استان ها

علت حضور قریب الوقوع رئیس شورا در شهرداری رشت چیست؟

رئیس شورا در شهرداری رشت

شنیده ها حاکی از آن است مسعود کاظمی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، با پایان دوران چهار ساله حضورش در شورا بار دیگر راهی شهرداری رشت خواهد شد.

مسعود کاظمی در گذشته ای نه چندان دور کارشناس فنی فرمانداری رشت بوده است. مدتی راهی تاکسیرانی شهرداری رشت می شود و مدیرعاملی این سازمان را در مقطعی تجربه می کند. تجربه ای که باید از آن به عنوان تجربه ای موفق برای کاظمی نام برد چرا که به پشتوانه تاکسیداران، انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت را با موفقیت پشت سر می گذارد و به هیچ وجه نمی توان از نقش تعیین کننده تاکسیداران در پیروزی او به سادگی گذشت.

کاظمی در دوران شورا فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر می گذارد و حتی در مقطعی از سوی همکاران شورایی اش به عنوان شهردار رشت انتخاب می شود که ظاهرا شرایط احراز این سمت را نداشته است و نهایتا ثابت قدم بار دیگر عهده دار این مسئولیت می شود. رئیس سال پایانی شورای چهارم رشت، در آن مقطع کارشناس عمران بوده است و این بار با اخذ مدرک بالاتر بخشی از موانع شهردار شدنش را از بین برده است.

از سوی دیگر صحبت هایی مبنی بر تمایل تعداد قابل ملاحظه ای از منتخبین شورای پنجم برای شهردار شدن او مطرح می شود و حتی گفته می شود یکی از دلایل عدم ثبت نام او در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت تلاش برای شهردار شدن در شورای جدید بوده است.

حالا با تمام این مسائل، شنیده ها حاکی از آن است مسعود کاظمی، کار انتقال خود را پیگیری کرده است و از این پس با پایان شورای چهارم، در شهرداری مامور به خدمت خواهد بود.

با توجه به ریاست او در سال پایانی شورا، یکبار انتخاب نیمه تمام به عنوان شهردار و یک بار دیگر مطرح شدن نامش به عنوان گزینه جدی شهرداری شورای پنجم، بسیار بعید و دور از ذهن است که او به عنوان کارمندی ساده به شهرداری رشت برگردد و در این صورت یکی از مسئولیت های کلیدی شهرداری رشت را در آینده ای نزدیک باید برای مسعود کاظمی دانست. در واقع مسعود کاظمی خودش را در موقعیتی قرار داده است که یا شهردار شود و یا یکی از مسئولیت های کلیدی شهرداری را بر عهده بگیرد. اتفاقی که هیچ منع قانونی ندارد اما سوال برانگیز است.

انتخاب کاظمی به عنوان شهردار، تصمیمی است که منتخبین مردم در شورای پنجم باید بر اساس صلاحدید شهر، در خصوص آن تصمیم گیری کنند اما حضور او به عنوان یکی از مسئولین ارشد شهرداری عجیب خواهد بود.

کاظمی که به واسطه حضور در شورا در مقاطع مختلف در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های جناحی شورا همانند سایر اعضای شورا وارد شده است قطعا باید به خوبی بداند که شهرداری رشت نیز خالی از جناح بندی نیست و در نتیجه حضور او بدون حاشیه نخواهد بود.

از سوی دیگر حضور کاظمی در یک مسئولیت کلیدی فرصتی را از مدیران درون مجموعه شهرداری رشت خواهد گرفت و طبیعتا بار مالی حقوق و مزایای او نیز از این پس بر عهده شهرداری خواهد بود. آن هم در شرایطی که قطعا مجموعه شهرداری رشت مدیران توانمندی دارد که اگر انتخاب های درستی صورت بگیرد قطعا عملکرد درخشانی از خود به جا خواهند گذاشت و نیاز چندانی به حضور مدیری از بیرون مجموعه احساس نمی شود. نمونه آن را هم می توان در عملکرد سرپرست شهرداری رشت مثال زد که انصافا عملکرد قابل دفاعی از خود به جا گذاشت و نشان داد مدیران درون مجموعه شهرداری هم توانمندی های بسیاری دارند.

گذشته از تمام این مسائل دو بار تلاش او برای شهردار شدن کافیست تا احتمالا هر شخصی به عنوان شهردار آینده رشت انتخاب شود او را به عنوان یک آلترناتیو بداند. بی تردید فردی که در راس شهرداری قرار می گیرد نمی پسندد یکی از مدیران ارشدش تهدیدی جدی و همیشگی برای جایگاهش باشد و همین موضوع کوچک شاید به روند کاری شهرداری رشت لطمات زیادی وارد کند.

با در نظر گرفتن تمام این مسائل باید از رئیس سال پایانی شورای چهارم رشت پرسید که چه ضرورتی دارد او به جای فرمانداری در شهرداری رشت خدمت کند؟ آیا دلیل این تصمیم چیزی به جز گرایشات سیاسی آقای رئیس است؟ آیا بزرگترین مانع برای حضور مجدد او در فرمانداری ، نزدیکی گرایشات سیاسی اش به فرماندار اسبق رشت است؟ اینها سوالاتی است که شاید در گذر زمان بتوانیم پاسخی برای آنها پیدا کنیم اما به هرحال به نظر می رسد در آینده ای نزدیک مسعود کاظمی یا شهردار رشت است یا مدیری ارشد در شهرداری…

/جارستان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا