آخرین خبرها

آیا رهبر جدید حماس به سمت ایران می چرخد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور با انتشار گزارشی تحت عنوان «هنیه به سمت ایران می چرخد» نوشت: اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس اولین سخنرانی خود بعد از انتصاب به عنوان رییس دفتر را در نوار غزه ایراد کرد. عوامل امنیتی اسرائیل این سخنرانی را بادقت پیگیری کردند و سعی کردند بفهمند حماس تحت رهبری هنیه قرار است به کدام جهت حرکت کند.

به گزارش انتخاب، هنیه در سخنرانی یک ساعت و بیست دقیقه ای خود اصول اصلی سیاست ها و اهدافش را به عنوان رییس دفتر سیاسی تبییین کرد. این سخنرانی پیام هایی را به مخاطبان خارج از غزه نیز رساند.

یکی از منابع اطلاعاتی اسرائیل که از نزدیک سخنرانی هنیه را دنبال کرده بود به المانیتور گفته رهبر حماس که بعتوان یک شخصیت عملگرا معروف است امروز سیاست های رادیکالی در پیش گرفته . از این هم بیشتر؛ هنیه به جریان نظامی حماس وصل شده و این تنها مسیری است که از طریق آن میتواند رهبرجنبش بماند.

هنیه نقش خود را در زمانی که حماس بیش از گذشته به حمایت از اصلی ترین حامی خود یعنی قطر نیاز دارد به خوبی میداند.

قطر 5 جولای اعلام کرد که تامین مالی برق غزه را تا زمانی که بحران میان غزه و رام الله تمام نشده قطع خواهد کرد. هنیه امیدوار بود بتواند در این دوره در امارات بماند اما به دلیل بحران میان قطر و جهان عرب او مجبور شده در غزه ساکن شود. از این منظر او در واقع در غزه زندانی شده و نمیتواند آنجا را ترک کند مگر اینکه مصر به انذاره کافی مهربان باشد و او را در مرز رفح بپذیرد.

به گفته یک منبع اطلاعاتی، هنیه از قطر تشکر کرد علی رغم این واقعیت که قطر به حماس پشت کرده است. او پل ها را برای آینده باز گذاشته است. اما همزمان پیام روشنی را به ایران ارسال کرد . برای اینکه رضایت ایرانی ها را بدست آورد، گفت که دیوار غربی اورشلیم در واقع یک دیوار از مسجد الاقصا است و اینکه یهودی ها هیچ حقی در اورشلیم ندارند. این عبارات سیگنال هایی به مخاطبان خارجی بود که بدانند به هیچ وجه قرار نیست با صهیونیست ها مصالحه کند.

او همچنین صراحتا اعلام کرد که هر گونه توافق دیپلماتیکی که دولت ترامپ با محمود عباس به آن برسند نقض حقوق قانونی ملت فلسطین است. او تاکید کرد که حماس به تلاش های خود برای توقف هر نوع توافقی ادامه خواهد داد.

یادآوری برخی رویداد ها اهمیت زیادی دارد: در ژانویه 1996 هنیه سعی کرد در انتخابات شورای قانون گذاری مجل نمایندگان فلسطین شرکت کند . تنها دلیل او حذف نامش از لیست مخاالفان دفتر سیاسی حماس بود که یه رفتار های شورشی داشتند.

قبل از انتخابات و انتخاب او به عنوان رییس دفتر سیاسی هنیه با کمک خالد مشعل رییس سابق دفتر سیساسی اصلاخاتی را در فقانون حماس اعمال کردند. مشعل اعلام کرد که حماس قرار است مرزهای 1967 فلسطین را بپذیرد.

سخنرانی هنیه مسیر آینده جنیش را نشان داد. ما میدانیم که بیشتر این سخنرانی نه تنها درباره سیاست های آینده در خصوص موضوعات سرنوشت سازز خواهد بود بلکه درواقع جنگ قدرت در جنیش حماس را نشان میدهد.

اعضای جامعه اطلاعاتی اسرائیل فکر میکنند یحی سینوار رییس حماس در غزه سعی میکند جلوی اختلاف با ایران را بگیرد اما در حال حاضر کارشناسان امنیتی براین باورند که در سینوار با چشم بستن بر روی هنیه معامله ای را با مصر کلید زده است.

بر اساس گفته های منابع آگاه، هنیه به مصر و عبدالله سیسی اعتماد ندارد، اما در عوض ایران را ترجیح می دهد.  هنیه فکر میکند که ایران از حماس حمایت خواهد کرد و این حمایت بی قید و شرط خواهد بود.

در هر صورت هنیه ادم پیچیده ای است. تشکر اخیر او از ایران بابت کمک به گردان های نظامی این جنبس باعث روشن شدن چراغ های هشدار در مصر شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا