آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

چرخنده ها می چرخند؛ تتلو چگونه از نردبام دلواپسان بالا رفته است؟ / استراتژی عجیب و غریب دلواپسان برای استفاده از کلاه مخملی ها، الهام چرخنده ها و امیر تتلوها

 کلاه مخملی
به گزارش تدبیر شرق ،نامه نیوز نوشت : وقتی تصاویر جشن خبرگزاری فارس كه منتشر شد، از همه بیشتر رفتار نقوی حسینی بود که نشان می‌داد از اینکه در صف اول در کنار تتلو نشسته است، به هیچ وجه خرسند نیست. این ناراحتی البته بروز و ظهور یافت و او صراحتا از این اتفاق گلایه کرد. نکته اینجاست که چرا «چرخنده‌ها»‌ اینگونه به طور ناگهانی صدرنشین می شوند؟

براي تحليل  رفتار اين روزهاي دلواپسان مي‌توان به مدل تاريخي‌ آن رجوع كرد و يادآور شد كه آنچه موجب شد تا «ملیجک» در دربار قاجار به مرتبه «عزیزالسلطان» و سپس «امیرلشكری» ارتقاء پیدا کند، غلبه «ارادت سالاری» بر «شایسته سالاری»‌ بود. در این وضعیت فرد به جای آنکه پله پله ترقی کند، با استفاده از آسانسور از «زیرزمینی بودن»‌ ناگهان به صدر مجلسي كه تا ديروز «مستهجنش» مي‌خواند صعود مي‌كند.

تتلو اولین نمونه از این دست نیست. آخرین آنها نیز نخواهد بود، اما «ارادت سالاری» در میان دلواپسان آنچنان ریشه دوانده که حتی نمي‌توانند آن را انكار كنند. مشکل اساسی آنجاست که سیستم «ارادت سالار» دست به تخریب نردبان‌های ترقی در هرم‌های اجتماعی مي‌زند. مرحله اول طی کردن پله‌های ترقی نه به صورت تک تک، بلکه چهارپله یکی است. اما وقتی آسانسوری «چرخنده‌ها»ي ارادت‌ورز را از زیرزمین به صدر اول سیاست و اجتماع بنشاند، پله‌ها از بین می‌رود رفته و راه صعود همان مي‌شود كه در اختيار آنهاست.

موفق‌ترین نمونه از این دست الهام چرخنده بود. او که چرخشی بزرگ در زندگی‌اش صورت داد، توانست با ابراز ارادت به بخشی از سیستم سیاسی کشور و استفاده از انتقادهایی که به او در این زمینه وارد می شد، برای مدتی صدرنشین باشد. بعضی دیگر از بازیگران نیز تلاش کردند همین مسیر را طی کنند. برای آنها این ابراز ارادت اگرچه در میان جامعه با واکنش‌های منفی همراه بود، اما در میان طیف «چرخش پسند» موجبات رشد وارتقاء را فراهم می کرد.

همانطور كه مشخص است در سیستم ارادت سالار، آنچه قربانی می شود، شایسته‌سالاری است. در این وضعیت توانمندی‌های افراد هیچ ارزشی ندارد. مهم نیست که شما «خسروی آواز» ایران باشید و یا فوتبالیستی ماهر. مهم این است که بتوانید اثبات کنید «اراتمند قابلی» هستید. آنها که روزگاری تتوهای روی دست بازیکنان فوتبال را هم برنمی تافتند، امروز تتلو را با توجيه «توبه نامه» داشتن بر صدر مجلسشان مي نشانند. اما خودشان بهتر از مخالفان چقدر اين توجيه با عدم صداقت همراه است. آنها زماني فهميدند كه تتلو توبه كرده كه به رايش نياز داشتند.

واقعیت این است که امروز مشخص شده دیدار رئیسی و تتلو یک دیدار اتفاقی نبود. آنطور که برخی تصور می‌کردند توطئه‌ای برای کاهش سبد رای اصولگرایان هم نبود. این استراتژی آنهاست نه تاکتیکي موقت. آنها قصد دارند دست به بازسازی چهره خود بزنند اما به جای توسل به چهره‌هایی موجه‌تر به سراغ کسانی می روند که تنها مزیتشان بر دیگران ابراز ارادت فراوان است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا