اسلایدرخبر داغفوریملی

سامانه کارانه شایبه خریدوفروش رأی دارد

وزیر کشور

وزیر کشور با اشاره به اینکه ارزیابی ما این بود که مناظره‌های انتخابات در یک فضای آرام، منطقی و با رعایت قوانین برگزار شود، گفت: به لحاظ شکلی مناظره‌ها خوب برگزار شد و ما هیچ دغدغه‌ای در زمینه امنیت کشور نداشته و نداریم.

به گزارش تدبیرشرق، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: برخی تحلیل‌ها این بود که مناظره‌ها شاید موجب تحریک هواداران شود و اقداماتی خلاف نظم و امنیت رخ دهد که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد و ما امنیت، نظم و آرامش را در حوزه تبلیغات خواهیم داشت. حتی اگر مردم در مقابل ستادهای نامزدها تجمع کرده و شعار دهند ما هیچ نگرانی نداریم.

وی در ادامه افزود: البته نیروی انتظامی نگران مسأله امنیت کشور است که این نگرانی به حق‌ است اما نباید این نگرانی‌ها موجب این شود که اجازه تجمع مقابل ستادها را ندهیم بلکه باید کنترل، دقت و حساسیت خود را افزایش دهیم.

وزیر کشور در مورد موضوعات و شکایات مطرح شده توسط نامزدهای انتخابات تأکید کرد: در مورد رعایت زمان مناظره و برخی موضوعات دیگر که مورد شکایت نامزدها بود، در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات بحث شد و من به نامزدها نامه‌ای نوشتم و توصیه کردم که همه در قالب قانون عمل کنند که نتیجه آن را در مناظره دیشب دیدیم. مردم هم چنین مناظره‌ای را می‌پسندیدند. وقتی قرار شد مناظره‌ها زنده نباشد همه مردم و رسانه‌ها دنبال پخش زنده مناظره بودند. پخش زنده مناظره‌ها هم موجب شفاف‌سازی مسایل  و هم موجب ایجاد شور و نشاط می‌شود. شرایط امنیتی کشور هم به گونه‌ای است که سوء استفاده امنیتی از مناظره‌ها انجام نمی‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شکایت دانش آشتیانی، به او اجازه پاسخ به اتهاماتی که در مناظره‌ها به وی وارد شد را می‌دهید، گفت: توصیه ما این است که نامزدها در ببیان نظرات و برنامه‌های خودشان حقوق دیگران را ضایع نکنند. کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلاق عمومی را رعایت کنند. در مورد این موضوع دیروز نامزدها هم پاسخ این مسایل را دادند. شکایتی هم از طرف آقای دانش آشتیانی رسیده که قرار است در کمیسیون نظارت بر تبلیغات بررسی شود.

وی ادامه داد: تاکنون خودم در 6 جلسه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات حاضر شده‌ام که در این کمیسیون مسأله توهین به نامزدها یا افراد دیگر نیز بررسی خواهد شد.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد سامانه کارانه توسط یکی از نامزدها مشکل قانونی ندارد، اظهار کرد: حقوقدانان وزارت کشور گفته‌اند که این اقدام غیرقانونی است، این اقدام به نوعی تطمیع است و به نوعی هم شایبه خریدوفروش رأی را در آن دارد. ما در وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم. اگر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم که این موضوع خلاف قانون است آن را اعلام خواهیم کرد. من معتقدم ما باید به شعور مردم ایمان داشته باشیم. هر کاری که در قالب هتک حرمت یا دروغ یا اقدام غیرقانونی انجام می‌شود همه آنها در ذهن مردم ثبت می‌شود و نتیجه آن را در انتخابات مردم تجلی می‌دهند.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به واکنش وزارت کشور به فیلمی منتسب به فرماندار ملایر گفت: این موضوع را در سایت‌ها دیده‌ام و گفته‌ام پیگیری کنند که فرمانداری ملایر هم تکذیبیه داده که مسأله اینگونه که در سایت‌ها مطرح شده هم نبوده است. البته من هم دستور رسیدگی داده‌ام زیرا معتقدیم قانون باید برای همه اجرا شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تخلفات رسانه‌ها در زمینه انتخابات خاطرنشان کرد: تاکنون 67 شکایت از رسانه‌ها انجام شده است. برخی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از منابع عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کنند علیرغم تذکراتی که داده شده برخلاف قانون عمل می‌کنند. ما این موارد را به دادستانی ابلاغ کرده‌ایم اما این رسانه‌ها کماکان به کار خود ادامه می‌دهند. اگر تاکنون هم این تخلفات را اعلام نکرده‌ایم به این دلیل است که دادستانی به دنبال قطعی کردن تفسیر خود از مواد قانونی بود که این تفسیر قطعی شده است و انتظار داریم از امروز دادستانی به فوریت به این تخلفات رسیدگی کند. از مالکان و صاحبان این رسانه‌ها هم توقع داریم قانون را رعایت کنند.

رحمانی فضلی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع ایجاد اخلال در سخنرانی رییس جمهور در حرم امام (ره) را پیگیری کردید،‌ اظهار کرد: همان روز دستور رسیدگی به وزارت کشور داده شد که گزارش رسمی درباره سازمان دادن اعتراضات در حرم نبوده است. توصیه ما این است که هواداران همه نامزدها توجه کنند هر نوع اقدامی که نظم عمومی را برهم بزند، احتمال اقدام مشابه از طرف رقبا هم وجود دارد و موجب می‌شود فضای تبلیغات تنش‌آلود شود. در این موضوع ما منتظریم که دستگاه‌های متولی گزارش نهایی خود را ارایه کنند.

وزیر کشور در مورد اتهاماتی که در مناظره‌ها بیان می‌شود و پاسخ دستگاه‌های اجرایی کشور در این زمینه به این اتهامات اظهار کرد: گردش اطلاعات لحظه‌ای است. هر که اطلاعات اشتباه بدهد در لحظه اطلاع‌رسانی شده و بیانیه و جوابیه داده می‌شود. بنابراین بهتر است همه نامزدها رفتار به صدق داشته باشند. نامزدها باید به شعور و آگاهی سیاسی مردم ایمان داشته باشند. اگر شکایتی در این زمینه به ما برسد آن را در کمیسیون نظارت مطرح می‌کنیم که البته اتهامات را باید مجامع حقوقی و قضایی پیگیری کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که نامزدها بیان می‌کنند باید موثق و داوری‌ها بر اساس مدارک مستند باشد، تصریح کرد: وقتی برخی دوستان آمار غلط می‌دهند، در افکار عمومی ایجاد شبهه می‌شود و مسیر انتخابات در مسیر غیرواقعی قرار می گیرد،‌ بنابراین حق همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی این است که وقتی اطلاعات غلطی نسبت به عملکرد آنها داده می‌شود از خود دفاع کنند. این اقدام با دفاع دستگاه‌های اجرایی از یک نامزد فرق می‌کند و خلاف قانون هم نیست.

وی درباره وعده‌های یارانه‌ای برخی نامزدها نیز تصریح کرد: رییس مجلس در این زمینه موضع‌گیری کرده و گفته افزایش یارانه باید مراحل قانونی خود را طی کند و تأکید هم کرده که منابع لازم برای سه برابر کردن یارانه‌ها وجود ندارد. کسانی که این وعده‌ها را می‌دهند باید برای مردم توضیح دهند منابع خود را از کجا می‌خواهند تأمین کنند.

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نظرسنجی‌ها در سایت‌ها اشکال قانونی ندارد، تصریح کرد: نظرسنجی‌ها اشکالی ندارد مگر اینکه در زمینه انتخابات اخلال ایجاد کند، اما به صرف نظرسنجی اشکالی ندارد. البته به این موضوع باید توجه کرد که نباید نظرسازی انجام شود و در نظرسنجی‌ها دستکاری شود زیرا این اقدام اعتماد عمومی را از بین می‌برد. اکنون گزارش‌هایی از نظرسنجی‌های واقعی از چند دستگاه به من می‌رسد که وقتی آن را با نظرسنجی‌ در برخی سایت‌ها مقایسه می‌کنم می‌بینم در این زمینه تفاوت وجود دارد.

وزیر کشور در ادامه درباره پیگیری‌های موضوع بازداشت کانال‌های تلگرامی نیز اظهار کرد: قبل از عید در این زمینه پیگیری زیادی داشتیم و با رییس قوه قضاییه،‌ دادستان کل کشور و دادستان تهران ملاقات داشتم و مواردی که می‌توانست به احقاق حقوق این افراد کمک کند برای آنها فرستادم. گزارش اقدامات را هم به دولت فرستاده‌ایم ولی قوه قضاییه می‌گوید بر اساس مدارکی که دارد این افراد باید در بازداشت بمانند.

رحمانی فضلی همچنین در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات شوراها در 142 شهر و 9 هزارو 752 شعبه اخذ رأی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز تشخیص هویت رأی دهندگان نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا