حضوری با کسانی که گفته اند از آنها بازجویی کرده اعلام کرد.”
رحمانی فضلی نیز با وجود اینکه برخی نمایندگان اصلاح طلب می گویند شرایط خوبی برای کسب رای ندارد اما شواهد نشان می دهد او می تواند از فیلتر مجلس عبور کند.
در مورد دیگر وزرایی جدیدی که معرفی شده اند اظهارات نمایندگان نشان می دهد وزیر پیشنهادی اقتصاد و صنعت و معدن از وضعیت مناسب حمایتی برخورداراند.
کدام وزرای پیشنهادی نیازمند لابی بیشتر هستند؟
در همین رابطه فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو فراکسوین امید در گفت و گویی با فرارو درباره لابی های صورت گرفته در مجلس برای بررسی صلاحیت وزرا گفت: «در حال حاضر تقریبا همه وزرای معرفی شده در حال گفت و گو، مذاکره و برگزاری جلسات در مجلس هستند. جلسات در فراکسیون های سیاسی و تخصصی در جریان است»
او گفت: «وزرای جدید نیازمند لابی بیشتری برای کسب رای هستند.  مخصوصا آقای بطحایی و جهرمی در همین رابطه آنها جلساتی خود را برگزار می کنند و در حال گرفتن ارتباط با نمایندگان هستند تا برنامه های خود را ارائه نمایند.»
این نماینده مجلس درباره وضعیت رحمانی فضلی گفت: «ایشان هم جلسات خود را برگزار می کنند. یک سری از نمایندگان نسبت به عملکردش انتقاد دارند، او برای قانع کردن آنها نیز به لابی و مذاکره بیشتری نیاز دارد.»
به گفته ذوالقدر “طبیعتا وزرایی که مجددا به مجلس معرفی شده اند کارنامه دوره وزارتشان مورد توجه نمایندگان قرار دارد.”
او با اشاره به موضع فراکسیون امید درباره وزرایی که مجدیدا معرفی شده اند گفت: «فراکسیون امید پیش از معرفی کابینه نظرسنجی را با فرم هایی از نمایندگان عضو فراکسیون انجام داد. براساس نتیجه آن عملکرد چند تن از وزرای دولت یازدهم ضعیف ارزیابی شد. نتایج آن نظرسنجی به رییس جمهور ارائه شده است. خوشبختانه بسیاری از آن وزرای ضعیف کنار گذاشته شدند اما در لیست  پیشنهادی وزرا دو تن از آنها همچنان حضور دارند.»
این نماینده مجلس گفت: «در بین وزرای پیشنهادی آقای ظریف، علوی، زنگنه و قاضی زاده هاشمی عملکردشان از سوی نمایندگان مورد تائید است و کمتر نیاز به لابی و کسب رای دارند.»
او درباره وضعیت علی ربیعی گزینه معرفی شده برای وزارت کار گفت: «آقای ربیعی هم در حال رایزنی و لابی هستند. او برنامه کاری خوب و بی نقصی ارائه کرده است اگر قول دهد این برنامه را اجرا کند خوب است. متاسفانه برخی برنامه ارائه می کنند ولی به آن عمل نمی کنند.»
 ذوالقدر تاکید کرد که فراکسیون امید هنوز درباره وزرای معرفی شده به جمع بندی نرسیده است و ممکن است  آخر وقت روز دوشنبه یا صبح سه شنبه در این باره اعلام نظر کند.
او همچنین گفت: «فراکسیون امید سیستم ارزشیابی برای وزرای پیش نهادی ایجاد کرده، فرم هایی طراحی شده است که در آن نمایندگان به وزرای پیشنهادی امتیاز می دهند.»
نماینده مردم تهران درباره این که چه وزرایی ممکن است رای نیاورند، اظهار کرد: «هنوز نمی توان پیش بینی کرد. این مسئله به لابی های و مذاکرات بستگی دارد.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا