بنگاههای ملکی باید چقدر کمیسیون بگیرند؟/ مرجع شکایت از تخلفات بنگاهها
بنگاههای ملکی باید چقدر کمیسیون بگیرند؟/ مرجع شکایت از تخلفات بنگاهها
جامعه > مشکلات مردم – شکایت مخاطبان سرویس مشکلات مردم از بنگاههای املاک، موضوع تازهای نیست. باز هم مردم از برخی اعضای این صنف گلایه دارند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بارها در سرویس مشکلات مردم از گلایه های شهروندان از دست برخی صاحبان بنگاه های املاک گزارشهایی منتشر شده است.
اخیرا یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در این باره نوشته است: به تخلفات بنگاههای املاک رسیدگی شود: کمیسیون 2 برابر میگیرند، رسید نمیدهند، با همکاری مالک قیمت را بالا میبرند و …
نرخ گزاری خدمات بنگاه های املاک چگونه است؟
طبق دستورالعمل شماره 205/98 مورخ 15 فروردین 95 اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، نرخ خدمات کارمزد بنگاه های املاک، تابعی از میزان نرخ معامله طرفین به شرح زیر است:
برای معاملات تا سقف 500 میلیون تومان، نیم درصد نرخ معامله از هر یک از طرفین و مازاد بر مبلغ فوق، 25صدم درصد از طرفین اخذ می شود.
برای رهن و اجاره املاک، یک چهارم اجاره ماهانه از هر طرف اخذ می شود.
همچنین از هر یک از طرفین باید4.5 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.
لذا در صورتی که بنگاه املاک از طرفین، وجهی بیش از این میزان مطالبه کرد، مرتکب تخلف “گرانفروشی” شده و قابل پیگرد در مراجعی مانند سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان (با شماره تماس 124)، سازمان تعزیرات حکومتی و صنف مربوطه است.
هر واحد صنفی ضمن دریافت هر وجهی اعم از پرداخت بهای کالا یا خدمات، باید صورتحساب و فاکتور رسمی با مهر، امضا، آدرس و شماره تلفن به پرداخت کننده وجه ارائه دهند که در آن، میزان و مبلغ دقیق مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده هم قید شده باشد. در صورت عدم ارائه فاکتور، طبق ماده 8 قانون سازمان تعزیرات حکومتی، مجازاتهایی از قبیل تذکر، جریمه مبالغ مختلف و حتی نصب پارچه در سردر واحد صنفی تحت عنوان متخلف در انتظار کسانی است که فاکتور ارائه نمی کنند.
درباره نرخ ملک هم باید گفت این نرخ گزاری غیررسمی است و خبرگان محلی با توجه به عرف محل و شرایط ملک، نرخ گذاری را انجام می دهند و اصل نرخ گزاری بر پایه توافق طرفین معاملات است.
46231